Scandalos: cum au CRESCUT în timp de criză salariile în companiile de stat. Ministrul Transporturilor: "Sunt primul care se bucură"

Fara Autor | 13.05.2013

Pe aceeași temă

Criza care a dus la tăieri drastice ale salariilor bugetarilor şi ale angajaţilor din mediul privat în ultimii ani, nu s-a resimţit în majoritatea companiilor de stat. Aici, câştigul mediu a ajuns şi la 18.000 de lei lunar, cât nouă salarii medii pe ţară.

Exceptaţi de la reducerea cu 25% a veniturilor operată de Guvernul Boc în 2010, angajaţii societăţilor în care statul este acţionar unic sau majoritar bifează, anul acesta, chiar o creştere a salariilor de până la 45% faţă de vârful crizei economice.

Gândul a analizat cum au evoluat în ultimii patru ani veniturile medii în companiile al căror buget pe 2013 a trecut până în acest moment  prin Guvern. Concluzia: cele mai multe sunt în creştere, chiar dacă societăţile merg în pierdere sau îşi câştigă banii exclusiv din servicii către alte instituţii de stat.

Nu am făcut o astfel de analiză la Minister, dar, dacă salariile în companii au crescut, eu aş primul care să mă bucur. Aş fi foarte fericit să crească în continuare”, a explicat pentru gândul ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, în subordinea căruia se află cele mai multe dintre companiile cu bugetele aprobate.

În topul salariilor din companiile subordonate Ministerului Transporturilor se află anajaţii ROMATSA, urmaţi de cei ai Autorităţii Aeronautice Civile Românie (AACR) şi ai TAROM , companii al căror buget pentru 2013 nu a fost încă aprobat. În aceeaşi situaţie se află, deocamdată, şi companiile din energie care îşi plătesc cel mai bine salariaţii: NuclearElectrica, Hridroelectrica şi Transelectrica.

Salariul mediu la ROMATSA: 18.000 de lei lunar

De departe, cea mai profitabilă slujbă la stat este cea de controlor de trafic aerian. ROMATSA, compania din subordinea Ministerului Transporturilor care se ocupă de gestionarea traficului aerian, de la comunicaţii până la date meteo livrate piloţilor, îşi dă mai bine de jumătate din veniturile anuale pe salarii: 488.859.000 de lei, mai bine de 113 milioane de euro, aşa cum arată proiecţia pe 2013 publicată recent în Monitorul Oficial.

Un angajat al ROMATSA primeşte, în medie 18.003 lei pe lună, datele din piaţă arătând că cel mai mic salariu în companie, în cabinetele directorilor, este de peste 8.000 de lei.

Media de la ROMATSA o depăşeşte de aproape nouă ori pe cea pe ţară. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în februarie 2013, câştigul salarial mediu brut a fost de 2.144 lei.

Pentru a ajunge la nivel european, câştigurile în ROMATSA au crescut de altfel, în ultimii patru ani, cu 24%, de la 13.739 de lei, media în 2010, la 16.230 de lei în 2011, la 17.009 lei în 2012. şi, în final, la 18.003 în acest an. În tot acest timp, numărul angajaţilor s-a restrâns cu 133.

Cât de bine se plătesc anchetele în aviaţie

În topul slujbelor bine plătite în companiile Ministerului Transporturilor se află şi cea de expert la Centrul pentru Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).

Un astfel de angajat care investigheză tehnic accidentele aviatice pentru a face recomandări pentru siguranţa zborurilor câştigă, în medie, 6.514 lei pe lună. CIAS are în prezent 31 de experţi de acest fel, de la 5 câţi erau în 2010. Şi lor le-a crescut salariul cu aproape 45% de anul trecut până acum, în 2012, cât şi în 2011 media câştigului fiind de 3.739 de lei.

Că CIAS are un buget confortabil, în ciuda deficitului de 1,5 milioane de euro, acoperiţi din anul anterior, o arată şi demersurile de mutare din sediul Ministerului într-o clădire nouă pe care conducerea este dispusă să o cumpere cât mai rapid în zona aeroportului Băneasa.

O mie de “secretari de stat” la Portul Constanţa

La Administraţia Porturilor, criza nu s-a simţit în salarii. Anul acesta, un angajat la birourile din Constanţa câştigă, în medie, 4.373 de lei, cu bonusuri, aproape cât un ministru secretar de stat, şi 3.874 dacă nu are niciun fel de sporuri. În acest fel, cheltuielile cu personalul pentru cei 950 de angajaţi depăşesc anul acesta 66 de milioane de lei, din care 2 milioane sunt doar salariile directorului general şi ale adjuncţilor.

Salariile sunt în creştere faţă de anul trecut şi pe acelaşi trend ascendent încă din 2011.

Dacă în 2010 şi 2011 numărul angajaţilor a rămas acelaşi, 1.072, iar câştigul de 3.626 de lei pe lună, în medie, în 2012 a venit şi primul salt: 4.258 salariul mediu cu bonusurile incluse, 3.761 de lei fără acestea.

La Administraţia Porturilor Constanţa se câştigă chiar mai bine decât la Autoritatea Navală Română, compania care se ocupă cu controlul navigaţiei, înmatricularea navelor sub pavilion românesc şi aplicarea sancţiunilor. Pentru eliberarea autorizaţiilor în navigaţie, statul are 738 de angajaţi care iau lunar, în medie, 3.262 de lei. Acestora, criza le-a afectat prea puţin semnificativ bugetul. Opţiunea de a păstra numărul angajaţilor constant a dus în 2011 şi 2012 la reducerea câştigului mediu de la 3.379 de lei – cât era în 2010 – la 2.913. Anul acesta, salariile au revenit însă aproape de nivelul din 2010.

Inspectorii rutieri cu salarii de miniştri

Un inspector care verifică starea tehnică a vehiculelor rutiere şi stabileşte eventuale tarife pe drumurile din România primeşte, în medie 4.728 de le lunar, statul având 400 astfel de salariaţi.

Numărul lor a atins acest prag în 2012, când, pentru a mări numărul de personal, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier a redus salariile cu aproximativ 25%, până la 3.276 în medie.


În 2011, atunci când s-a şi înfiinţat Inspectoratul, avea doar 261 de angajaţi care luau, în medie, 4.257 de lei lunar. În 2013, numărul acestora a crescut însă, simultan cu salariile.

Companiile obscure din Transporturi cresc salariile

Societatea de Administrare Active Financiare “S.A.A.F” S.A. şi Autoritatea Feroviară Română - AFER sunt două din cele şapte companii rezultate prin spargerea SNCFR în 1998, când ministru era Traian Băsescu. Prima a rămas, cel puţin în teorie, cu administrarea “excesului de active feroviare” din urma împărţirii între CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă. În practică, activele relevante au trecut din start la Călători Marfă sau Telecomunicaţii CFR. Chiar dacă în Minister a rămas de-a lungul anilor mai degrabă un mister ce gestionează SAAF.

Chiar şi aşa, la SAAF, una din companiile obscure, se păstrează încă 36 de angajaţi, cu un salariu mediu de 3.869 de lei cu sporurile incluse şi 3.602 fără acestea. După 2010, câştigurile din companie scăzuseră uşor mai întâi de la 3.821 de lei la 3.714 lei în 2011, apoi la 3.528 de lei în 2012. Anul acesta vor depăşi însă nivelul din 2010.

Prosperitatea în AFER

A doua companie rezultată din SNCFR care sporeşte birocraţia în Transporturi este AFER ale cărei atribuţii ţin de “reglementarea pe căile ferate”. Mai exact, AFER eliberează diverse autorizaţii şi certificate pentru companiile private care fac contracte cu CFR şi percepe taxe: de la 20 de euro evaluarea unor documente la 2.160 de euro autorizarea tehnică a unei staţii de cale ferată.

Un angajat al AFER, companie cu 549 de oameni, ia în medie 3.528 de lei lunar la care se adaugă tichete de masă şi sporuri pentru condiţii de muncă. Dacă numărul de angajaţi a rămas acelaşi în ultimii patru ani, câştigul a crescut, treptat, de la un an la altul, după un regres în 2010. Astfel, dacă în 2011 salariul mediu în companie a scăzut la 3.070 de lei de la 3.482 în anul precedent, ulterior trendul a fost ascendent, cu cel mai mare pas făcut anul acesta: de la 3.150 în 2012 la 3.528 în 2013.

Cum o duc spălătoresele şi paznicii de la Transporturi

Un plus de 25%  la salariu, din 2010 încoace, apare şi în dreptul angajaţilor Grupului Exploatare şi Întreţinere “Palat CFR”. Compania la care statul este acţionar unic administrează clădirea în care îşi au sediul Ministerul Transporturilor şi alte 13 societăţi de stat subordonate acestuia, care plătesc chirie. Ca să îşi rotunjească veniturile, compania de stat, administrată de consilieri numiţi, încrucişat, din Minister, ia bani tot de la stat, pentru parcare, spălătorie de haine şi auto, legare de documente, service auto, vulcanizare, salubritate, deszăpezire, pază.

Personalul angajat să deservească spălătoria, legătoria, service-ul şi celelalte “departamente” ale G.E.I. Palat CFR câştigă, în medie, 2.849 de lei cu sporuri incluse şi 2.456 de lei lunar dacă nu primeşte bonusuri.  Cu paşi mici, dar siguri, veniturile medii la Palatul CFR au crescut din 2010 până acum, nefiind influenţate în niciun fel de tăierile de 25% aplicate bugetarilor în acelaşi an. Astfel, dacă sub ministrul Radu Berceanu un angajat la Palatul CFR lua, în medie, 2.139 de lei, sub Anca Boagiu a scăzut uşor la 2.164 de lei, în timpul lui Alexandru Nazare au ajuns la 2.423 de lei, iar cu Relu Fenechiu la Minister – la 2.849 de lei lunar. În toată această perioadă, numărul acestora a scăzut cu doar 4 angajaţi, de la 53 la 49.

CERONAV şi Telecomunicaţii CFR, în scădere

Singurele companii din Transporturi în care veniturile au mers în jos după venirea crizei fără să recupereze decalajul sunt Telecomunicaţii CFR şi CERONAV, Centrul care eliberează brevetele marinarilor. Astfel, la CERONAV, declinul veniturilor a început în 2011, când un salariat lua în medie 3.621 de lei faţă de 4.198 de lei în anul anterior. Dacă în 2012 salariile au fost menţinute, anul acesta au crescut la 3.711, odată cu personalul, de la 151 la 171.

Ceva mai mici, veniturile de la Telecomunicaţii SRL au ajuns la 2.745 de lei faţă de 3.059 de lei acum patru ani. Primul pas înapoi a fost în 2011, până la 2808 lei, cu o încercare de revenire în 2012, la 2.946 de lei şi un nou regres anul acesta.

Planul lui Ponta: încă o taxă

Chiar dacă există cazuri în care veniturile din companiile de stat depăşesc nejustificat câştigul mediu pe ţară, mai cu seamă în societăţile neperformante, cu deficit bugetar, premierul Victor Ponta susţine că nu ia în calcul plafonarea acestora. “Plafonarea în companiile de stat nu se poate face. A încercat să o facă şi Guvernul Boc, nu s-a putut. Mâine te dau în  judecată şi poimâine câştigă. Au contractele lor, câştigă în instanţă. Soluţia este aplicarea unei taxe”, şi-a promovat luni Ponta suprataxarea salariilor de peste 4000 de lei într-o emisiune tv, incluisv după anunţul ferm al liberalilor că se vor opune.

În planurile premierului ar intra aplicarea unei noi taxe de 10% pentru tot ce depăşeşte 4.000 de lei în câştigurile unui angajat la stat. Simulările făcute la Ministerul Finanţelor arată însă că sumele care ar intra în acest fel în bugetul de stat nu ar fi semnificative.

CITITI SI Ce salarii au funcţionarii din ministere


sursa: gandul.info

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22