UDMR propune o lege propice liberarii conditionate. Voiculescu si Vintu, printre beneficiari

E.b. | 14.03.2017

Opt parlamentari UDMR au depus in data 8 martie, la Senat, un proiect de modificare a Codului Penal si a Codului de Procedura Penala, prin care propun relaxarea conditiilor de liberare din penitenciare, altfel spus cei condamnati pot iesi mai repede din inchisori prin micsorarea fractiilor de pedeapsa.

Pe aceeași temă

 

 

De pilda, in cazul condamnatilor care au implinit varsta de 60 de ani (Dan Voiculescu – 70 de ani, Sorin Ovidiu Vintu - 61 de ani), se va putea dispune liberarea conditionata dupa efecturarea unei treimi din pedeapsa, fata de jumatate cum este in prezent

 

O alta modificare substantiala se refera la judecarea cererii de liberare conditionata. In prezent, pentru ca un detinut sa poate fi liberat conditionat, cererea trebuie aprobata de o instanta, care nu are un termen de judecata. Potrivit noilor reguli, decizia este luata de la instanta si mutata la judecatorul de supraveghere a privarii de libertate, in termen de trei zile de la formularea cererii de catre detinut

 

 

 

Vezi textul proiectului

 

 

Sorin Dumitrascu, expert in problemele penitenciarelor si fost director ANP, a declarat ca mutarea deciziei de la instante la un singur om (judecatorul de supraveghere) este o schimbare de legislatie riscanta. “Problema ar fi ca interventiile si presiunile sunt infinit mai usoare”, conform HotNews.ro.

 

In opinia lui, si impunerea unui termen de trei zile pentru pronuntarea unei decizii este “absolut nerealista”. “Liberarea conditionata nu este un drept al detinutului. De acord ca e bine sa ii scoatem din penitenciare pe cei care dau dovezi ca se schimba, dar nu e in ordine ca sa se ajunga la idea ca liberarea conditionata ar fi un drept”, afirma fostul sef ANP. 

 

 

Modificari propuse la Codul Penal 

 

 

Condiţiile liberării condiţionate în cazul pedepsei închisorii. Liberarea condiţionată în cazul închisorii poate fi dispusă, dacă

 

Cum este acum 

 

Articolul 100

 

a)  cel  condamnat  a  executat  cel  puţin  două  treimi  din  durata  pedepsei,  în  cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani, sau cel puţin trei pătrimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 20 de ani, în cazul închisorii mai mari de 10 ani;

 

Cum se schimba

 

Articolul 100
a) cel condamnat a executat cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii care nu depaseste 10 ani, sau cel putin doua treimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 15 ani, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani. 

 

Cum este acum

 

(2) În  cazul  condamnatului  care  a  împlinit  vârsta  de  60  de  ani,  se  poate  dispune liberarea condiţionată, după executarea efectivă a jumătate din durata pedepsei, în cazul închisorii ce nu depăşeşte 10 ani, sau a cel puţin două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin. (1) lit. b) – d).

 

Cum se schimba

 

(2) In cazul condamnatului care a implinit varsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea conditionata, dupa executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei, in cazul inchisorii ce nu depaseste 10 ani, sau cel putin jumatate din durata pedepsei, in cazul inchisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin. (1) lit. b) – d).

 

Cum este acum

 

(3) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazuta in alin. (1) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. In acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o treime din durata pedepsei inchisorii, cand aceata nu depaseste 10 ani, si a cel putin jumatate, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani.

 

Cum se schimba

 

(3) În calculul fracţiunilor de pedeapsă prevăzute în alin. (1) se ţine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerată, potrivit legii, ca executată pe baza muncii prestate. În acest caz, liberarea condiţionată nu poate fi dispusă înainte de executarea efectivă a cel puţin jumătate din durata pedepsei închisorii, când aceasta nu depăşeşte 10 ani, şi a cel puţin două treimi, când pedeapsa este mai mare de 10 ani.

 

Cum este acum

 

(4) In calculul fractiunilor de pedeapsa prevazute in alin. (2) se tine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerata, potrivit legii, ca executata pe baza muncii prestate. In acest caz, liberarea conditionata nu poate fi dispusa inainte de executarea efectiva a cel putin o patrime din durata pedepsei inchisorii, cand aceasta nu depaseste 10 ani, si a cel putin o treime, cand pedeapsa este mai mare de 10 ani”.

 

Cum se schimba

 

(4) În calculul fracţiunilor de pedeapsă prevăzute în alin. (2) se ţine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerată, potrivit legii, ca executată pe baza muncii prestate. În acest caz, liberarea condiţionată nu poate fi dispusă înainte de executarea efectivă a cel puţin o treime din durata pedepsei închisorii, când aceasta nu depăşeşte 10 ani, şi a cel puţin jumătate, când pedeapsa
este mai mare de 10 ani.

 

 

Modificari propuse la Codul de Procedura Penala 

 

 

Cum este acum 

 

Art. 587 - Liberarea conditionata
(1) Liberarea conditionata se dispune, la cererea sau la propunerea facuta potrivit dispozitiilor legii privind executarea pedepselor, de catre judecatoria in a carei circumscriptie se afla locul de detinere.
(2) Cand instanta constata ca nu sunt indeplinite conditiile pentru acordarea liberarii conditionate, prin hotararea de respingere fixeaza termenul dupa expirarea caruia propunerea sau cererea va putea fi reinnoita. Termenul nu poate fi mai mare de un an si curge de la ramanerea definitiva a hotararii.
(3) Hotararea judecatoriei poate fi atacata cu contestatie la tribunalul in a carei circumscriptie se afla locul de detinere, in termen de 3 zile de la comunicare. Contestatia formulata de procuror este suspensiva de executare.

 

Cum se schimba

 

Art 581 – Liberarea conditionata

(1) Liberarea conditionata se dispune de catre judecatorul de supraveghere a privarii de libertate prin incheiere, la propunerea comisiei pentru liberare conditionata, la cererea persoanei condamnate potrivit dispozitiilor legii privind executarea pedepselor, in termen de trei zile de la formularea cererii
(2) Cand judecatorul de supraveghere a privarii de libertate constata ca nu sunt indeplinite conditiile pentru acordarea liberarii conditionate, prin incheierea de respingere fixeaza termenul la expirarea caruia propunerea sau cererea va putea fi reinnoita. Termenul nu poate fi mai mare de 1 an si curge de la data ramanerii definitive a respingerii liberarii conditionate.
(3) Incheierea de respingere a liberarii conditionate poate fi atacata cu contestatie la judecatoria in circumscriptia careia se afla penitenciarul de catre persoana condamnata in termen de 5 zile de la comunicare. In vederea solutionarii contestatiei privind respingerea liberarii conditionate instanta de judecata poate consulta dosarul individual al persoanei condamnate sau poate solicita copii ale actelor si documentelor din acesta. 

 

 

*************************

 

Proiectul de lege initiati de parlamentarii UDMR mai prevede si alte modificari la Codul de Procedura Penala: se introduce arestul la domiciliu ca forma obligatorie de executare a pedepsei privative de libertate, or acest lucru ar trebui sa ramana, potrivit expertilor, o optiune la latitudinea judecatorului. 

 

In plus, se revine la vechea regula ca fiecare “lucrare stiintifica” scrisa in inchisoare sa fie recompensata cu 20 de zile castig, dupa ce fostul ministru al justitiei Raluca Pruna a limitat prin OUG acordarea de zile castig la 20 indiferent de numarul cartilor scrise. 

 

In fine, de notat ca se modifica procedura in ceea ce priveste roul judecatorului de supraveghere, care din presedinte al comisiei de liberare conditionata de la penitenciar devine cel care decide.

 

Initiatorii justifica proiectul de lge, in expunerea de motive, prin nevoia reducerii supraaglomerarii din inchisori: “Suntem constienti ca pe plan intern este foarte delicata punerea problemei adoptarii unor acte normative prin care sa se reduca supraaglomerarea din penitenciare, insa ac

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22