Senatorul Serban Nicolae (PSD) sustine ca CSM are o atitudine de TAFNA si CARCOTASI in privinta proiectului legislativ care vizeaza modificarea procedurilor penale

T.d. | 31.03.2015

Pe aceeași temă

Senatorul social-democrat Serban Nicolae vede in pozitia exprimata de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) fata de proiectul sau legislativ o atitudine de “tafna” si de “carcotasi”. Saptamana trecuta un grup de politicieni PSD in frunte cu Serban Nicolae a initiat o propunere legislativa care prevede faptul ca un politician care este cercetat pentru fapte de coruptie sa nu mai poata fi incatusat sau dus in arest preventiv, ci maximum anchetat in arest la domiciliu. 

"Am primit un punct de vedere de la CSM, am citit acest text, am citit şi avizul Consiliului Legislativ şi vă spun cu regret că dincolo de unele aspecte pertinente pe care le iau în considerare, am constatat şi că există o anumită tendinţă de țâfnă pe care eu nu pot să mi-o explic şi o atitudine de cârcotaşi", a spus Nicolae.

Senatorul PSD sustine ca CSM nu a dat dovada de rigurozitate in toate circumstantele, potrivit Evenimentul Zilei.

"Cei care sunt extraordinar de critici cu proiectul meu nu au observat la Codul Penal ca exista dispozitii care infrang dispozitiile Constitutiei Romaniei. Daca ar fi fost la fel de rigurosi si la fel de tafnosi poate nu ajungeam in aceasta situatie", a mai spus senatorul..

Comisia Juridica a decis amanarea dezbaterii asupra proiectului legislativ initiat de Nicolae, din cauza faptului ca punctul de vedere al CSM nu a ajuns la Comisie.
 

Nicolae nu mai vrea arest preventiv pentru fapte de coruptie

Social-democratul Serban Nicolae a initiat un proiect de lege care prevede o serie de modificari la Codul de procedura penala (legea 135/2010, actualizata in 2014). Cele mai importante modificari vizeaza masura arestului preventiv care, daca proiectul ar fi adoptat, ar deveni arest la domiciliu sau arest sever.

In prima instanta, e vorba despre modificarea articolului 202 din Codul de procedura penala.

Art. 202, alin. (4), litera d) - arestarea preventivă, în una din următoarele forme:
i)arestul la domiciliu
ii)arestul sever

Daca este vizat de masura arestului preventiv, inculpatul in cauza are posibilitatea de a opta pentru locul in care va sta pe timpul masurii preventive.

In plus, articolul 208 aduce o alta modificare interesanta: inculpatul nu poate fi incatusat in nicio imprejurare, cu exceptia celor care au comis acte de violenta sau s-au sustras urmaririi penale.

Proiectul, care inca nu a fost depus in Parlament, prevede “arestul sever” doar impotriva persoanelor care comit infractiuni contra vietii, prin care s-au cauzat vatamarea corporala sau moartea unei persoane, infractiuni de trafic de stupefiante, trafic de arme si acte de terorism.

Este relevant faptul ca din noua formulare dispare sintagma referitoare la infractiunile de coruptie, comparativ cu formula actuala.

Concret, arestul sever ar urma sa fie dispus doar daca inculpatul a comis ”o infracţiune intenţionată contra vieţii, prin care s-a cauzat vătămarea corporală sau moartea altei persoane, o infracţiune contra securităţii naţionale, o infracţiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, viol, lipsire de libertate, ultraj, ultraj judiciar sau altă infracţiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii de 10 ori mai mare şi se constată că privarea de libertate este necesară pentru înlăturarea unei stări de pericol concret pentru ordinea publică”, propune senatorul PSD.

Acest fapt, in conditiile in care actualele prevederi privind masura arestarii preventive puncteaza ca:
(2) Măsura arestării preventive a inculpatului poate fi luată şi dacă din probe rezultă suspiciunea rezonabilă că acesta a săvârşit o infracţiune intenţionată contra vieţii, o infracţiune prin care s-a cauzat vătămarea corporală sau moartea unei persoane, o infracţiune contra securităţii naţionale prevăzută de Codul penal şi alte legi speciale, o infracţiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spălare a banilor, falsificare de monede ori alte valori, şantaj, viol, lipsire de libertate, evaziune fiscală, ultraj, ultraj judiciar, o infracţiune de corupţie, o infracţiune săvârşită prin mijloace de comunicare electronică sau o altă infracţiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii de 5 ani ori mai mare şi, pe baza evaluării gravităţii faptei, a modului şi a circumstanţelor de comitere a acesteia, a anturajului şi a mediului din care acesta provine, a antecedentelor penale şi a altor împrejurări privitoare la persoana acestuia, se constată că privarea sa de libertate este necesară pentru înlăturarea unei stări de pericol pentru ordinea publică.

Citeste proiectul si expunerea de motive.
 

Un senator controversat

Social-democratul Serban Nicolae nu este la prima initiativa legislativa care ridica intrebari. Senatul aproba la finalul lunii octombrie 2014 o propunere venita tot din partea lui Nicolae, propunere care prevede ca orice cetatean care dezvaluie informatii din dosarele penale risca o pedeapsa de pana la trei ani de inchisoare. Avizata favorabil de Guvern, propunerea lui Serban Nicolae a fost aprobata tacit de senatori, in septembrie, si a starnit critici in spatiul public.

"Dezvaluirea de informatii care, potrivit legii, nu au caracter public, dintr-o cauza penala aflata in curs de cercetare, se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la trei ani. Daca fapta este savarsita de un judecator sau de un reprezentant al organului de urmarire penala, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 5 ani", se arata in proiectul de initiativa legislativa.

In aceste conditii, orice jurnalist care publica informatii din dosare penale (spre exemplu stenograme) va risca o condamnare la inchisoare.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22