Pe aceeași temă
Puține dintre ecranizările marilor opere literare au reușit să se ridice la împlinirea artistică a scrierilor de la care au plecat. Nume de referință în istoria cinematografiei și-au pus semnătura pe pelicule care, dincolo de notorietatea firească la care ajunge un film care colindă lumea, pe marile și pe micile ecrane, au rămas cu un pas în urma paginilor scrise.
Moromeții lui Stere Gulea este una dintre fericitele excepții. Succesul repurtat în 1988 i-a conferit o aură ce se dovedește invincibilă în fața timpului, dar care, pe nedrept, a plasat într-un con de semiumbră opera și personalitatea unuia dintre cei mai importanți și mai atipici cineaști români. Pentru că Gulea este singurul dintre regizorii contemporani care, într-o lăudabilă plurivalență, pe lângă rigoarea cu care și-a urmat destinul artistic, a probat de-a lungul timpului o constantă și semnificativă implicare, din rândurile societății civile, în tematica majoră a României postceaușiste: membru-fondator al Alianței Civice, membru al Grupului pentru Dialog Social şi autorul unui documentar de referință, o tulburătoare profesiune de credință, despre ce a fost fenomenul Piața Universității în 1990. Să reținem ca pe un detaliu semnificativ și deloc întâmplător faptul că Stere Gulea este singurul regizor român care s-a simțit atras de literatura eternei contestatare Herta Müller, Vulpe – Vânător, filmul fiind un sever și dureros rechizitoriu împotriva Securității, pe fondul evenimentelor premergătoare revoltei timișorenilor, din decembrie ’89.
Sumarele notații din rândurile de mai sus mi s-au părut potrivite și necesare pentru a-i feri pe cei grăbiți sau doar mai puțin familiarizați cu personalitatea lui Stere Gulea de eroarea de a judeca în pripă un film care trebuie descifrat în complexitatea și profunzimea lui. Pentru că greu de imaginat eroare mai mare decât să cataloghezi Sunt o babă comunistă drept filmul unui nostalgic. E limpede că Gulea și-a asumat un pariu extrem de riscant; că felul în care curge întreaga pledoarie a personajului principal pentru vremurile senine ale ceaușismului (din punctul ei de vedere) și deplinul acord cu care foștii tovarăși de muncă din uzina în care își câștigau pâinea îi țin isonul să consoneze în totalitate cu felul în care tot mai mulți dintre cei care nu-și mai găsesc azi un rost pe lume evocă cu dor și drag figura fostului dictator. Ceva lipsește din viața acestor oameni, ceva îi face să se simtă marginalizați și fără nicio perspectivă – prezentul le pare ostil, respingător, iar trecutul a fost rapid epurat de toate păcatele pe care mulți le-au suportat la limita disperării. Cât de mulți? Care a fost raportul real între cei într-adevăr chinuiți până la supliciu de un regim dictatorial și cei care afișau o proximă nemulțumire, într-un reflex joc de mimă? – sunt întrebări pe care nici atunci și nici azi nu ni le-am pus și nu ni le punem cu seriozitatea cu care s-ar cuveni. Pentru că, dacă am face-o, am descoperi că „nostalgicii“ de azi sunt departe de-a se rezuma la foștii nomenklaturiști – cei mai mulți, majoritatea o formează masele largi de „oameni ai muncii“, pentru care locul de muncă (pâinea cea de toate zilele), apartamentul la bloc primit de la stat, cele două săptămâni de concediu în care sindicatul le asigura cazarea și masa reprezentau summum-ul a ceea ce puteai să-ți dorești de la viață. În rest, vorbe, palavre bune doar pentru cei care nu trebuiau să se scoale cu noaptea în cap, să se ducă la muncă. Era bine, dom’le! Era mai bine!
Stere Gulea cunoaște foarte bine această stare de spirit și își construiește filmul cu o obiectivitate și onestitate desăvârșită. Nu-și asumă nicio clipă rolul de „judecător“, nu se pronunță asupra corectitudinii (politice, istorice) idealurilor oamenilor care îi populează filmul, tot ceea ce consideră nu numai că îi este permis, dar este dator să o facă, este să surprindă cu obiectivitate o lume ce nu poate fi ignorată. Pentru mulți dintre spectatori, spectacolul vieții acestor oameni provoacă hohote de râs, întreține o nesfârșită bună-dispoziție; pentru alții, vreau să cred nu puțini, subiect de tristă și apăsătoare reflecție. Sunt prea multe și prea grele simptomele unei stagnări într-o realitate din care nu am reușit să scăpăm, sunt prea puține motivele să credem că drumul nostru spre o lume la care aspiram este inconturnabil și ireversibil. Formal, suntem cetățeni ai Europei, ai lumii libere și democratice. În realitate, mulți, tot mai mulți dintre concetățenii noștri își plasează idealurile în lumea la care aspiră și pe care, măcar în orașul ei, eroina filmului lui Gulea vrea s-o reînvie.
În vitrina cu trofee ale filmului românesc s-au adunat, pe parcursul anilor, tot mai multe și mai prestigioase premii. Cele mai multe dintre filmele de astăzi au suscitat interesul și s-au impus cu teme care au dezvoltat până la deliciu particularitatea, inconfundabila Românie. Cazuri care în alte țări țin de domeniul fabulației și care la noi poartă amprenta cotidianului. După Silviu Purcărete (Undeva la Palilula), cronologic, Stere Gulea este al doilea regizor care, cu ultima lui premieră, ne propune o perspectivă sistemică: este o probă de maturitate la care nădăjduiesc că vor aspira cât mai mulți dintre regizorii noștri.
Care sunt datele care definesc întotdeauna un film semnat Stere Gulea? Rigoarea cu care este articulat scenariul și mâna sigură cu care urmărește desfășurarea cinematografică a narațiunii; suportul esențial pe care îl caută și îl are în imagine, colaborarea cu Vivi Drăgan Vasile ajungând deja la o stare de totală identificare; metamorfozarea muzicii într-unul dintre personajele filmului, compozitorul Vasile Șirli fiind aproape un alter-ego al regizorului. Dar lucrul care mi se pare că dă măsura de excepție a lui Stere Gulea este felul în care își face distribuția și știința cu care lucrează cu actorii. Este greu și nedrept să evidențiez doar pe cei din Sunt o babă comunistă. Sigur, sunt roluri a căror partitură conferă o dimensiune mai largă și altele care se rezumă doar la o secvență. Nu cred că cineva poate indica un singur interpret care să nu se fi achitat cu maximă inspirație de ceea ce a trebuit să facă. De la vedete de anvergura lui Valeria Seciu, Costel Constantin, Mircea Andreescu la Ana Ularu, Coca Bloos, Costică Drăgănescu și absolut toți ceilalți, nu se poate comenta decât sub semnul excelenței.
Simt nevoia să mă opresc măcar în câteva rânduri asupra Luminiței Gheorghiu (Emilia) și a lui Marian Râlea (Țucu). Nu ca să spun că sunt niște mari actori, că orice cinematografie de pe glob produce filme special scrise pentru artiști de asemenea anvergură, că aplauzele de la premieră (minute în șir) sunt premii de valori inestimabile, mai prețioase decât orice alt premiu care depinde de capriciile unui juriu sau altul (mă îndoiesc că Marian Râlea va uita vreodată imensa nedreptate de care s-a făcut vinovat juriul UNITER la una dintre edițiile precedente), ci ca să subliniez ce rol covârșitor are în cariera unui artist, oricât de dotat de la Dumnezeu, întâlnirea cu un regizor care știe să vadă actorul și știe să-l conducă pe culmi la care nimeni până atunci nu s-a gândit. Cred că Sunt o babă comunistă reprezintă atât pentru Luminița Gheorgiu (la 25 de ani de la Moromeții), cât și pentru Marian Râlea o astfel de întâlnirea. Nu se repetă prea des în viață. //
SUNT O BABĂ COMUNISTĂ •
Regia: Stere Gulea •
Scenariul: Stere Gulea, Lucian Dan Teodorovici, Vera Ion • Adaptare după romanul omonim al lui Dan Lungu •
În distribuţie: Luminiţa Gheorghiu, Marian Râlea,
Ana Ularu, Valeria Seciu • Produs de MediaPro Pictures • România, 2013