Ultimul tun al lui Oprea la Interne: o intreaga flota de coloane oficiale

Dora Vulcan | 08.05.2016

Zeci de bolizi Audi cumparati prin "Doi si-un sfert" zac intr-un garaj prin care MAI blocheaza Ministerul Culturii sa construiasca o noua sala de concerte in Capitala, arata o investigatie facuta de Hotnews.ro.

Pe aceeași temă

 

 

In 2015, cu Gabriel Oprea stapan absolut, Ministerul Internelor trecea in administrarea Politiei Romane, condusa la acel moment chiar de catre actualul ministru Petre Toba, garajele Leonida de langa Guvern, in scopul de a dezvolta serviciul Politiei care se ocupa de escorta coloanelor oficiale. In acelasi timp, serviciul de informatii al MAI, celebra "Doi si-un sfert", lansa o achizitie majora de autovehicule care, intr-un mod mascat, a dus la cumpararea unei flote de 38 de bolizi Audi cu insemnele politiei, masini ce au ajuns chiar in posesia servicului de insotire a coloanelor oficiale. Acum, cu Oprea pe bara si anchetat penal in "afacerea" coloanelor oficiale, zecile de noi masini Audi zac in garaj, ies doar la escortat putinele coloane ce se mai formeaza sau doar la diverse evenimente de protocol, potrivit unei investigatii Hotnews.ro

 

  • Garajele Leonida si "autospecialele" Politiei garate acolo au fost folosite, recent, de catre ministrul Petre Toba pentru a bloca eforturile Ministerului Culturii de a demara constructia unei Sali de Concerte pentru Capitala, chiar pe locul batranelor garaje Leonida.
  • In contrast cu achizitiile de lux pentru escortele coloanelor oficiale, Politia Rutiera a Captialei sufera cumplit la capitolul dotare: din 36 de autovehicule cu radar, doar 10 sunt functionale!

 


Ministerul Culturii vrea o sala de spectacole moderna pentru Capitala pe locul unor vechi garaje detinute acum de MAI. Ministrul Toba de la Interne se opune...


In luna martie 2016, intr-o sedinta de Guvern, ministrul Culturii de atunci, Vlad Alexandrescu, ridica problema unei Hotarari de Guvern pentru spatiile necesare noii sali de Concerte a Capitalei, un proiect de care Alexandrescu a tot vorbit pe larg si in presa. O sala de concerte de peste 2.000 de locuri care sa devina de referinta pentru festivalul George Enescu si scena principala pentru Orchestra Nationala si care ar trebui sa fie construita central, langa Guvern, pe locul deja batranelor garaje Leonida de pe bulevardul Aviatorilor. 

In sedinta de Guvern, ministrului Culturii i s-a opus vehement Petre Toba, ministrul Afacerilor Interne, care a refuzat sa transfere garajele ce au intrat in proprietatea MAI in 2015. Toba argumenta ca acolo sunt tinute circa 40 de autospeciale si ca, de curand, garajele au intrat intr-un proces de modernizare in care s-au bagat bani publici. 

Ce nu a detaliat ministrul Toba e ca autospecialele mentionate sunt dintr-o flota de bolizi Audi A4 3.0 TDI Quattro cumparate cu suma de 1,3 milioane de euro, in ultimele luni ale lui Gabriel Oprea la sefia Internelor, si care au menirea principala de a escorta coloanele oficiale, dupa cum a aflat HotNews.ro din surse apropiate situatiei. Iar lucrarile de "modernizare" ale garajelor Leonida sunt, de fapt, o reabilitare sumara a unor incaperi: cateva geamuri termopan, parchet si o varuiala, nicidecum ceva major.


Cum a gandit Oprea flota Guvernului pentru coloane oficiale: Pasul 1 - Garaje noi pentru dezvoltarea escortelor de la Politie / Pasul 2 - Masini noi si puternice, demne de un ministru


In iulie 2015, Directia de Informatii si Protectie Interna [n.r. actuala DIPI, fosta DGIPI / fosta "Doi si-un sfert"] din cadrul MAI organiza o licitatie de circa 3 milioane de euro pentru misini speciale, mare parte urmand insa sa ajunga de fapt in cadrul serviciului Politiei Rutiere ce asigura escortele in cadrul coloanelor oficiale. Cea mai mare parte a licitatiei a fost atribuita catre Porsche Romania ce a furnizat autovehicule marca Audi. *De precizat ca in prezent DNA a deschis un dosar penal atat pe numele fostului ministru al Internelor, cat si pe cel al fostului sef de la DGIPI pentru ca, tot in aceeasi perioada, serviciul a cumparat o limuzina Audi A8 pe care ar fi pus-o la dispozitia exclusiva a lui Oprea, lucru nelegal dupa cum acuza procurorii.

 

In septembrie 2015, MAI-ul lui Gabi Oprea preia prin HG garajele Leonida, argumentand in nota de fundamentare ca spatiile sunt vitale pentru serviciile Politiei care asigura escortele coloanelor oficiale, un "fenomen" ce a luat amploare dupa cum recunoaste si documentul MAI. 

Vine momentul 20 octombrie 2015, cand politistul Bogdan Cosmin Gigina, deschizator pe motocicleta a coloanei lui Gabriel Oprea, a murit dupa ce a cazut intr-o groapa in carosabil pe un bulevard din Bucuresti. Au urmat apoi scandalul coloanelor oficiale, cu dezvaluiri de informatii precum cele peste 1.700 de coloane pe care le-a avut Oprea doar in 2015 si cu dosarele deschide de DNA pe numele lui Oprea, dar si in cazul fostului procuror general Tiberiu Nitu, acuzat ca si el a beneficiat ilegal de coloanele puse la dispozitie de catre Oprea. Dupa acea perioada, numarul coloanelor oficiale folosite de autoritati a scazut considerabil...

In decembrie, in cadrul garajelor Leonida, a fost operationalizata Brigada Autostrazi si Misiuni Speciale, fostul serviciu cu aceeasi denumire, si in posesia careia au intrat cele 34 de masini Audi A4 si alte patru vehicule model Q5, acestea din urma ajungand sa fie folosite mai mult de catre sefii din politie, potrivit surselor HotNews.ro.  

In prezent, cum fenomenul coloanelor s-a mai diminuat, majoritatea bolizilor Audi A4 stau in garajele de langa Guvern, cateva doar iesind pe traseu ca escorta la diverse coloane. In rest acestea au mai tot fost scoase doar la diverse evenimente si ocazii de protocol, mai rar in alte misiuni din trafic.

Vorbim de zeci de masini de politie noi si care au costat peste 1,3 milioane de euro, in conditiile in care Politia Romana duce mare nevoie de echipamente si are, in multe situatii, un parc auto depasit. 

Spre exemplu, potrivit informatiilor opbtinute de HotNews.ro, Politia Rutiera din Bucuresti are in dotare 36 de masini dotate cu radar, insa din cauza situatiei precare si a lipsei de fonduri pentru reparatii suficiente, doar 10 dintre acestea sunt operationale. 

 
Cum a fost cumparata flota de Audi de la serviciul Politiei care se ocupa de escortarea coloanelor oficiale: printr-o licitatie derulata de "Doi si-un sfert"


Vara lui 2015. Gabriel Oprea era ministrul Afacerilor Interne si vicepremier. Era la apogeul puterii sale politice si administrative si avea deja la activ peste 1.000 de coloane oficiale comandate doar in 2015, asta daca e sa extrapolam din datele dezvaluite public ulterior. 

Petre Toba era seful Politiei Romane, institutia responsabila sa asigure escortele in cazul coloanelor oficiale, cele de care Oprea ar fi abuzat pana peste masura. 

Pe 27 iunie 2015, Directia de Informatii si Protectie Interna (DIPI), fosta DGIPI sau "Doi si-un sfert" cum mai e cunoscuta in randul publicului, lansa o licitatie in SEAP (160676/27.06.2015) de circa 13 milioane de lei pentru achizitionarea de masini "dotate cu echipamente specifice in vederea dotarii unitatiilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Departamentul de Informatii si Protectie Interna si Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor".

Mega-licitatia a fost impartita in 9 Loturi, din care, conform unui raspuns primit la solicitarea HotNews.ro, DIPI a achizitionat masini doar din anumite loturi. Nu este, asadar, clar de ce DIPI a organizat licitatia si pentru Directia de Permise in conditiile in care DRPCIV a organizat pe cont propriu, numai in 2015, nu mai putin de patru mari licitatii pentru masini noi, printre care si una dintre cele mai mari licitatii din ultimii ani, cea prin care s-au achizitionat 400 de autohevicule VW Polo de Politie. 

Licitatia lansata de DGIPI a fost atribuita in 29 septembrie 2015 (nr. anunt 162611), grosul mergand catre Porsche Romania ce a castigat 7 din cele 9 loturi, la o valoare de 11,6 milioane de lei. Oferta castigatoare a Porsche Romania a presupus, cel putin pe loturile 1, 2, 6, 8 si 9, autoturisme marca Audi - fie A4, fie Q5. Asa cum arata informatiile din caietul de sarcini consultate de HotNews.ro, documentele cu specificatiile loturilor au fost realizate de catre specialistii Politiei Romane (IGPR).

Singurele loturi unde autoturismele erau prevazute cu inscriptii de Politie si rampe acustico-vizuale (girofaruri) erau: Lotul 8 (4 bucati Audi Q5 3.0 TDI Quattro) si Lotul 9 (34 bucati Audi A4 3.0 TDI Quattro). Aceste vehicule nu au fost achizitionate de DIPI si, de fapt, sunt cele care au ajuns in cele din urma in cadrul Brigazii ce asigura escortele de politie in cazul coloanelor oficiale si au fost garate langa Guvern, in garajele Leonida. Costul doar pentru aceste 38 de autovehicule? 1,38 milioane euro.

  • HotNews.ro a solicitat oficial IGPR si Brigazii Autostrazi si Misiuni Speciale sa detalieze ce modele de masini au in dotare, insa oficialii institutiei au raspuns ca aceste informatii referitoare la dotarea Politiei sunt secrete si nu pot fi dezvaluite publicului.


Flota de Audi A4 si Q5, in fotografii pe fluxurile sociale, garate si folosite doar la coloane oficiale si evenimente de protocol

 

De cand au fost livrate, masinile Audi A4 3.0 TDI Quattro si Q5 au fost garate la garajele Leonida de langa Guvern. Potrivit unor surse HotNews.ro apropiate situatiei, modelele Q5 au ajuns sa fie folosite intre timp mai mult de sefi de prin politie, in timp ce modelele A4 sunt parcate si mai rar folosite. O alta sursa din politie ce a dorit sa ramana anonima a confirmat ca la garajele de langa Guvern exista aceasta rezerva de autovehicule folosite in mare masura doar pentru coloanele oficiale. 

De altfel, cateva modele Audi A4 si Q5 au trecut printr-o sedinta foto organizata de Politie chiar in curtea garajelor Leonida in iarna trecuta, imagini ce au tot fost recirculate pe contul de Facebook al Politiei Romane.

Altfel, dincolo de coloanele oficiale, cateva dintre modelele A4 mai ies din garaje doar pentru diverse evenimente de protocol sau ocazii speciale si rareori ajung in misiuni din trafic. Spre exemplu, in weekendul de Pasti, cand in Bucuresti fortele de ordine si jandarmi au iesit la patrulare cu armele automate la vedere, unul dintre modelele Audi a iesit la display in zona podului de la Natiunile Unite. 

 
Cum a preluat MAI si Politia garajele Leonida. Scopul? Dezvoltarea serviciului de escorte a coloanelor oficiale


Asa cum pomeneam la inceputul articolului, Ministerul Culturii condus pana de curand de Vlad Alexandrescu a pregatit o Hotarare de Guvern prin care sa intre in posesia terenului si a garajelor Leonida de la RAAPPS si de la MAI, institutiile care detin si administreaza cladirile vizate. Ministerul Culturii a trimis HG-ul pe circuitele de avizare la toate ministerele implicate, iar de la MAI a primit inapoi proiectul neavizat cu o nota in care reprezentantii MAI explica de ce nu pot ceda garajele catre Cultura. 

Potrivit MAI, imobilul din strada Aviatorilor 16 a fost luat in administrarea IGPR prin HG 798/2015 din 30 septembrie si in el isi desfasoara activitatea "Brigada Autostrazi si Misiuni Speciale", devenita operationala la 1 decembrie 2015.  

 

  • "Scopul preluarii acestui imobil a fost unul bine determinat, aspectprezentat pe larg in cuprinsul Notei de fundamentare ce a insotit proiectul de act normativ", sustin reprezentantii MAI care au avizat negativ cererea de la Ministerul Culturii. [n.r. sublinierile apartin redactiei]


Cu toate acestea, in Nota de Fundamentare a HG 798/2015 initiata de Ministerul Internelor, consultata de HotNews.ro, se sustinea urmatoarele: 

"Prin adresa nr. 599785 din 18 septembrie 2015, Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Politiei Romane a prezentat unele argumente referitoare la necesitatea si oportunitatea preluarii in administrare a imobilului situat in Municipiul Bucuresti, Bd. Aviatorilor nr. 16, sectorul 1. Astfel, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, politia rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane asigura insotirea coloanelor oficiale cu echipaje specializate, potrivit competentei sale. 

Sediul in care isi desfasoara in prezent activitatea structura specializata de insotire a coloanelor oficiale este impropriu si nu mai corespundenevoilor acestei structuri in contextul dezvoltarii acesteia, fenomen care a presupus cresterea semnificativa a numarului de politisti si de autospeciale anume destinate activitatilor de insotire". [n.r. - sublinierile apartin redactiei]


Asadar, in nota de fundamentare a Hotararii de Guvern propusa de MAI-ul condus de Oprea prin care IGPR-ul condus pe atunci de Petre Toba a preluat in administrare garajele Leonida se specifica foarte clar ca de aceste spatii e nevoie in contextul dezvoltarii activitatilor de insotire a coloanelor oficiale si presupune si cresterea semnificativa nu doar a numarului de politisti, ci si a numarului de autospeciale destinate escortelor oficiale.  

HG-ul a fost aprobat pe 30 septembrie, la doar o zi dupa ce DIPI a atribuit contractul pentru autospecialele Audi ce urmau a fi folosite in coloanele oficiale drept masini de escorta din partea Politiei.

Pe 20 octombrie, insa, a avut loc nefericitul accident din coloana vicepremierului Oprea in care politistul motocilist Bogdan Cosmin Gigina si-a pierdut viata. A urmat apoi un scandal public, cu dezvaluiri care aratau ca Oprea a folosit in 2015 nu mai putin de 1.700 de coloane oficiale si ca nenumarate alte autoritati ar fi beneficiat nelegal de acest privilegiu, printre care si fostul procuror general Tiberiu Nitu. 
Din acel moment, fenomenul coloanelor oficiale s-a domolit, insa Brigada Autostrazi si Misiuni Speciale a fost operationalizata in luna decembrie, iar autospecialele Audi au ajuns sa fie garate in imobilele de langa Guvern si folosite ocazional.

In filmari postate pe Youtube cu diverse coloane oficiale de la inceputul anului 2016 si in prezent, in special coloanele presedintelui Iohannis, pot fi observate aceste masini Audi A4 ca deschizatoare de drumuri.  

 

Cat de angrenat era Oprea in "fenomenul" coloanelor oficiale?


Un fragment din dosarul deschis pe numele fostului ministru Gabriel Oprea: "In cadrul compartimentului special (Serviciul Operativ Special din Brigada Rutiera a Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti care asigura insotirea coloanelor oficiale) au fost desemnati lucratori care aveau ca atributii exclusive insotirea ministrului, intr-o structura permanenta care presupunea asigurarea concomitenta a 3 politisti pentru fiecare post (doua schimburi si o rezerva). Lucratorii erau permanent la dispozitia ministrului, asteptandu-l dupa fiecare deplasare in imediata apropiere a destinatiei. Din probele administrate rezulta ca ministrul Oprea Gabriel realiza in medie aproximativ 5 deplasari zilnice pe parcursul carora era insotit de echipaje ale politiei rutiere".  
 


Licitatia pentru masinile Audi destinate coloanelor oficiale, mascata prin licitatia facuta de "Doi si-un sfert"?


O problema care se pune e de ce autovehiculele ce au ajuns sa fie folosite de catre Brigada Autostrazi si Misiuni Speciale au fost achizitionate printr-o licitatie organizata de DGIPI. 

Practic, licitatia lansata anul trecut apare in SEAP ca organizata de Directia de Informatii si Protectie Interna a MAI, dar la obiectul licitatiei cu 9 loturi si cu valoarea estimata la aproape 13 milioane de lei se mentioneaza ca masinile sunt destinate atat DGIPI, cat si Directiei de Permise (DRPCIV) institutie aflata in subordinea MAI.

Potrivit unui raspuns primit la solicitarea HotNews.ro, DIPI a confirmat ca autovehiculele marca Audi achizitionate doar de catre aceasta institutie sunt cele aferente loturilor 1, 2 si 6, adica acele loturi cu masini nemarcate si fara vreun insemn de politie sau girofar. Loturile cu modele Audi cu marcajele Politiei si cu rampe acustico-vizuale (girofar) sunt cele aferente Loturilor 8 si 9. 

De mentionat ca in cursul anului 2015, DRPCIV a organizat propriile licitatii pentru masini, patru astfel de proceduri la numar. Astfel, se pune intrebarea de ce a fost nevoie ca aceasta achizitie de autovehicule ce au ajuns ulterior la Politie sa fie organizata prin DIPI si nu direct de catre DRPCIV? 
 


Milioane de euro pentru masini de politie de lux, in timp ce Politia "normala" ramane cu radare vechi si masini stricate


In timp ce MAI-ul lui Oprea conducea licitatia prin care a cumparat autovehiculele Audi, segmente din Politie au ramas sa se descurce cu ce pot. 

Politia Rutiera a Capitalei a precizat pentru HotNews.ro ca doar un sfert din masinile sale cu radar sunt functionale, 10 din 36.

"Din cele 36 de echipamente de supraveghere, 10 sunt de tipul Autovision Compact Traffipax Python II, iar restul de 26 sunt model Autovision TSS, de ultima generatie. [...] In prezent, din cele 10 autospeciale ce au montat sistemul de tipul Autovision Compact Traffipax Python II, doar una functioneaza, restul prezentand defectiuni tehnice survenite din cauza uzurii excesive. In ceea ce priveste autospecialele ce sunt echipate cu sisteme model Autovision TSS, mentionam ca treisprezece functioneaza in parametri optimi, cinci prezinta defectiuni tehnice la sistemul de supraveghere a traficului si doisprezece nu sunt functionale din cauza starii tehnice a vehiculelor", au precizat reprezentantii Politiei Capitalei la solicitarea HotNews.ro [n.r sublinierile apartin redactiei]

 

Cum arata "modernizarile" garajelor Leonida de care se leaga ministerul condus de Petre Toba?


In refuzul de a aviza propunerea Ministerului Culturii de a prelua garajele Leonida cu scopul de a construi pe acol loc o noua Sala de Concerte pentru Capitala, MAI argumenteaza ca, pe langa faptul ca acolo sunt garate autospecialele de politie pomenite mai sus, in cladiri au fost deja investitie sume de bani pentru modernizare.

"De la data preluarii, Inspectoratul General al Politiei Romane a realizat in cursul lunii decembrie 2015 lucrari de reparatii, in valoare de peste 267.700 lei, cu scopul de a asigura conditii minime de lucru pentru personalul Brigazii Autostrazi si Misiuni Speciale (devenita operationala la data de 1 decembrie 2015). Totodata, pentru finalizarea procesului de amenajare a imobilului au fost achizitionate lucrari cu o valoare totala de peste 611.000 lei, fara TVA. Investitiile au vizat refacerea unor finisaje interioare (pardoseli de gresie, tencuieli, montare tavan casetat), a instalatiilor electrice si termice, lucrari exterioare de hidroizolatii, schimbare tamplarie, care s-ar pierde in cazul demolarii imobilul", se arata in documentul MAI.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22