Pe aceeași temă
Întâlnirea dintre Knut Rössler (dedicat exclusiv jazzului până la această colaborare) și Johannes Vogt (în largul său într-un concept derivat din cultura Evului Mediu târziu) reflectă toate aceste arheologii muzicale, influențe și rădăcini într-un mod armonios.
Când pe scenă urcă două personalități muzicale puternice, din medii complet diferite, unul jazzman dedicat, rodat încă din anii ’60 în cluburi, trupe și jam sessions, altul clasicist convins, chiar profund specializat în muzică veche, ale căror instrumente, saxofon și lăută, par a nu avea mai nimic să-și grăiască, te aștepți la un spectacol interesant, nebănuind mai mult. În niciun caz la repatentarea unei extraordinare Mașini a Timpului, radicalmente alta decât cea a lui Wells, în care atât artiștii, dar și publicul lor să sară cu doar emoția momentului, nu cu teamă, ci chiar cu bucurie de necunoscut. Pentru că asta e provocarea acestui proiect, să reînvie, să reinterpreteze, să reinventeze și să recalibreze o muzică nici renascentistă, dar nici barocă, ci undeva „între“, în tonuri și cu tușe contemporane, de sorginte jazzală, dar cu o cuprindere mai complexă și mai sensibilă, tributară atât conceptului inițial, cât și pretențiilor acestor perfecționiști germani. La mijloc de secol XVII, de unde își trag originea multe dintre temele muzicale prelucrate, partiturile sunt uneori nu întru totul riguroase, limbajul muzical lasă loc de o creativitate proprie interpretului, fapt speculat extraordinar de „modernistul“ Knut Rössler (n. 1945), mânuind saxofonul, și de clasicistul Johannes Vogt (n. 1953), purtând lăuta, muzicieni desăvârșiți ce au imprimat în această inspirată formulă nu mai puțin de cinci albume, pe fiecare dintre acestea fiind remarcată prezența unor invitați care să aducă un plus de culoare ritmică și, uneori, vocală, în chiar spiritul epocilor derulate pe monitorul călătoriei temporale.
Întâlnirea dintre Knut Rössler (dedicat exclusiv jazzului până la această colaborare) și Johannes Vogt (în largul său într-un concept derivat din cultura Evului Mediu târziu) a trezit în cel dintâi un mare interes pentru tot ce înseamnă muzică veche și tradiție muzicală europeană, iar rezultatul, adică sunetul și atmosfera pe care le propun cei doi, reflectă toate aceste arheologii muzicale, influențe și rădăcini într-un mod armonios.
Pentru că trebuia să poarte un nume, ansamblul s-a intitulat, cum altfel!, Between The Times și întru slujba și gloria sa nu au stat singuri cei doi nucleici interpreți, căci pe parcursul desfășurării iscoditorului și resuscitantului proiect li s-au alăturat tobari și basiști (unul însuși Vitous, da, chiar Miroslav), precum și doamne și domnițe ce cu voci stilate și școlite au dus lucrurile la înălțimea sopraniană la care îi șade bine acestei muzici alese. În concertul de la București, vedeta vocală a ansamblului va fi Constanze Backes, o specialistă a rolurilor acelei epoci de tranziție, pe care o întâlnim atât în festivaluri specializate în muzică veche, dar și în jazzul vocal.
Ne aflăm deci înaintea unei provocări nu doar în sunet, ci și în spirit, vremurile invocate, apuse și prezente urmând să se războiască spre deliciul publicului, coagulându-se într-o manieră când meditativă, când alertă, într-un buchet de contraste ale lumilor muzicale, într-o dispută fără învingător între arta compoziției și meșteșugul improvizației, un jazz al renașterii, o renaștere a jazzului.
Concertul trioului Between The Times are loc miercuri, 25 noiembrie, de la ora 19:00, în sala Elvira Popescu a Institutului Francez din București.