Pe aceeași temă
Franta este de peste doua luni victima unei noi agitatii sociale care isi are originea, de data aceasta, in refuzul de catre "strada" al unui text de lege adoptat la initiativa primului ministru si al carui obiectiv declarat era reducerea somajului in randurile tinerilor de pana la 26 de ani. In ultimele zile, crizei sociale i s-a adaugat una politica.
In grupa de varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani, ponderea francezilor aflati efectiv pe piata fortei de munca reprezinta putin peste 30%, restul, adica majoritatea, aflându-se înca pe bancile scolilor si facultatilor. O mare parte dintre tinerii prezenti pe piata muncii au parasit de timpuriu sistemul scolar si sunt necalificati sau au un nivel de calificare scazut. Desi posesorii de diplome de bacalaureat sau chiar universitare au si ei dificultati din ce in ce mai mari de a gasi un loc de munca, riscul de somaj pentru un tanar fara calificare este de trei ori mai ridicat decat pentru un tanar de aceeasi varsta cu o diploma in buzunar.
O oferta inadecvata cererii
Un handicap suplimentar este, dupa Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, faptul ca in Franta costul muncii necalificate (salariul minim plus contributiile patronale) se numara printre cele mai ridicate din tarile industrializate (Le Monde, 31 martie 2006).
Ca urmare a tuturor acestor cauze, in Franta, la patru ani dupa terminarea studiilor, rata somajului atinge 30% in randul tinerilor care nu au decat bacalaureatul si 45% in cazul celor care nu au absolvit decat scoala elementara, fata de 11% in randul tinerilor care au urmat studii postliceale.
Inainte de a reusi sa gaseasca un loc de munca stabil, tinerii sunt nevoiti sa recurga la diverse stagii putin platite (atunci cand sunt, pentru ca foarte adesea stagiile sunt neremunerate), la diverse posturi create artificial, dar fara nici un debuseu, sau la contracte pe o durata determinata. Intervalul de timp dintre momentul intrarii unui tanar pe piata muncii si cel in care el obtine un contract pe durata nedeterminata s-a prelungit acum in medie la 8-11 ani (Les Echos, 14 martie 2006). Intr-un context diferit, de crestere economica mult mai rapida, generatia parintilor lor nu era nevoita sa astepte atat de mult pentru a depasi starea de precaritate. Aparitia unei piete a muncii cu doua viteze, una protejata, cea a salariatilor care au depasit prima tinerete, si alta mult mai putin protejata, reprezentata de o buna parte a tinerilor, a devenit o sursa de frustrare si de conflict intergenerational.
Dificultati crescande la angajare intampina nu numai tinerii care, din diverse motive, au parasit de timpuriu sistemul de invatamant, ci si cei care au terminat liceul, ca si multi absolventi ai invatamantului superior, din cauza inadaptarii pregatirii lor la cerintele pietei muncii.
Astazi, aproape 70% dintre tinerii dintr-o clasa de varsta au bacalaureatul, fata de numai 5% in 1950 si 18% la sfarsitul anilor ‘60. Ideea de "a aduce 80% dintr-o generatie de tineri la bacalaureat a fost, desigur, o idee generoasa. A avea muncitori calificati care sunt absolventi de liceu, deci instruiti si cultivati, intr-o societate in care progresul tehnic cere din ce in ce mai multe cunostinte nu inseamna ca pregatim viitorul? Dupa 20 de ani, trebuie sa recunoastem ca aceasta strategie nu a dat rezultatele scontate. Detinatorii diplomei de bacalaureat nu vor sa devina muncitori. Selectia se face inca din faza colegiului pe baza cunostintelor teoretice. Caile tehnologice si mai ales cele profesionale sunt devalorizate si intrarea in ele este rareori rezultatul unei alegeri. In acest timp, avem locuri de munca neocupate in constructii, in industria constructoare de masini, in hoteluri si restaurante, in atelierele de reparatii, in sectorul mestesugaresc...", constata Claude Allègre, fost ministru socialist al Invatamantului (Le Monde, 1 aprilie 2006).
Solutia preconizata de autor ar fi dezvoltarea invatamantului profesional integrat cu stagii remunerate in intreprinderi, pentru a-i motiva pe tineri si a descuraja intreprinderile sa inlocuiasca cu stagii neremunerate posturi de salariati, "asa cum se intampla acum prea adesea". Iar in invatamantul general ar trebui dezvoltata predarea cunostintelor cu finalitati practice, cum ar fi utilizarea unor date statistice elementare sau elaborarea unor proiecte, sustine autorul citat.
Inflatie de diplome
"Tinerii care continua cu studii universitare (si care reprezinta acum mai mult de jumatate dintr-o clasa de varsta) dobândesc desigur o cultura generala - din pacate, prea generala! -, dar nu o formatie profesionalizata, mai ales in stiintele umane", releva Claude Allègre (L’Express, 23 martie 2006). "Totusi, ei aspira la un serviciu corespunzator nivelului diplomei lor. Li se ofera posturi inferioare, pe care le accepta de nevoie, revoltati insa fata de ceea ce ei considera ca este o nedreptate". In ultimii 30 de ani, numarul studentilor francezi a crescut de opt ori, fara ca invatamantul superior sa dispuna de mijloace financiare pe masura si fara ca el sa se adapteze cererii de pe piata muncii. Pe locuitor, Franta aloca pentru invatamantul superior de 2,5 ori mai putine fonduri decat Statele Unite. In plus, ea este una dintre rarele tari in care un student il costa pe contribuabil mai putin decat un licean sau un elev de colegiu.
Dar nu numai de resurse suplimentare este nevoie, ci si de mai mult pragmatism, sustine fostul ministru socialist. "Sistemul ultraliberal, atat de criticat altminteri, functioneaza din plin in universitatile franceze. Fiecare filiera este libera, in ea se inscrie cine vrea, indiferent daca are sau nu o pregatire prealabila adaptata, fara limita de numar, adesea fara cea mai mica corespondenta cu oferta de locuri de munca. Studentii apara acest sistem in numele libertatii de optiune. Iar profesorii profita de el, atragandu-i pe studenti fara sa le pese de debusee. Or, daca aceasta practica era acceptabila cand Franta numara 200.000 de studenti si o rata a somajului de 3%, ea nu mai este azi, cand exista 2 milioane de studenti si un somaj de 10%", trage semnalul de alarma fostul ministru socialist al Invatamantului. Deocamdata, aproape jumatate dintre tineri abandoneaza studiile dupa primul an universitar, iar unul din doi absolventi este condamnat sa ocupe un serviciu care nu are nici o legatura cu pregatirea sa universitara. La fel cum inflatia monetara depreciaza moneda, tot asa inflatia universitara devalorizeaza diplomele si ii declaseaza pe titulari, democratizarea sistemului fiind numai aparenta, releva socioloaga Marie Durut-Bellat, autoarea cartii L’inflation scolaire, aparuta in editura Seuil.
Pentru meseriile tehnice, care necesita adesea un an sau doi de adaptare, sustine Jean-Paul Nodier, presedintele Symop, un sindicat de intreprinderi tehnologice, "adevarata problema nu este contractul de munca, ci lipsa candidatilor, in vreme ce tot mai multi ingineri vor iesi la pensie in anii urmatori. Vina este a unui sistem educativ care nu pune suficient in valoare meseriile tehnice" (Les Echos, 29 martie 2006).
Flexibilitate, dar cata?
In sfarsit, o alta sursa de precaritate pare sa o constituie in Franta rigiditatea mai mare a pietei muncii, comparativ cu alte tari industrializate. Incertitudinile privind costul licentierii unui salariat ce poseda un contract de munca pe durata nedeterminata, decurgand din lungimea procedurilor administrative si din recursul la justitie, mult mai frecvent in Franta decat in alte tari, incita intreprinderile, mai ales pe cele mici si mijlocii, sa fie foarte prudente cand este vorba sa angajeze personal cu acest tip de contract. Ele prefera sa recurga la alte tipuri de contracte, cum ar fi cele pe durata determinata, deturnandu-le de la menirea lor initiala. "La sfarsitul anilor ’90, 70% din recrutarile de personal se faceau cu contracte alternative. Aceasta confuzie a responsabilitatilor a contribuit in mare masura la dezvoltarea precaritatii", sustine Jean-Philippe Cotis, economistul sef al OCDE (Le Monde, 31 martie 2006).
Reamintind ca definirea dreptului muncii ramane de competenta tarilor membre, presedintele Comisiei Europene, José Manuel Barrosso, releva ca "tarile care dispun de un nivel ridicat de flexibilitate beneficiaza de un grad mai ridicat de ocupare a fortei de munca" (Le Figaro, 23 martie 2006).
O parte din stanga spectrului politic francez a inceput sa recunoasca necesitatea unei flexibilitati sporite in materie de angajare si de concediere, cu conditia de a oferi tuturor garantii suplimentare.
Rapoarte comandate oficial si de o serie de oameni politici de stanga, dar si de dreapta, precum ministrul de Interne, Nicolas Sarkozy, sau Pierre Méhaignerie, presedintele Comisiei de finante a Adunarii Nationale, s-au pronuntat pentru un contract de munca unic si impotriva diferentierii lui pe categorii de varsta.
Promovarea de catre primul ministru, Dominique de Villepin, sub pretextul urgentei combaterii somajului tinerilor, a contractului de munca de prima angajare destinat exclusiv tinerilor in varsta de pana la 26 de ani, a fost perceputa de acestia ca o stigmatizare, dar si ca o oficializare a precaritatii respectivei categorii de populatie. Precaritate preexistenta, dupa cum am incercat sa aratam.
Absenta dialogului
Respingerea contractului de prima angajare, devenit text de lege promulgat de presedintele Chirac pentru a nu fi totusi aplicat inainte de a fi modificat, tine insa si de metoda folosita de primul ministru. Dominique de Villepin nu s-a consultat inaintea adoptarii textului nici cu sindicatele si nici cu patronatul. Desigur, nu este cert ca sindicatele ar fi fost gata sa ajunga la un acord privind acest text, dar parerea lor merita sa fie auzita inainte de luarea deciziei, sustin expertii in relatii sociale. Nu este chiar de mirare ca acum, dupa ce legea in cauza a fost promulgata, ele resping chemarea la un dialog pe tema ei, cerand pur si simplu retragerea textului, desi acesta a fost golit de orice continut.
Dialogul cu sindicatele, dar si cu tineretul era cu atat mai necesar, cu cat Franta ramane o tara centralizata, in care se asteapta totul de la stat, in care un salariat din patru lucreaza in sectorul public, cu garantiile de rigoare, in care o buna parte dintre tineri viseaza tocmai din acest motiv sa devina salariati publici. O tara in care sondajele indica faptul ca numai 36% din populatie este favorabila economiei de piata, fata de 65% dintre germani si 74% dintre chinezi, in care se aude o puternica retorica antimondialista si chiar antieuropeana, atunci cand este vorba de a pune pe seama autoritatilor de la Bruxelles anumite masuri mai putin populare.
Exista temerea ca acceptarea unui contract pe durata nedeterminata, dar cu o durata de proba de doi ani si fara a explica salariatului concediat motivul pentru care este concediat, ar deschide usa unei precarizari generale a contractelor de munca. Teama se mentine si dupa anuntarea de catre seful statului a propunerilor de remaniere a legii, chiar in momentul in care ea era promulgata.
Renuntarea la formula contractului de prima angajare, cel putin in forma in care a fost el promulgat, nu va reduce precaritatea situatiei tineretului, in ciuda incercarilor de recuperare politica a miscarii sociale.
Intre timp, cu o cota de incredere redusa la 20%, presedintele Jacques Chirac afiseaza acum cea mai slaba performanta intre presedintii celei de cincea republici (Le Figaro Magazine, 1 aprilie 2006).
In afara riscului ca in zilele si saptamanile urmatoare evenimentele sa iasa de sub controlul sindicatelor si al autoritatilor, exista si riscul ca guvernul francez rezultat din alegerile legislative din 2007 sa ezite mult inainte de a deschide noi santiere de reforma. Este clar insa ca, prin miscarea lor, manifestantii au impins problematica tineretului in centrul viitoarei campanii pentru alegerile prezidentiale, programate si ele in 2007. Chiar daca, asa cum reamintesc de fiecare data analistii politici, promisiunile candidatilor nu ii angajeaza decat pe cei care ii asculta.