Pe aceeași temă
Solicitarea pentru desființarea Secției Speciale este argumentata pe larg in raportul care monitorizeaza felul in care au fost urmate de autoritatile romane recomandarile din Raportul Ad hoc (Regula 34).
GRECO noteaza ca doar una dintre cele cinci recomandari specifice facute in Raportul Ad hoc a fost indeplinita, in vreme ce celelalte patru nu au fost implementate, scrie Ziare.com
In acest sens, insa, GRECO saluta faptul ca, in 4 iunie 2019, prim-ministrul roman Viorica Dancila a anuntat intentia de a abandona modificarile controversate aduse legislatiei din Justitie.
GRECO transmite, in concluziile raportului, ca este in mod deosebit preocupat de faptul ca recomandarea de a fi abandonata crearea Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie a fost complet ignorata.
In Raportul Ad hoc, GRECO a recomandat abandonarea crearii sectiei speciale pentru investigarea magistratilor.
GRECO reaminteste ca aceasta sectie a fost vazuta ca o anomalie, care ar putea duce la conflicte de jurisdictie;
GRECO a luat nota de toate informatiile furnizate de Guvernul roman si considera ca masurile luate de autoritatile romane sunt in completa contradictie cu recomandarile GRECO, ceea ce reprezinta o dezvoltare foarte ingrijoratoare;
Ingrijorarile exprimate de GRECO in Raportul Ad hoc asupra consecintelor negative ale crearii unei astfel de sectii si ratiunii principale din spatele acestei decizii raman chiar mai relevante in contextul presiunilor constante asupra DNA, al demiterii procurorului-sef al DNA si al controverselor din Romania legate de numirile procurorilor-sef.
In acest sens, GRECO observa ca recenta modificare prin OUG 7/2019 a Legii nr. 304/2004 privind pozitia ierarhica a procurorului sef al Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie (punctul 28) permite revocarea apelurilor depuse de alte servicii din Procuratura, inclusiv de catre procurorul general, catre instantele de judecata superioare, de exemplu, pentru cazurile de coruptie, si plaseaza aceasta sectie in afara structurii ierarhice a procuraturii romane.
GRECO face trimitere si la ultimele observatii ale Comisiei de la Venetia, care arata ca exista "temeri ca noua structura va fi folosita ca un instrument (suplimentar) de intimidare si presiune asupra judecatorilor si procurorilor".
GRECO noteaza si ca numarul procurorilor angajati in aceasta sectie, la fel ca numarul ofiterilor de politie, este disproportionat fata de numarul de cazuri pe care sectia le investigheaza.
GRECO avertizeaza autoritatile asupra faptului ca aceasta implicare a ofiterilor de politie (prin Ministerul de Interne) in Sectia Speciala va duce in mod inevitabil la situatii in care ofiterii de politie vor investiga cazuri impotriva procurorilor si judecatorilor, in loc de tipuri specifice de infractiuni. O astfel de dezvoltare ar putea reprezenta un impediment suplimentar pentru functionarea independenta a sistemului judiciar.
GRECO mai noteaza ca Sectia Speciala a primit evaluari negative si din partea Comisiei Europene, in ultimul raport MCV privind Romania.
Prin urmare, GRECO transmite ca este profund ingrijorat de consecintele pe care dezvoltarile legate de Sectia Speciala le au asupra independentei Justitiei, precum si asupra luptei anticoruptie din Romania si insista ca Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitiei sa fie desfiintata.
GRECO aminteste, in document, si de referendumul organizat in 26 mai 2019, cu cele doua intrebari care au vizat imposibilitatea de a fi amnistiate si gratiate faptele de coruptie, precum si interdictia ca Guvernul sa adopte ordonante de urgenta in domeniul Justitiei, referendum legitimat prin votul afirmativ a 84% dintre cei care au fost la urne.