Traian Basescu da inapoi: Cer public premierului retragerea proiectului legii sanatatii

Fara Autor | 13.01.2012

Preşedintele Traian Băsescu i-a cerut public premierului Emil Boc retragerea proiectului privind reforma sistemului medical de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi din dezbaterea publică.

Pe aceeași temă

Preşedintele Traian Băsescu i-a cerut public premierului Emil Boc retragerea proiectului privind reforma sistemului medical de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi din dezbaterea publică.

"Spitalele nu vor schimbarea, medicii de familie nu vor, sistemul de urgenta nu vrea schimbarea. Inteleg din toate semnalele publice ca si o mare parte din public nu vrea schimbarea. Cer public premierului retragerea proiectului privind reforma sistemului medical de pe site-ul Ministerului Sănătăţii şi din dezbaterea publică. Am vorbit deja despre acest aspect şi, în contextul ultimelor evoluţii publice, am decis că asta este cel mai bun lucru", a spus Băsescu.
 
Cele mai importante declaraţii ale preşedintelui
 
  • Cea mai mare minciună promovată continuu e legată de SMURD. Proiectul e si pe site-ul MS, şi pe site-ul Presedinţiei, iar minciuna vorbeşte despre privatizarea sau afectarea SMURD. E o minciună, altceva nu mai pot spune atâta timp cât se continuă manipularea;
  • O altă poveste puternic susţinută este că se vor înfrupta privaţii din banii de sănătate, sau "baieţii deştepţi". Trebuie să ştiţi că acum se întâmplă acest lucru. Se scrie zilnic sau periodic despre preţurile la medicamente, despre prescripţiile exagerate, despre datorii. Dumneavoastră care aţi desfăşurat anchete aţi arătat că ele sunt o realitate: ilegalităţile, furturile la achiziţia de aparatură medicală;
  • Indiferent cum analistii eticheteaza ce s-ar putea intampla daca legea intra in vigoare, eu va spun ca acum acesti privati pe care ii suspectati ca vor prelua banii publici se infrupta mai bine ca oricand din banii publici;
  • Inteleg ca la urgenta totul e perfect si nu mai e nimic de facut, poate reusiti sa aflati cat de dramatica e situatia urgentelor in mediul rural. Si acolo sunt tot romani;
  • Mai aflu despre privatizarea spitalelor, careia i se opun sindicatele. E vorba de transformarea spitalelor in societati comerciale sau in fundatii;
  • Mai aflu ca, daca se aproba cumva legea, vor avea prioritate cei cu bani. In momentul de fata se intampla acelasi lucru. Nu oricine are bani sa mearga la un profesor care sa opereze foarte bine;
  • In acest sistem, coruptia functioneaza din plin. In niciun caz romanii nu sunt egali din punct de vedere al sanselor;
  • Eu nu spun ca proiectul de lege e mult mai echitabil din acest punct de vedere, pentru ca probabil vor fi multi care nu isi vor putea face asigurari suplimentare;
  • O alta minciuna este legata de ideea ca aceiasi bani vor fi utilizati, dar de data aceasta vor fi gestionati de firme private. Si daca ar fi asa, ar fi mai bine, pentru ca firma privata ar urmari cheltuielile, pentru ca statul acum nu o face si doar deconteaza deficite;
  • Se omite ca proiectul vizeaza largirea bazei de impozitare si promoveaza asigurarile suplimentare, care vor aduce si ele mai multe resurse in buget;
  • O alta sursa, pentru spitalele mari, mai ales... va exista o a treia sursa, atragerea de credite bancare pentru echiparea spitalelor;
  • Legea nu vizeaza in niciun caz mentinerea acelorasi sume de bani, ci cresterea surselor de finantare;
  • Am mai vazut o ingrijorare: daca firma fuge cu banii. Nu exista acum firma care sa nu fie reasigurata. Nu cred ca cineva ar concepe sa puna la dispozitie fonduri publice fara ca acestea sa nu fie reasigurate sau sa formeze un depozit de garantare a bunei gestionari a bugetelor care le vor fi alocate;
  • Nu vreau sa mai intru in zona politizarii, insa dincolo de a comenta si de a-mi exprima punctul de vedere cu privire la ceea ce se dezbate fals in spatiul public, as vrea sa va mai dau o cifra: in 2005 cheltuielile Romaniei cu sanatatea au fost de 10,9 mld lei. In 2011, cheltuielile cu sanatatea, ale Casei si ale Ministerului au fost de 24,3 mld lei;
  • Nu compar valoarea leului in 2005 cu 2011, dar oricum nu avem o inflatie de 223% in acest interval. Cresterea bugetului a fost de 223%;
  • Un lucru e interesant: daca, in 2005, de la bugetul de stat contributia a fost de 1,9 mld lei, in 2011 contributia a fost de 6,3 mld lei, in afara colectarii veniturilor din taxe destinate sanatatii. Avem o crestere destul de accelerata a sustinerii financiare pe care bugetul o acorda sistemului de sanatate, ceea ce ne obliga sa observam ca fiind vorba de o suma in crestere;
  • An de an se prefigureaza doua mari probleme de deficite in bugetul de stat: deficitul de la pensii si deficitul de la sistemul de sanatate;
  • Sistemul de sanatate inca e suportabil avand in vedere ca in acest an a avut o contributie de la buget de 6,3 mld lei, este mult pentru Romania, dar este suportabil;
  • Privind insa la cresterea an de an a acestei contributii, lucrurile trebuie sa ne ingrijoreze. Solutiile de introducere a sectorului privat reprezinta o necesitate;
  • La fondul de pensii nu avem ce sa facem, acolo nu putem introduce nimic, decat sa imprumutam sa acoperim deficitul de peste 3,5 mld euro in fiecare an sau sa luam bani de la investitii sa ducem la fondul de pensii;
  • Dar aici avem ce face, avem solutii care rezida din ce am vazut ca s-a intamplat in alte tari ale UE: implicarea sectorului privat;
  • Sigur, nici eu nu sunt linistit stiind unele apucatori, dar nu atat ale marilor companii private, ci apucaturi romanesti, neaose. Ceea ce nu inseamna ca, de frica acestui fenomen al coruptiei, sa nu mergem mai departe, dovedindu-se pana acum ca statul nu poate gestiona eficient resursa financiara;
  • Sistemul sanitar s-a adaptat rapid la o crestere a finantarii, fara o crestere semnificativa a calitatii;
  • Pacientii sunt nemultumiti in general de calitatea serviciilor medicale. Medicii sunt nemultumiti de conditiile de lucru. Administratia la randul ei e nemultumita ca an de an trebuie sa creasca contributiile de la stat;
  • Sistemul e lipsit de performanta si aici inteleg ca sunt exceptii, pe care le salut, dar aprecierea globala e ca e lipsit de performanta, de proceduri si e subfinantat;
  • Sistemul este "beneficiarul" unui monopol de stat, CNAS, sistemul e politizat, este ineficient in administrarea fondurilor, e afectat de coruptie;
  • Am vrut sa inchei cu aceste concluzii din raportul Comisiei, inainte de a mai face doua observatii: una e legata de faptul ca nimeni din sistem nu vrea schimbarea acestuia, sau foarte putini o vor, probabil medicii mai tineri sau la mijloc de cariere;
  • Spitalele nu vor schimbarea, medicii de familie nu vor, sistemul de urgenta nu vrea schimbarea;
  • Inteleg din toate semnalele publice ca si o mare parte din public nu vrea schimbarea;
  • Cer public premierul retragerea proiectului care viza reforma in sanatate;
  • O fac eu, pentru ca aici a fost comisia prezidentiala, aici s-a facut propunerea de proiect de lege, aici au fost specialisiti dedicati;
  • Eu vreau sa le multumesc public acelor specialisti care au lucrat atat la raport cat si la propunerea de proiect de lege a sanatatii, au facut un efort care tine din 2007 pana saptamanile trecute. Imi pare rau ca, din cauza conditiilor publice, ei puteau deveni dupa mine urmatorii iamici publici. Si nu avem dreptul sa batjocorim niste specialisti care au muncit fara bani;
  • Cam aceasta e decizia pe care am luat-o, sa cer prim-ministrului retragerea proiectului de pe site-ul MS si inchierea dezbaterii. Inteleg ca sunt foarte multi multumiti de starea actuala a sanatatii.
 
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22