Pe aceeași temă
Termenul de adoptare tacită s-a împlinit pe 30 octombrie, iar nota de adoptare tacită a fost citită marți în plen de președintele de ședință senatorul Niculae Bădălău, transmite Agerpres.
"Prin această propunere legislativă se urmărește adoptarea unui set de măsuri de executare a pedepsei cu caracter judiciar pe care judecătorul să le poată aplica pentru înlocuirea pedepsei cu executare în regim de detenție atunci când individualizează pedeapsa cu închisoarea. Măsurile propuse sunt adecvate cadrului european în această materie și au fost alese după analiza cadrului legislativ în domeniu al statelor membre ale UE, în special al Cehiei, Italiei, Olandei și Belgiei", se arată în expunerea de motive a propunerii legislative semnate în numele inițiatorilor de Alina Gorghiu.
Măsurile propuse de inițiatori sunt executarea pedepsei la domiciliu prin supraveghere cu brățara electronică, executarea în echivalent zile de muncă în folosul comunității, executarea pedepsei în zilele de sâmbătă și duminică, executarea pedepsei în regim mixt în zile de muncă în folosul comunității combinat cu zile de detenție sâmbătă și duminică.
Potrivit actului normativ, măsura executării la domiciliu a pedepsei prin supraveghere cu brățara electronică se poate aplica doar pentru pedepsele de până la trei ani închisoare și nu poate înlocui măsura privativă de libertate pentru recidiviști și cei condamnați pentru infracțiuni cu violență sau profitând de starea de neputință fizică sau psihică a victimei, infracțiuni de corupție.
Executarea pedepsei în zilele de sâmbătă și duminică se poate realiza în regim deschis de detenție doar în centre de detenție special înființate în acest scop și îi vizează doar pe cei condamnați la închisoare de până la patru ani și sunt exceptate aceleași persoane ca și la supravegherea cu brățara electronică.
Echivalarea muncii în folosul comunității se realizează prin raportul de două zile de muncă la o zi de detenție. Munca se prestează la unitatea desemnată de judecător, în regim de opt ore pe zi, indiferent de intervalul orar.
"Pentru aplicarea reglementării este necesar ca statul român să procedeze la redimensionarea sistemului de probațiune, astfel încât acesta să ajungă la 5.000 de inspectori de probațiune și la implicarea comunităților locale în asigurarea condițiilor pentru executarea măsurilor alternative", se precizează în expunerea de motive.
Proiectul va intra în dezbaterea Camerei Deputaților, for decizional în acest caz.