Pe aceeași temă
USR condiseră că "PSD-ALDE a acordat Comisiei speciale atribuţii ilegale, care potrivit Regulamentului celor două Camere revin Comisiilor juridice permanente, pentru a scurta la maxim timpul de dezbatere şi de adoptare a modificărilor legilor justiţiei".
Conform USR, din hotărârea de înfiinţare nu rezultă cu claritate care este rolul acestei Comisii speciale, ceea ce creează o confuzie între acesta şi atribuţiile comisiilor permanente, iar parcursul ulterior al proiectelor de lege devine incert şi impredictibil.
Uniunea Salvați România a depus azi la Curtea Constituțională o sesizare de neconstituționalitate cu privire la Hotărârea de înființare a Comisiei speciale pentru legile justiției, arată un comunicat al USR.
Sesizarea USR arată că PSD-ALDE a acordat Comisiei speciale atribuții ilegale, care potrivit Regulamentului celor două Camere revin Comisiilor juridice permanente, pentru a scurta la maxim timpul de dezbatere și de adoptare a modificărilor legilor justiției.
Din hotărârea de înființare nu rezultă cu claritate care este rolul acestei Comisii speciale, ceea ce creează o confuzie între acesta și atribuțiile comisiilor permanente, iar parcursul ulterior al proiectelor de lege devine incert și impredictibil.
Potrivit Constituției, proiectele de modificare a legilor justiției care au ajuns să fie dezbătute ilegal în Comisia specială a lui Iordache, trebuie să treacă prin Comisiile juridice permanente ale Camerei Deputaților și Senatului și abia apoi adoptate de plenul fiecărei Camere, aspect fundamental pentru respectarea principiului bicameralismului.
”Ce a făcut PSD-ALDE prin această hotărâre este să creeze o super-comisie, ce înlocuiește comisiile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului și își poate prelungi existența prin decizia Biroului Permanent, ori de câte ori acesta o dorește, lucru care încalcă astfel Constituția și Regulamentul activităților comune ale celor două Camere”, a declarat vicepreședintele USR, senatorul Vlad Alexandrescu.
Există deja precedente favorabile în jurisprudența CCR, care s-a exprimat deja în decizii anterioare în sensul că deplasarea unui centru de decizie constituțional (Parlamentul) la comisii ale acestuia nu este conformă cu menirea constituțională a Parlamentului. De asemenea, CCR s-a pronunțat deja în sensul că autonomia regulamentară nu poate fi exercitată în mod discreționar, abuziv, cu încălcarea atribuțiilor constituționale ale Parlamentului.
Aşadar, ţinând cont de argumentele de mai sus, precum şi de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, rezultă că înființarea unei comisii speciale care dobândește competența de examinare, modificare și completare a tuturor actelor normative cu incidență în domeniul justiției pe o perioadă nedeterminată şi nedeterminabilă contravine regimului juridic specific al unor astfel de comisii speciale, încălcându-se art. 64 alin. (4) din Constituție, conchide USR.