Raportul Oxford Analytica: Presa, ciinele de paza al mogulilor. Trustul lui Vintu a desfiintat raportul

Fara Autor | 05.09.2009

Pe aceeași temă

Oxford Analytica a realizat un studiu în care arată că presa din România nu mai joacă un "rol pozitiv în formarea opiniilor politice" si ca "efortul de a consolida presa independentă ca o forţă progresistă într-o democraţie fragilă a eşuat". Cele mai multe mijloace media au fost "acaparate de moguli, care par hotărâţi să le folosească pentru a influenţa politica naţională în propriul interes." Prestigiosul institut arată că trusturile media controlate de Vîntu, Patriciu şi Dan Voiculescu şi-au coordonat, în 2009, atacurile împotriva lui Traian Băsescu, scopul fiind reducerea intereselui public pentru politica.

Potrivit acestei analize, presa nu mai este un loc unde se discută „serios” viitoarele opţiuni de politică, ci pare a fi hotărâtă să învenineze competiţia prezidenţială dură care se desfăşoară în această toamnă. OXAN arată că CNA încearcă să menţină „standarde acceptabile”, dar este divizat politic şi are puteri limitate.

OXAN este extrem de critic la adresa unei mari părţi a presei din România, „care pare a fi o extensie a intereselor de afaceri”. „Proprietatea concentrată în mâinile câtorva personaje bogate a condus la schimbări dramatice. Jurnalismul de investigaţie a fost îngropat. (...) Conţinutul trivial sau senzaţionalist a înlocuit reportajele serioase”, scrie în analiza Oxford Analytica. În plus, mulţi ziarişti cu o gândire independentă au fost destituiţi sau forţaţi să se plieze pe noua linie editorială.

Potrivit acestei analize, strategia televiziunilor lui Vîntu şi Voiculescu este să reducă interesul publicului pentru politică. Această strategie a avut efect la alegerile parlamentare din 2008, când mai puţin de 40% din electorat s-a prezentat la urne. Astfel, mass-media a pus umarul la distrugerea increderii populatiei in clasa politica, si in esenta democratiei, se spune in raport.

Analiza think-tankului britanic - care are ca subiect „influenţa trusturilor de presă în bătălia pentru putere” - mai arată că Vîntu a avut două întâlniri „bine mediatizate” cu rivalul lui Băsescu, Mircea Geoană, şi se bănuieşte că trustul Realitatea-Caţavencu îl susţine pe liderul PSD. Oxford Analytica aminteşte şi de faptul că proprietarul televiziunilor Antena, Dan Voiculescu, „un politician cu un backgoround în comerţul exterior în era comunistă”, este aliat cu PSD de peste un deceniu.

Mobilizare generala la Realitatea

Raportul Oxford Analytica a pus pe jar trustul Realitatea, care a "organizat" doua "Editii speciale" de desfiintare a raportului. Parca pentru a confirma concluziile acestuia, la respectivele emisiuni au fost invitati exclusiv angajatii trustului, colaborarorii platiti ai acestuia si personaje ale caror opinii sint exact in sensul descris de raport.

Cristian Tudor Popescu:

„Dacă nu exista antetul Oxford Analitica pe acest text, el putea foarte bine să fie produs de către unul dintre acele institute de sondaj şi analiză din România. Este una dintre acele colecţii de alegaţii care trece drept analiză”.

"De ce trebuie sa se inteleaga Realitatea cu Antena 3 si cu Adevarul sa-l atace pe Traian Basescu, eventual, cu lucruri consistente? Nu poate sa aiba fiecare, fiecare dintre acesti moguli interesele lui proprii?"

Alin Teodorescu:

" Raportul este un „copy/paste după propriile obsesii ale câtorva pseudo-analişti din România”.

"Oxford Analytica acordă prin licitaţie dreptul de a scrie si ca pina in anul 2003 am scris capitole mari din raport,  spreram ca anul viitor sa-l scriem noi".

"Nu asa arata realitatea, nu asa arata mass-media romaneasca"

Cornel Nistorescu:

"OXAN este un SRLenglezesc care produce studii de piata si analize

Emil Hurezeanu:

"Nu este o analiza, este un eseu care porneste de la o premiza care este mai aproape de interpretarile presedintelui Basescu".

"De ce ii numeste moguli si nu patroni, cu interesele lor discutabile, cu prezentul lor clar-obscur. Mogulul, in viziunea asta, de pesoanaj arbitar, discretionar, inrait, chitit sa distruga un personaj bun si blind care e pe tronul tarii e un om rau, un personaj negativ. E o forma de a-i reduce peiorativ la o calitate la care ei nici nu aspira, pentru ca acesti moguli au mari diferente intre ei si raportul dintre ei si oamenii care lucreaza in trusturile lor e diferit".

"Nu au mogulii atitea interese cite prostii fac jurnlistii".

"Imaginea mass media este inghetata, statica, depopulata, in afara de dl. Basescu si de pesisajul acesta, in natura aceasta moarta nu mai exista nimeni.

Cine este Oxford Analytica

Oxford Analytica este una din cele mai prestigioase firme de consultanta si analize strategice din lume. A fost fondata in 1975  de Dr. David Young, fost angajat al Consiliului de Securitate American. Firma publica rapoarte bazate pe “open source intelligence” (adica surse publice). Printre Clientii acestei firme se numara guvernul Statelor Unite si inca 18  guverne din lume , institutii internationale din toate domeniile, inclusiv marile firme din sectorul privat.

Oxford Analytica are acces la lucrarile stiintifice si analizele din diferite domenii ale aproximativ  o mie de savanti din lume. Localizat in Oxford Anglia si in legatura cu multi dintre savantii ei, firma nu are relatii formale cu aceasta universitate.

Oxford Analytica  are drept clienti: Guvernele statelor urmatoare: Australia, Canada, Czech Republic, Estonia, France, Germany, Ireland, Italy, India, Japan Latvia, The Netherlands, Saudi Arabia, Singapore, Spain ,Sweden, Taiwan, Thailand, United Kingdom  United States of America, – in total 22 de guverne. Alte institutii internationale: Asian Development Bank, CalPERS, Council of the European Union, EBRD, European Commission, European Investment Bank , Inter-American Development Bank , Japan Bank for International Cooperation, JETRO, United Nations , World Bank/IMF-(FMI). Sectorul Privat (Partial): Accenture, Allianz, AON, Bank of America, BHP Billiton, BP, Boeing, Bristol-Myers, Squibb, Chevron, Texaco, Citigroup, Colgate-Palmolive, Deloitte Touche, Ernst & Young, ExxonMobil, Fidelity, Finnvera, General Electric, Grupo Santander, John Deere & Co, Merrill Lynch, Mitsubishi, Mitsui & Co., PricewaterhouseCoopers, Rio Tinto, SE Banken, Shell, Standard Chartered, Bank Sumitomo, Corporation Swiss Re, Total, Unilever.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22