Pe aceeași temă
Pentru a avea semnăturile necesare, USR a apelat și la deputații care au părăsit partidul și au anunțat înscrierea în Reper.
„Legea, în forma impusă de Coaliția PSD-PNL-UDMR, slăbește considerabil protecția persoanelor ce vor să dezvăluie neregulile din instituțiile publice și ridică obstacole considerabile în obținerea fondurilor din PNRR. În sesizarea către CCR, sunt invocate patru argumente de neconstituționalitate, printre care încălcarea obligațiilor asumate în momentul aderării la Uniunea Europeană și lipsa de claritate și predictibilitate a unor prevederi”, arată comunicatul citat.
USR consideră că legea avertizorilor de integritate, în forma adoptată de majoritatea PSD-PNL-UDMR, contravine chiar Directivei UE pe care avea scopul de a o transpune (Directiva 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii). Concret, Directiva UE interzice ca prin transpunerea sa în legislația internă să se diminueze nivelul de protecție acordat deja unui avertizor. Or, legea PSD-PNL-UDMR exact asta face, scade protecția oferită persoanelor care vor să sesizeze nereguli, potrivit comunicatului USR.
În ceea ce privește lipsa de claritate, precizie și predictibilitate a legii adoptate zilele trecute, observații și recomandări în acest sens a formulat și Consiliul Legislativ, doar că ele au fost ignorate de partidele aflate la putere, susține USR. De exemplu, legea nu prevede concret, explicit, clar și previzibil la art. 1 alin. (4) care dezvăluiri ale încălcărilor de norme nu intră sub incidența legii avertizorilor.
„În acest sens, în raport de prevederile art. 346 din TFUE, la care fac trimitere generic prevederile art. 1 alin. (4), rezultă că nu pot face obiectul avertizărilor în interes public încălcări ale normelor în materie de achiziții publice în domeniile apărării și securității naționale, care sunt considerate de stat ca fiind esențiale pentru securitatea națională și, în mod special, care privesc armament, muniție și material de război. Neconstituționalitatea textului derivă din faptul că, este imposibil astfel pentru un avertizor să cunoască care sunt interesele pe care statul le consideră, la un moment dat, esențiale pentru securitatea națională sau cele privind dotarea de război. Un astfel de exemplu îl constituie achiziționarea de fier vechi pe post de tehnică militară. Având în față textul de lege votat, este imposibil de stabilit dacă se încadrează sau nu, la un moment dat, în noțiunea de chestiune esențială pentru securitatea națională, care nu va putea fi dezvăluită de un avertizor”, argumentează USR în sesizarea depusă la CCR.
De asemenea, USR invocă încălcarea prevederilor art. 15 din Constituția României, referitoare la teoria „dreptului câștigat”, dat fiind că prin forma impusă de Coaliția PSD-PNL este diminuată protecția oferită avertizorilor de integritate sub nivelul actual, conferit de Legea nr. 571/2004 privind protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii.
Nu în ultimul rând, în sesizarea USR este invocată încălcarea principiului bicameralismului, în condițiile în care, în cadrul dezbaterilor din Camera Deputaților, Coaliția PSD-PNL a adoptat „numeroase amendamente care au denaturat semnificativ consimțământul exprimat de Senat cu privire la adoptarea respectivului act”. Printre modificările semnificative aduse de deputații Coaliției sărăciei se numără eliminarea raportărilor anonime, scăderea până la trei ori a amenzilor civile aplicabile pentru represalii la adresa avertizorilor și impunerea unui termen minim între momentul raportării și divulgarea publică.