Toader infirmă proiectul care mutilează noțiunea de conflict de interese cum vrea Nicolicea

Dora Vulcan | 05.04.2017

MJ a avizat negativ modificările aduse în Parlament proiectului de lege privind conflictul de interese, a anunțat Tudorel Toader. Marți, deputații au făcut un artificiu prin care au redefinit principiul care stă la baza definirii conflictului de interese, doar ca să-și poată angaja rudele la parlament.

Pe aceeași temă

 

 

 

 

În acest ritm, Tudorel își mișcorează zilele la conducerea MJ. Deja, miercuri, un deputat ALDE - e drept, unul cu mari probleme în Justiție - anunța că Toader (numit chiar la propunerea ALDE) nu ar mai reprezenta coaliția. Proiectul asupra căruia Toader a dat aviz negativ miercuri e unul halucinat în care Nicolicea, la propunerea unui deputat UDMR, mutila însăși noțiunea lingvistică și juridică a ”conflictului de interese”, susținând că e mai ”puțin” conflict de interese dacă rubedenia angajată de parlamentar nu e așa dobitoacă pe cât s-ar aștepta lumea, pentru că nu produce astfel un prejudiciu statului prin dobitocenia sa.

 

 

”De la noi, sub semnatura mea, a plecat o avizare negativa, de nesustinere a proiectului de lege, pentru ca venim cu proiectul nostru prin care le punem in acord. Este adevarat ca noi ramanem aici in limita deciziilor CCR, dansii, legiuitorul, au deplina libertate sa modifice mai mult decat limitele deciziilor CCR. Legiuitorul are bariera Constitutiei”, a anunțat Tudorel Toader, ministrul Justitiei, într-o conferință de presa.

 

 

 

Toader avertizează asupra lipsei de ”coerență” a legislației românești, determinată de diverse modificări ”survenite pe parcurs”

 

 

 

"Am vorbit si cred cu convingere faptul ca avem un fel de inflatie legislativa. Am repetat si repet faptul ca legislatia, de aceea avem o practica neunitara, pentru ca legislatia noastra de multe ori n-are coerenta, n-are cursivitate, pentru ca multe modificari survin pe parcurs, modificari de natura sa adauge, sa elimine, sa rezolve ceva punctual in textul de lege, fara ca ele sa se completeze, sa aiba si coerenta. Asta este procedura noastra parlamentara, are cineva o initiativa care punctual poate sa fie buna, dar numai pe fragmentul acela de lege", a explicat Tudorel Toader.

 

 

 

  • Conflictul de interese, dezincriminat parțial de Comisia Juridică la modificarea Codului penal

 

 

Deputatii juristi au dat marti un raport de admitere pentru un proiect de lege de modificare a Codului Penal care dateaza din 2014, deja adoptat de Senat in mod tacit, care modifica art. 301 si 308 din Codul Penal privind infractiunea de conflict de interese.  

 

 

 

 Definiția conflictului de interese a fost schimbată radical, printr-un amendament depus la Comisia Juridică a Camerei Deputaților. Pentru a acuza pe cineva de conflict de interese, procurorii trebuie să demonstreze că „este prejudiciat interesul public”. Este o sintagmă, spun specialiștii, greu de definit. Parlamentarii din Comisia Juridică nu sunt de acord și dau și un exemplu: dacă un funcționar public își angajează o rudă competentă, care primește un salariu pentru că-și face bine treaba, nu se poate vorbi despre un prejudiciu al interesului public. Simplu, ca apa străvezie. Doar că noua viziune a deputaților juriști nu mai are nimic a face cu sensul sintagmei ”conflict de interese”, pentru că nu competența rubedeniei e sancționată de principiul care stă la baza legii ci incorectitudinea alesului din banul public de a-și angaja tot neamul pe bani publici. Așadar, introducerea vicioasă a noțiunii de ”prejudiciu public” este chiar cheia mutilării legii și, în final, a Codului penal.

 

 

 

Dacă legea va fi adoptată și de plenul Camerei Deputaților, camera decizională în acest caz, funcționarii publici își pot angaja rudele, câtă vreme acestea sunt competente, relatează Digi24.

 

De asemenea, pot fi angajate și persoanele cu care funcționarul public a avut raporturi comerciale timp de cinci ani.

 

 

 

Conflictul de interese redefinit se va numi „folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane”.

 

 

Cei care vor fi găsiți vinovați de această faptă riscă o condamnare cu închisoare de la 1 la 5 ani și nu vor mai putea ocupa o funcție publică timp de trei ani.

 

 

 

Eugen Nicolicea, președintele Comisiei Juridice din Camera Deputaților: ”Dacă angajează o rudă proastă în dauna unui tânăr competent e un prejudiciu, pentru că activitatea instituţiei merge mai rău. Dacă alegi o rudă genială care a luat premiul Nobel în dauna unui prostălau care nu e rudă cu tine, evident că nu e un conflict de interese.”

 

Reporter: Îşi vor putea angaja rudele?

 

Eugen Nicolicea: Păi puteau şi până acum.

 

 

In cadrul comisiei juridice au fost adoptate mai multe amendamente fata de forma adoptata in 2015 de Senat, iar unul dintre acestea prevede ca trebuie sa fi fost "pricinuit un prejudiciu de interes public" pentru ca angajarea unei rude de catre functionarul public sa fie considerat conflict de interese. Aceste modificari au fost inlocuite cu alte prevederi in sedinta de marti a deputatilor juristi, anunță Hotnews.ro.  DNA a criticat in 2015 initiativa. 

 

 

 Proiectul, modificat astfel prin raportul admis de comisia juridica, va merge la votul final in plenul Camerei Deputatilor, care este decizionala.

 

  

Proiectul de Lege pentru modificarea art. 301 si art. 308 din Legea nr.286/2009 privind Codul penal a fost adoptat tacit de Senat in 30 martie 2015. In prezent se afla in Camera Deputatilor, care este forul decizional.

 

 

Initiatorii proiectului sunt cinci deputati si senatori, majoritatea fosti parlamentari: deputatii PSD Ciprian Nica si Victor Roman, deputatul UDMR Marton Arpad-Francisc (a fost ales pentru un nou mandat), deputatul de la Minoritati Ion Marocico si deputatul PC-PLR Aurelian Ionescu.

 

 

In forma actuala, Conflictul de interese este definit, la art. 301 din Codul Penal, astfel:

 

(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv, sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani, sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica. (2) Dispozitiile alin.(1) nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative.

 

 

 

Prin initiativa legislativa, cei cinci parlamentari propun modificarea titlului articolului 301 prin inlocuirea sintagmei "Conflictul de interese" cu sintagma "Folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane".

 

 

 

La acest articol, deputatul Marton Arpad si-a modificat marti, printr-un amendament admis de majoritatea deputatilor din comisie, propriul proiect, astfel:

 

 

Art. 301:

 

1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act prin care s-a obținut un folos patrimonial pentru sine, pentru soțul său, pentru o rudă ori un afin până la gradul II inclusiv pricinuind prin asta un prejudiciu de interes public, se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică pe o perioadă de 3 ani. 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22