Pe aceeași temă
Lia Olguta Vasilescu, ministrul Muncii, a postat pe Facebook un material in care explica viziunea PSD-ului asupra institutiei consultantilor fiscali: de unde spera sa-i recruteze, cine ii va specializa, care va fi rolul lor si cum vor fi platiti.
Consultantul fiscal trebuie sa aiba studii de specialitate in domeniu si se apreciaza ca cei mai multi vor proveni din sectorul de stat si din randul absolventilor care vor fi atestati pentru aceasta profesie.
Plata lor va fi asigurata de catre Guvern, dupa modelul medicilor de familie. Consultatii vor avea trei surse de venit (care ii pot asigura o suma totala de pana la aproximativ 10.000 lei/luna): 1) Un venit per capita, corespunzator numarului de persoane din gospodariile pe care le gestioneaza; 2) Un venit din comisioanele incasate pentru platile facute in numele gospodariilor catre institutiile publice de stat. 3) Un venit din comisioanele platite in numele gospodariilor catre diversi operatori privati.
Viorel Stefan, ministrul de Finante, a avansat cifra de 35 de mii de consilieri fiscali, insa un calcul releva faptul ca efortul financiar pentru plata lor va fi de 4,2 miliarde de lei (aproape 1 miliard de euro), conform HotNews.
"Nu vor exista costuri suplimentare, pentru ca se va reduce personalul de la ghiseele institutiilor publice", spune minstrul Finantelor.
Insa Bogdan Stan, seful ANAF, a spus ca institutia pe care o conduce are deficit de 3 mii de oameni.
Cine sunt consultanții fiscali și care e rolul lor? (viziunea Olgutei Vasilescu pe Facebook.)
o Consultantul fiscal va fi o persoană de specialitate care va gestiona toate problemele fiscale ale unei gospodării, scrie Olguta Vasilescu pe Facebook.
o Va fi un fel de „Medic fiscal de familie” (la fel cum medicul de familie se ocupă de problemele de sănătate, consultantul fiscal se va ocupa de problemele fiscale).
o Principalele sale atribuții vor fi:
o Completarea declarației anuale de venit pe gospodărie, în numele membrilor gospodăriei.
o Depunerea declarației anual de venit global.
o Efectuarea plăților tuturor obligațiilor fiscale ale membrilor familiei către administrațiile și instituțiile publice centrale sau locale. Vor înlocui definitiv ghișeele pentru persoanele fizice.
o Va face recomandări privind gestionarea economiilor sau plasamentul acestora în diverse forme de investiții (conturi de economii bancare, plasamente pe bursă etc.)
Câte gospodării gestionează?
Un consultant fiscal va gestiona circa 200 de gospodării în urban și circa 250-300 în mediul rural.
Cine îi va plăti pe consultanții fiscali?
Plata lor va fi asigurată de către Guvern, după modelul medicilor de familie. Consultații vor avea trei surse de venit (care îi pot asigura o sumă totală de până la aproximativ 10.000 lei/lună):
1) Un venit per capita, corespunzător numărului de persoane din gospodăriile pe care le gestionează;
2) Un venit din comisioanele încasate pentru plățile făcute în numele gospodăriilor către instituțiile publice de stat. Acest comision va fi cuprins între 2% și 5% din valoarea plății și va cădea în sarcina instituției publice către care se face plata.
3) Un venit din comisioanele plătite în numele gospodăriilor către diverși operatori privați (ex. furnizorii de utilități) care vor dori să își colecteze veniturile prin intermediul consultanților fiscali. Aceste comisioane vor fi în sarcina operatorului privat.
Când se va face arondarea gospodăriilor la consultanții fiscali?
Până cel târziu la data de 1 decembrie 2018.
Cum se va face arondarea?
La sediile și pe site-urile primăriei din localitate va fi afișată lista consultanților fiscali din localitate. Până la data de 1 decembrie 2018, fiecare familie va putea să își aleagă unul dintre consultanții fiscali arondat la localitatea de domiciliu. După această dată, arondarea se va face aleatoriu prin calculator.
o O familie are libertatea de a opta între mai mulți consultanți fiscali, însă doar din lista din localității de domiciliu. Nu poate opta pentru consultanți din altă localitate.
Cine va pregăti consultanții fiscali?
Această sarcină va reveni Guvernului care va asigura selecția și pregătirea etapizată a consultanților fiscali. Aceștia trebuie să aibă studii de specialitate în domeniu. Cei mai mulți vor proveni din sectorul de stat și din rândul absolvenților care vor fi atestați pentru această profesie.
Ce costuri suplimentare va suporta statul pentru plata consultanților fiscali?
Nu vor exista costuri suplimentare, pentru că se va reduce personalul de la ghișeele instituțiilor publice.
Cum va lucra consultantul fiscal?
Va lucra după același model ca și medicul de familie. Va avea un cabinet propriu și un program zilnic fix, în cadrul căruia va acorda consultații pentru gospodăriile pe care le are în gestiune. În cadrul acestui program poate primi bonurile fiscale, poate face plăți, poate completa declarațiile fiscale etc.
Ce obținem in viitor, după aplicare?
o Vor fi aduși mai mulți români în clasa de mijloc (scad impozitele pentru cei cu salarii mai mici)
o Se elimină ghișeele! Se elimină birocrația pentru cetățeni! (toate plățile fiscale și depunerile de declarații fiscale vor fi făcute de consultanții fiscali).
o Vor fi stimulate serviciile din sectorul privat – un sprijin major pentru antreprenorii care vor oferi servicii de educație, sănătate, asigurări de viață sau de bunuri, construcții etc.
o Vor fi fiscalizate mai multe servicii din sectorul privat. Gospodăriile vor fi interesate să lucreze cu cei care eliberează facturi sau bonuri fiscale. Vor crește veniturile la bugetul de stat.
o Statul va obține venituri consistente din eliminarea economiei negre. Cu acești bani vor putea fi susținute în continuare creșterile de salarii, reducerile de taxe și crearea de locuri de muncă, arata Lia Olguta Vasilescu.
ANAF are 25.000 de angajati, nu 30.000 cum sustinea ministrul de Finante
Jurnalistii au incercat sa afle ieri de la Bogdan Stan, seful ANAF, mai multe detalii despre impozitul pe gospodarie pe care ministrul de Finante, Viorel Stefan, a anuntat miercuri ca vrea sa il aplice din 2018.
Stefan anuntase ca romanii vor avea la dispozitie, pe modelul medicului de familie, un consultant fiscal platit de stat care sa-i ajute cu calcularea darilor si depunerea declaratiilor de venit, parte din acesti consultanti urmand sa vina din randurile angajatilor ANAF.
Bogdan Stan a spus ca asteapta sa vada exact ce va decide Guvernul, dar ca la acest moment legislatia in vigoare nu permite angajatilor ANAF sa ofere si servicii de consultanta si oricum Fiscul deja are cu 3.000 de angajati mai putin decat ar avea nevoie. Mai exact, acum ANAF are 25.000 de angajati, nu 30.000 cum sustinea miercuri seara ministrul de Finante.