Raport CE: Românii, codasi la citit și socotit

Fara Autor | 28.04.2011

Pe aceeași temă

Peste 40% dintre români au dificultăţi în citirea unui text, arată un raport realizat de Comisia Europeană și dat publicității în această lună. La capitolul abilități de citire nu ne diferențiem prea mult de vecinii bulgari care stau la fel de prost.



Şi la socotit românii stau rău, 47% dintre aceştia având abilităţi scăzute în matematică şi ştiinţe, fiind la acelaşi nivel ca Bulgaria şi doar la cinci procente distanţă de Turcia. În același timp, în Finlanda, doar 7% din populaţie întâmpină greutăţi la ştiinţe exacte.



România, alături de Marea Britanie, Cipru şi Luxemburg sunt ţările care au cea mai mică rată de includere în şcoală a copiilor - de sub 80%, spre deosebire de Cehia, Lituania, Polonia sau Suedia a căror procent de includere ajunge la 95%.



În plus, numărul profesorilor în România a scăzut semnificativ, în jur de 13%, în timp ce în ţări precum Luxemburg, Cipru sau Irlanda acesta a crescut cu peste 30%. Cu toate acestea, in ceea ce priveşte raportul dintre numărul de elevi şi profesori, România se menţine printre statele cu cei mai mulţi profesori la număr de elevi, alături de Turcia şi Japonia.



Tinerii care au cele mai mari dificultăţi pe piaţa muncii după absolvirea şcolii sunt cei care au mai puţin de 12 clase, peste 40% dintre aceştia rămânând la mila şomajului. De asemenea, 85% dintre tinerii cu vârste între 20-24 de ani ar fi trebuit să aibă cel puţin liceul terminat. Cel mai bine stă, la acest capitol, Croaţia, cu 95.1%, urmată de Slovacia, Cehia şi Polonia. Faptul ca 16% dintre tinerii din ţara noastră părăsesc prea devreme şcoala, ne plaseaza sub media Europei de 14.4%.



Printre codasii Europei ne plasam si la testările internaţionale, un punct cheie în studiul Comisiei. Cu toate acestea, este menţionat în raport şi faptul că între 2006 şi 2009 România a făcut totuşi ceva progrese în ceea ce priveşte creşterea performanţei elevilor săi. Suntem însă mult în urma Finlandei care este pe primul loc în Europa la capitolul performanţă.



În aceste condiții, ne aflăm departe de atingerea celor cinci obiective stabilite pentru educaţie la nivel european, ce trebuie duse la îndeplinire până în 2020. Țara noastră a realizat până în prezent unul singur: numărul absolvenţilor la facultăţile de matematică, ştiinţă şi tehnologie. În România sunt 17 la mia de studenţi, în timp ce media Uniunii este de 12.
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22