Nimic mai modern decât tradiția

Mirel Banica | 12.01.2016

SHARE 2

Pe aceeași temă

Volumul lui Florin Dumitrescu descrie un proces de evoluție a societății, prinsă între dulceața agonică a trecutului și mirajul viitorului.

 

Îl cunoșteam pe d-l Florin Dumitrescu de multă vreme, fără a-l fi întâlnit însă ni­cio­dată. El constituie pe undeva fața prie­te­noasă a „industriei publicității“, veriga lip­să care permite comunicarea cu noi, mu­ri­torii de rând, a orgolioasei ramuri de ac­tivitate „creative“ de pe malurile Dâm­bo­viței. De-a lungul timpului, și-a muiat pe­nelul în cerneală și a scris pentru Dilema, Capital, Adevărul, chiar și Playboy – dacă mai țin bine minte –, Observator Cul­tu­ral, Cațavencii... Volumul Tradiții la su­perofertă. Între socoteala din agenție și cea din raft (Editura Cartier, 2015) re­prezintă de fapt o sinteză grand public a unei teze de doctorat susținută în cadrul SNSPA București cu profesorul Vintilă Mi­hăilescu. Florin Dumitrescu este persoana ideală pentru a începe un astfel de travaliu „creativ“, iarăși, și de interpretare, prin experiențele sale din interiorul sistemului, spiritului său viu, arta de a povesti și pers­pectiva de antropolog (amator, dar aceas­ta-i deja altă poveste). Se mai simte ade­sea, pregnant, lingvistul și influența abor­dă­rii lingvistice a absolventului de Litere – Florin Dumitrescu este fericitul posesor al unei teze utile în context, de licență în lingvistică și master în studii romanice.

 

Toate cele enumerate mai sus l-au ajutat pentru a putea „tălmăci“, interpreta într-un limbaj ac­ce­si­bil una dintre cele mai vizibile tendințe din publicitatea ro­mâ­nească: inflația de teme și motive pentru produse care se vor a fi „tradiționale“, cu toate că nici compoziția, nici procesul de fa­bricație (100% industrial) nu mai au ni­cio legătură cu vechile rețete specifice unei lumi rurale, de mult dispărute, sau cu meșteșugăria de serie mică. Aici mai in­tervine un aspect interesant, subliniat de autor chiar în concisa „introducere“ a vo­lumului: într-un domeniu (publicitatea) în care moda și tendința se schimbă cu ma­re viteză, fenomenul tradiției de con­sum nu doar persistă, ci este în continuă creștere, pe punctul de a deveni un reper in­conturnabil, o marcă în sine a pu­blici­tă­ții românești.

http://revista22.ro/files/news/manset/default/carte-mirel1331.jpg

Am remarcat faptul că filonul „autoh­to­nismului“, al nostalgiei originilor, al mi­tizării rețetei de fabricație etc. a fost in­tens utilizat la începutul anilor 2000 și în țări cu mare tradiție și experiență în pu­bli­citate, odată cu apariția modei bio-eco res­ponsabile de consum. Am putut urmări, cu detașare și amuzament, spoturi publi­ci­tare la celebre fromage d’alpage din El­veția, în care se regăsește întreg ima­gi­n­a­rul colectiv legat de Alpi. Iar vacile se în­torceau acolo de la pășune pe mici poteci îngrijit asfaltate... Sau excelența vinurilor din Franța, fabricate după rețete ne­schim­bate de secole. Dar totul se încadra în li­mi­tele decenței, dacă îmi este permis acest cuvânt, combinat adesea cu ironie fină, fă­ră ca acest stil să predomine însă pe an­samblul produselor publicitare.

 

Revenind la volumul lui Florin Du­mitrescu, trebuie spus că acesta a fost scris pe baza unor metode de analiză foarte clare și eficiente. În primul rând, este vorba de participarea activă și experiența în domeniu, un insider deci, atent la evo­luția și legile de funcționare internă a la­bo­ratorului de idei care a produs această mo­dă a marketizării în exces a „tradiției“ (nu știu de ce, simt mereu nevoia să așez ghi­li­mele pe acest cuvânt în cadrul acestui text, tocmai pentru a arăta unicitatea lui, dis­tan­ța care-l separă de adevărata tradiție – dar care este oare aceea?). În al doilea rând, a realizat interviuri „la raft“ cu con­su­ma­torii propriu-ziși și „sampleri“, dublate de o dificilă etnografie a cumpărăturilor în marile magazine de retail din București. Au urmat interviuri cu personaje cheie din publicitatea românească, nume deja in­trate în legendele locale, cu denumiri pi­torești și respectabile, concomitent, cum ar fi, de pildă, „tatăl lui Dorel“ – o nu­an­ță adamică, întemeietoare.

 

Cartea conține cercetări specifice și pli­ne de miez orientate asupra unor cam­pa­nii de­ru­la­te în ultima vreme de nume cu­noscute ale publicităţii (McCann, Pro­pa­ganda, CAP etc.). Sunt inventariate atent și decriptate personaje care au intrat cu drepturi de­pli­ne în cultura populară con­temporană, cum ar fi Dorel, Coana Chiva, Ghiță Ciobanu’, Matache Măcelarul. Ne în­tâlnim cu mărci alimentare cunoscute (Unt­delemn de la Bu­nica, Ciocolata ROM, Salam Salonta, di­ferite pateuri) sau cu ima­ginea unor crea­tori îndepărtați și le­gen­dari (Matache Măcelarul, Joseph Theil, sibianul jovial cu monoclu), în încercarea de definire a acestei noi culturi de con­sum, „sintetic tradiționaliste“, după cum o denumește, nu foarte clar, Florin Du­mi­trescu.

 

Volumul este unul valoros din mai multe puncte de vedere, pe care voi încerca să le expun într-o ordine aleatorie, poate și din cauza faptului că parte din­tre punctele tari ale studiului autorul le-a bifat (oarecum) din întâmplare. O creație de ansamblu care trădează o vocație an­tro­pologică înnăscută, care nu este însă du­blată, din păcate, de o perspectivă sis­te­ma­tică. El izbutește să reflecteze foarte bine „mica“ lume a agențiilor de publicitate din România: un mediu concurențial, fri­vol și serios, în același timp, vector major de modernizare (aculturare) a întregii so­cie­tăți, prin apropierea constantă de ten­dințele de consum și de creație din Occi­dent. Această tendință de apropiere (une­ori cu nuanțe mimetice) este prompt se­si­zată de Florin Dumitrescu. Ea merge până la negarea vehiculului suprem de co­mu­ni­care, limba română însăși. Citez: „am cu­noscut art-directori și graphic-designeri ca­re detestă diacriticele pe motiv că urâ­țesc aspectul unei reclame. Fără dia­cri­tice arată mai curat, așa, ca la ame­ri­cani“, scrie Florin Dumitrescu. Una din­tre marile surprize pe care le-am avut ci­tind acest volum a fost aceea că tendința „tradiționalistă“ a fost una impusă agen­țiilor, și nu o idee spontană. Impusă de ex­periențele anterioare ale colegilor din Occ­i­dent, care și-au dat seama că „nostalgia originilor“ vinde bine un produs; cerută a fost „tradiția“ și de consumatorii propriu-ziși, care au dictat o linie de urmat, „în con­tradicție cu aspirațiile publicitarilor en­clavizați socio-profesional într-un Oc­ci­dent fantasmatic și aspirațional“, după cum se exprimă autorul.

 

Cartea reprezintă și un barometru ex­cep­țional al schimbărilor rapide din societatea românească, survenite mai ales după ce am avut certitudinea aderării la Uniunea Eu­ropeană. În stilul nostru caracteristic, am „ars“ mai multe etape în zece ani de­cât alții într-un secol. Proto- și comu-bran­durile – așa cum sunt denumite acum igienic vechile „produse de con­sum“ moș­tenite din comunism – cunosc o re­vi­ta­li­za­re accelerată peste puntea anilor 2000. Acest lucru se petrece nu doar din con­si­derente comerciale, ci și datorită im­pla­ca­bilului travail de mémoire operat la ni­velul unei întregi societăți, care începe să-și arate roadele: comu-brandurile au devenit, prin ele însele, ancore memoriale ale unei perioade pe care discursul oficial național, preponderent anticomunist, nu-l poate șterge în totalitate. A se vedea în acest sens în volum subtila analiză de­di­ca­tă campaniei Pepsi, cu ramificații ne­bă­nui­te, legate de geopolitica Războiului Rece.

 

Cel mai important aspect al stu­diului, mi­za centrală, este legat de reciclarea tra­di­ției în post­(ul­tra)modernitatea ambiantă. Ce (mai) rămâne din tradiție atunci când satul românesc a murit, religia nu se sim­te nici ea prea bine, iar micii pro­du­că­tori urbani sau rurali mai subzistă doar da­to­rită târgurilor tip MȚR. Ei bine, toată in­flația de denumiri și produse zise „tra­di­ționale“ de pe rafturile magazinelor ro­mâ­nești NU constituie o întoarcere la tra­di­ție, nici pe departe. După cum observă cu un necesar bun-simț epistemic Florin Du­mitrescu, niciun client nu este atât de naiv să creadă că simplul gest de a desena un ulcior de lut pe un ambalaj de plastic schimbă gustul unui produs industrial. Avem de a face cu o nouă formă de mo­dernitate, sincretică, dar este vorba de mo­dernitatea însăși. În acest metisaj co­lorat de personaje legendare, proceduri de fabricație din vechime, inflație de ar­hai­s­me puse la treabă în mod neașteptat etc. se nasc produse noi, altoite pe o cumplită, dureroasă nostalgie a originilor, a ceea ce am pierdut definitiv. Unii dintre noi nu pot să admită că „tradiția arhaică“ a mu­rit, doar pentru că în peregrinările lor în România au mai întâlnit un țăran izolat în munte sau un călugăr bărbos într-un schit. Și s-au grăbit să-i „urce“ pe Facebook, cu încântare. Lectura acestei cărți îi va con­vinge de contrariu. Marketizarea tradiției nu este altceva decât o formă de „mo­der­nizare eficientă“ a unor rămășițe arhaice, în momentul în care societatea noastră s-a deschis cu adevărat spre Occident. A fost vorba de un șoc uriaș, pe care l-am trăit cu toții și nu i-am măsurat încă pe de­plin con­secințele. Volumul lui Florin Du­mitrescu tocmai acest lucru realizează: de­scrie pre­cis, pe un caz concret, un proces de evo­luție a societății, prinsă între dul­ceața ago­nică a trecutului și mirajul vii­torului.

 

Sunt prea multe de spus despre această carte care vă va pune pe gânduri, în mod sigur. Și asta nu doar atunci când veți cumpăra „produse tradiționale“ ex­pu­se în lumina crudă din supermarket. Este o viziune antropologică asupra lo­cu­lui și sensului societății noastre, care în­cear­că să se adapteze din mers unei mo­dernități ca­re (nu) îi este întotdeauna una proprie, ci mai degrabă adaptată nevoilor locale. Aș­tept deja cu nerăbdare ur­mă­toa­rea car­te a lui Florin Dumitrescu pe acest su­biect.

Comentarii 2

Mirel Banica - 01-20-2016

Draga Bogdan, Multumesc mult pentru comentariu tau. Modernitate, post, ultra...cum sa-i spunem? Pe de alta parte, te invit sa petreci o saptamana intr-un sat din "Romania profunda". Apoi sa-mi spui cum ai denumi tu "modernitatea" bricolata de acolo. Cele bune, Mirel Banica

Răspunde

Bogdan - 01-12-2016

E bun comentariul cartii, dar modul in care vorbiti de modernizare si Occident - dvs si multi sociologi sau antropologic, chiar istorici si politilogi - in Romania este foarte necritic si slabut. Nu exista o singura modernizare a Romaniei, cea postcomunista e o sincronizare de alta etapa, si nici un singur si neambiguu scris cu majucscula Occident, cel de-acum e construit mai ales politic in Razboiul Rece. In plus, in Vest nu se mai vorbeste de modernizare demult, ci de pluralitatea modernizarilor si evolutiiilor societale. In sfarsit, poate ajuta sugestiile astea.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22