USL face pregatiri pentru suspendarea presedintelui. Vrea modificarea legii referendumului

Fara Autor | 23.05.2012

USL a initiat modificari pentru legea referendumului, cu scopul de a simplifica procedura de demitere a presedintelui Romaniei, astfel incat referendumul sa fie valabil daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii. In plus, USL doreste ca Parlamentul sa nu mai fie obligat sa tina cont de deciziile Curtii Constitutionale asupra hotararilor parlamentare, implicit si asupra hotararilor de a suspenda sau demite presedintele tarii.

Pe aceeași temă

USL vrea sa modifice legea referendumului, cu scopul de a simplifica procedura de demitere a presedintelui Romaniei, astfel incat referendumul sa fie valabil daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii. In plus, USL doreste ca Parlamentul sa nu mai fie obligat sa tina cont de deciziile Curtii Constitutionale asupra hotararilor parlamentare, implicit si asupra hotararilor de a suspenda presedintele tarii.
 
Aceste doua propuneri legislative, simplificarea referendumului de demitere a presedintelui si eliminarea atributiilor Curtii Constitutionale de a se pronunta pe constitutionalitatea hotararilor Parlamentului, au fost initiate de Senatorul PSD Georgica Severin si deputatul PNL Cornel Pieptea, la inceputul saptamanii, in Parlament.
 
Aceste prevederi sunt o reintoarcere la situatia din timpul referendumului pentru demiterea presedintelui organizat in 2007.
 
 
Demiterea presedintelui, formula mai simpla de calcul a referendumului
 
In legea actuala, referendumul pentru demiterea presedintelui este validat cu jumatate plus unul din numarul alegatorilor inscrisi pe liste, insa USL doreste acum ca referendumul sa fie valabil numai daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii, de cetatenii care au participat la referendum.
 
In expunerea de motive a proiectului de lege, initiatorii au notat ca "In opinia noastra, aceasta forma diferita de stabilire a rezultatului referendumului in cazul demiterii presedintelui nu isi gaseste justificarea in prevederilie Constitutiei, in legea fundamentala nefacandu-se o ierarhizare a problemelor deosebite ce pot face obiectul referendumului national. In acest context propunem reformularea in sensul aprobarii demiterii presedintelui Romaniei daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul tarii, ale cetatenilor care au participat la referendum".
 
 
Parlamentul nu mai tine cont de Curtea Constitutionala
 
Cea de-a doua initiativa legislativa depusa de USL prevede eliminarea atributiilor Curtii Constitutionale de a se pronunta pe constitutionalitatea hotararilor Parlamentului, ceea ce inseamna ca daca Curtea decide ca o hotarare a Parlamentului nu este constitutionala, Parlamentul nu mai este obligat sa tina cont de acest lucru.
 
In expunerea de motive a acestei propuneri, initiatorii scriu ca "in sarcina Curtii Constitutionale a fost stabilita si pronuntarea asupra constitutionalitatii hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere. Consideram ca prin aceasta modificare se incarca in mod excesiv activitatea CCR, ceea ce dauneaza bunului mers al activitatii si al exercitarii rolului de arbitru institutional".
 
In 2007, PSD a initiat proceduri de suspendare din functie a presedintelui Traian Basescu, sesizand Curtea Constitutionala in acest sens, astfel incat Parlamentul a aprobat infiintarea unei comisii de ancheta privind suspendarea presedintelui, condusa de senatorul Dan Voiculescu. Comisia de ancheta stabilise atunci ca presedintele Băsescu "a încălcat Constitutia si este implicat în fapte de natură penală", insa Curtea Constitutionala, dupa ce a revizuit raportul lui Voiculescu, a respins concluziile comisiei si a dat aviz negativ cererii de suspendare a presedintelui. 
 
Totusi, avizul Curtii era doar consultativ, Parlamentul fiind for decizional in acest sens, astfel ca deputatii si senatorii au decis validarea cererii de suspendare, stabilind, la limita maxima de 30 de zile (19 mai 2007), referendum pentru demitere a presedintelui.
 
Pe 23 aprilie, Parlamentul a adoptat un amendament propus de PSD conform căruia în situatia în care nu se vor prezenta la urne jumătate plus unu din numărul cetătenilor cu drept de vot iar Curtea Constitutională hotărăste că acesta este un motiv pentru invalidarea referendumului, Parlamentul "va decide asupra procedurii de urmat". O saptamana mai tarziu, pe 3 mai, Curtea Constitutională a decis ca "demiterea Presedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tării, ale cetătenilor care au participat la referendum".
 
Dupa organizarea referendumului, in seara zilei de 19 mai 2007, Biroul Electoral Central arata ca peste 74% din cetatenii care si-au exprimat voturile la referendum (numai 45% din numarul alegatorilor cu drept de vot) au votat impotriva demiterii presedintelui Basescu, in conditiile in care presedintele Romaniei este ales prin majoritate simpla de voturi (50 plus unu) ale alegatorilor inscrisi in listele electorale, astfel incat Traian Basescu nu a mai fost demis.
 
In acest context, in aprilie 2012, presedintele Traian Basescu a semnat un decret pentru modificarea si completarea Legii privind organizarea si desfasurarea referendumului, care prevede ca demiterea sefului statului trebuie aprobata in referendum de majoritatea cetatenilor (50 plus unu) inscrisi in listele electorale. 
 
Initiativa USL de acum insa, daca este adoptata, va intoarce sistemul de demitere a presedintelui la cum era in 2007.
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22