Sondaj TVR: În ce direcţie se îndreaptă televiziunea publică?

Fara Autor | 09.11.2011

Un sondaj realizat de CURS pentru Televiziunea Publică arată că 45% dintre români cred că TVR se îndreaptă spre o direcţie bună, 24% cred că se îndreaptă spre o direcţie greşită, iar 26% nu-şi dau seama.

Pe aceeași temă

Un sondaj realizat de CURS pentru Televiziunea Publică arată că 45% dintre români cred că TVR se îndreaptă spre o direcţie bună, 24% cred că se îndreaptă spre o direcţie greşită, iar 26% nu-şi dau seama.
 
Studiul realizat de CURS face parte dintr-un proces, lansat de TVR şi Centrul pentru Jurnalism Independent în această toamnă, prin care Televiziunea publică încearcă să-şi reformuleze misiunea sa publică şi să elaboreze o Carta a TVR, ce va stabili detaliat cum poate opera instituţia şi care sunt valorile sale fundamentale.
 
Sondajul de opinie s-a desfăşurat la nivel naţional, între 1-10 octombrie, pe un eşantion de 1.102 respondenţi cu vârste de 18 ani şi peste, prin interviuri faţă în faţă. Marja de eroare declarată este de +/-3%.
 
Sondajul a avut două direcţii: prima parte a întrebărilor se refereau la valorile Televiziunii publice în ansamblul ei, în comparaţie cu televiziunile comerciale (nenominalizate), iar a doua parte se referă la calitatea ştirilor şi a altor programe TVR în comparaţie cu celelalte posturi, pentru a se stabili dacă televiziunea se îndreaptă spre o direcţie bună sau nu, în opinia românilor.
 
Direcţia ştirilor TVR - una bună
 
În opinia celor mai mulţi respondenţi, ştirile TVR 1 se caracterizează prin obiectivitate (66% dintre respondenţi, mai mult decât Antena 1 şi Pro TV - 59%), imparţialitate (53%, la egalitate cu Pro TV) şi acoperirea agendei cetăţeanului (71%, mult mai mult decât alte posturi), în timp ce Ştirile Pro TV sunt considerate, de cei mai mulţi, drept cele mai credibile. Însă, direcţia pe care au luat-o ştirile TVR, în ultima vreme, este considerată de majoritatea respondenţilor drept una bună.
 
Conform sondajului, direcţia în care se duce Televiziunea publică, după "schimbările care s-au petrecut în ultimul timp în ceea ce priveşte programele TVR", este considerată de 45% dintre respondenţi drept una bună, 24% cred că se îndreaptă spre o direcţie greşită, iar 26% nu pot să-şi dea seama.
 
Pe de altă parte, întrebaţi care sunt emisiunile de ştiri preferate, cei mai mulţi telespectatori au menţionat Ştirile Pro TV, urmate de Observator Antena 1 şi Telejurnal.
 
"Din punct de vedere al conţinutului, emisiunile de ştiri de la fiecare post se caracterizează prin":
 
Obiectivitate: TVR 1 - 66%; Pro TV şi Antena 1 - 59%
Imparţialitate - TVR 1 şi Pro TV - 53%; TVR 2 - 43%, Antena 1 - 42%, Realitatea TV - 37%
Credibilitate - Pro TV - 65%, TVR 1 - 64%, Antena 1 - 61%
Agenda cetaţeanului - TVR 1 - 71%; TVR 2 - 54%; Realitatea TV - 52%; Antena 3 - 49%; Pro TV - 44%
 
"Care sunt emisiunile de ştiri preferate de dvs? (întrebare deschisă, maximum 3 răspunsuri posibile)": 
 
Ştirile Pro TV - 25%;
Observator Antena 1 - 23%,
Telejurnal TVR 1 - 20%,
Ştirile Realitatea TV - 10%,
Ştirile Antena 3 - 7%
 
 
Valorile TVR
 
Respondenţii au fost rugaţi să se pronunţe în chestiuni precum seriozitatea, direcţia în care se îndreaptă televiziunea publică şi în ce măsură îi ajută să cunoască lumea sau să se distreze. 
 
- 58% cred că TVR este un post ce progresează, se modernizează, 32% nu cred acest lucru;
 
- 46% cred că TVR este un post tv care îi ajută să se distraze, 44% cred contrariul;
 
- 74% spun că TVR este un post care îi ajută să cunoască lumea, 81% spun că este un post care respectă morala tradiţională, şi 79% cred că este un post care nu prezintă prea multă violenţă;
 
- 41% cred că TVR este un post cu multe emisiuni care interacţionează cu telespectatorii, 37% spun că nu interacţioneaza cu telespectatorii, iar 47% cred că este un post care permite oamenilor să se exprime pe post (31% cred contrariul);
 
- 84% cred că TVR este un post serios, 9% cred că este mai puţin serios;
 
- 50% cred că este un post original, creativ, inovator, 37% cred că este insuficient de original, creativ, inovator);
 
- 65% cred că este un post în care să ai încredere, 22% nu prea îi acordă multă incredere;
 
- 55% cred că este un post care corespunde cel mai bine ideii de televiziune publică, în timp ce 30% cred că este un post care nu corespunde acestei idei;
 
- 65% cred că TVR serveşte interesului public, iar 24% consideră că nu serveşte suficient interesul public.
 
 
Nu s-a pus problema influenţei politice
 
Nu au fost, însă, întrebări legate de influenţa politicului şi independenţa instituţiei. Reprezentanţi TVR, CJI şi CURS, la o discuţie desfăşurată, marţi, la Televiziunea publică, au declarat că au ales să nu includă întrebări legate de influenţa politică sub care se află sau nu TVR deoarece nu ar fi dus la evidenţierea unor valori, ci la o stare de fapt.
 
"Dacă am fi întrebat <>, răspunsurile nu ne-ar conduce spre valori, ci spre o stare de fapt. Ne interesa, prin acest sondaj, dacă produsul este perceput ca influenţat sau nu - produsul final contează", au declarat reprezentanţii, citaţi de Hotnews.
 
 
Unde sunt cele mai bune ştiri, dezbateri sau emisiuni de divertisment
 
Sondajul efectuat de CURS relevă şi alte aspecte ale preferinţelor românilor în ceea ce priveşte ştirile, dezbaterile, filmele sau emisiunile de divertisment. Astfel, aflăm că Pro TV deţine monopolul ştirilor, al filmelor şi al credibilităţii, în timp ce Realitatea TV este pe primul loc la capitolul dezbaterilor televizate, iar Antena 1 primează la nivelul emisiunilor de divertisment. 
 
La ce post/canal vizionaţi cele mai bune ştiri? 
 
Pro TV - 32%;
TVR 1 - 23%;
Antena 1 - 17%;
Realitatea TV - 12%;
Antena 3 - 6%
 
La ce post/canal vizionaţi cele mai bune dezbateri? 
 
Realitatea TV - 24%;
Antena 3 - 20%;
Antena 1 - 14%;
TVR 1 - 9%;
Pro TV - 8%
 
La ce post/canal vizionaţi cele mai bune filme? 
 
Pro TV - 38%;
Antena 1 - 15%;
TVR 1 - 14%;
Kanal D - 7%;
Prima - 4%
 
La ce post/canal vizionaţi cele mai bune emisiuni de divertisment? 
 
Antena 1 - 27%;
Pro TV - 21%;
TVR1-15%;
Prima - 10%
 
Altele întrebări au vizat abonamentele TV şi costul acestora
 
72% dintre respondenţi spun că nu ştiu că banii pe care îi plătesc lunar la operatorul de cablu se duc şi către televiziunile private, iar TVR nu încasează niciun leu, în timp ce doar 14% spun că ştiu acest lucru;
81% spun că nu ştiu că banii alocaţi Televiziunii publice de către guvern se duc în proporţie de 98% la SNR, pentru transmisia terestră, pe când doar 8% spun că ştiu acest lucru.
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22