Razvan Cuc vrea ca Autostrada Unirii să fie declarată obiectiv strategic de importanță națională

Laurentiu Gheorghe | 16.08.2019

Autostrada Marii Uniri, dintre Iași și Târgu Mureș va fi declarată obiectiv de importanță națională în următoarea ședință CSAT a anunțat vineri la Iași, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Pe aceeași temă

Declarația ministrul Transporturilor vine după ce a purtat discuții la Iași cu reprezentanții asociaților ce militează pentru construirea autostrăzii A8, întâlnire la care a participat și premierul Viorica Dăncilă.

Președintele PSD, Viorica Dăncilă, și candidat la președinție, se află într-un turneu electoral prin județele din Moldova, alături de fruntași social-democrați și membri ai guvernului.

„Vom introduce în următorul CSAT şi Autostrada Marii Uniri ca obiectiv strategic de importanţă naţională, adică tronsoanele Târgu Mureş - Târgu Neamţ, Târgu Neamţ - Iaşi, Iaşi - Ungheni, inclusiv podul de peste Prut, şi vom păstra legătura. O dată la două săptămâni ne vom întâlni şi vom vedea paşii care s-au făcut pe acest obiectiv”, a afirmat Răzvan Cuc, citat de Agerpres.

Acesta susţine că soluţia declarării autostrăzii A8 de importanţă naţională a fost adoptată pentru a putea beneficia de finanţare de la bugetul de stat, ca alternativă la varianta iniţială de finanţare prin parteneriat public-privat.

Legea adoptată de Parlament pentru Autostrada Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost promulgată la sfârșitul lui noiembrie 2018 de președintele Klaus Iohannis într-o ceremonie la Cotroceni. Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

Legea, propusă inițial de PMP, a fost modificată în Parlament și a fost votată definitiv pe 7 noiembrie 2018. Legea stabilește ca prioritate realizarea autostrăzii de la Ungheni (granița cu republica Moldova) - Iași - Tg. Neamț - Tg. Mureș.

Legea susține ca proiectul de autostradă să aibă o finanțare predictibilă, an de an, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii.

Totodată, în forma adoptată de Parlament legea spune că autostrada va fi finanțată din credite externe, din fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat. Posibilitatea de a realiza autostrada „și/sau prin parteneriat public-privat” a fost introdusă de deputatul PSD Cătălin Rădulescu.

De asemenea, legea prevede că Ministerul Transporturilor se ocupă de implementarea autostrăzii, deși Guvernul a decis ca de bucata Tg. Neamț - Iași să se ocupe Comisia Națională de Prognoză pentru implementarea printr-un Parteneriat Public-Privat.

Master Planul de Transport

A8 : Tg. Mureș - Tg Neamț - Iași - Ungheni

Lungime: 318 km

Cost estimat în MPGT: 4 mld euro

RIRE (Rată Internă de Rentabilitate Economică) - 8,8% pe zona montană și 10,8% de la Tg. Neamț la Iași-Ungheni

În MPGT A8 era planificată a fi implementată pe două cicluri financiare europene, tronsonul Tg. Neamț - Iași - Ungheni în exercițiul 2014-2020, iar porțiunea Tg. Mureș - Tg. Neamț, zona montană cea mai grea, era planificată pentru perioada 2020-2030, începând din 2023.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22