De același autor
În continuare din numărul precedent, publicăm un capitol inedit din noua carte a lui Andrei Oişteanu, Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură – un volum în pregătire pentru Editura Polirom.
* * *
În nuvela comentată în prima parte a articolului, scrisă de Radu Rosetti (Ţigăncuşa de la ietac, 1921), avem de-a face cu o ecuaţie narativă corespunzătoare unei ecuaţii existenţiale: bătrânul moşier conservator versus tânărul boier reformator, precum şi atitudinile lor referitoare la privilegiile sexuale faţă de roabele ţigănci. Acest tip de scenariu se regăseşte şi în alte scrieri din proza românească. Un roman publicat de „boierul socialist“ N.D. Cocea (Vinul de viaţă lungă, 1931) surprinde pricipalele coordonate ale fenomenului.1
Tânăr boier valah, reformist, acuarelă, 1830 |
Boierul conservator vs. boierul reformator
Toader Arcaşu, vistiernic moldovean de la jumătatea secolului al XIX-lea, deţine – printre altele – un conac şi o moşie cu podgorie la Cotnari. El este o tombateră tipică, un boier retrograd din protipendada Moldovei. N.D. Cocea îl descrie în mod stereotip: el stă în iatac, în „fundul divanului“, între „psaltiri, ciubuce, ceasloave şi narghilele“. Pe fiul său, Manole, boierul „a făcut pasă-mi-te greşeala să-l trimeată prea de timpuriu la Paris“. Conu’ Manole „se întoarce în ţară o dată cu cei dintâi paşoptişti“ şi participă la mişcările revoluţionare de la Iaşi. Reformator fiind, el se înfruntă cu tatăl său retrograd pe motive ideologice: ţiganii trebuie dezrobiţi, ţăranii trebuie împroprietăriţi etc. Cu alte cuvinte, bonjuristul Manole „dă de sminteală tradiţia“ familiei şi a rangului.
„Dreptul“ sexual al boierului asupra fetelor ţigănci de pe moşie nu este iniţial asumat de junele reformator. Însă cutuma este prea puternică şi prea adânc înrădăcinată în mentalul colectiv. Legendele comunităţii se ţes anume în jurul arhaicelor obiceiuri tradiţionale. Gura târgului este slobodă să dea naştere la legende: „[Conu’ Manole] s’a îndrăgostit de-o ţigancă roabă; a luat-o ibovnică în casă, a făcut un copil cu dânsa şi, când s’a săturat şi de copil şi de dragostea ţigăncii, unii spun că a pus argaţii s’o arunce cu copil cu tot în fântâna părăsită de la poarta viei. (...) Mai curând era de crezut că ţiganca ea singură se aruncase de inimă rea. (...) Gura târgului mai spunea că [boierul] a trimis pe lumea cealaltă şi alte fete, mai de soi şi mai de viţă, după ce-şi bătuse joc de dânsele“.
Ba chiar şi la bătrâneţe, la peste 90 de ani, târgoveţii şoptesc în taină zvonuri precum că boierul Manole Arcaşu şi-ar face de cap: „Avea câteva fetişcane pe lângă dânsul, numai codănace de câte doisprezece şi treisprezece ani, ba unele şi mai mici chiar, alese însă pe sprânceană. (...) Putea conu Manole să le batjocorească, cum susţineau unii; să le ia sângele, ca să întinărească, cum afirmau alţii; să le trimeată cu picioarele înainte, cum or fi plecat atâtea altele din casa lui“.
Avem aici clasicul portret robot al boierului (şi al beizadelei) care are „drept“ de deflorare asupra fetelor comunităţii şi drept de viaţă şi de moarte asupra lor. Tânărul boier Manole se îndrăgosteşte, într-adevăr, de Rada, o fecioară adolescentă din sălaşul robilor ţigani de pe moşia sa, dar nu îndrăzneşte nici măcar să o atingă. Toţi oamenii din târg, români şi ţigani, bogaţi şi săraci, autorităţi şi oameni simpli, se aşteaptă ca boierul să profite de frumoasa Rada. Ba chiar îl îndeamnă s-o facă. Până şi şi vătaful ţiganilor este uimit de reţinerea acestuia: „Atunci pentru ce mai eşti boier!“, se miră acesta. Cu alte cuvinte, la ce e bună boieria, dacă nu uzezi de privilegii sexuale?! Tradiţia trebuie respectată, dar – în această privinţă – lui Manole îi este „silă şi oroare de el însuşi“. Chiar vătaful ţiganilor se oferă să i-o trimită pe tânăra ţigancă: „Dacă porunceşte boierul, o să i-o trimet mai pe seară“. El îl învaţă pe boier cum să o siluiască: „Zăvoreşte uşa. Pune-i [Radei] mâna în beregată. Şi dă-i poalele peste cap“.
De fapt, conu’ Manole nici nu trebuie să o violeze pe Rada. Chiar dacă iubeşte pe altcineva (un ţigan rob), ea însăşi îl îndeamnă pe conu’ Manole să o dezvirgineze. Vorbindu-i la persoana a treia, ea îl invită pe tânărul boier să-şi aroge „dreptul“ stabilit de tradiţie: „Boierul e stăpân. Boierul poate să facă ce vrea din mine. Sunt roaba boierului“.
Până la urmă, Manole cedează convenţiei generale şi cutumei omnipotente. El este strivit de un mecanism mentalitar implacabil, pe care voise să-l evite, ba chiar să-l schimbe. Tânărul boier devine o victimă a mentalităţii tradiţionale. Până la urmă, conu’ Manole îşi arogă „dreptul“ sexual al boierului şi o siluieşte pe ţiganca Rada, împotriva dorinţei ei intime. Ca şi tatăl său, Manole devine, la propriu şi la figurat, o tombateră (din ngr. tón patéra = „[care-l imită] pe tata“).
Dezvirginarea se produce într-un spaţiu neconvenţional: în „călcătoarea“ din cramă, adică într-un butoi uriaş, plin cu ciorchini, în care se „calcă“ strugurii cu picioarele goale. Acolo se produce „divina agonie a fecioarei rănite“. Amestecul straniu de zeamă de struguri, sânge himenal, lichid seminal şi sudoare erotică va produce prin fermentare elixirul, „vinul de viaţă lungă“, licoarea de taină a longevităţii boierului Manole. Un balsam cu proprietăţi stimulatoare, euforizante şi stupefiante: „Parfumul vinului, nu vinul, îmi pătrundea până’n fundul sufletului. Îmi uşura trupul. Vedeam limpede, parcă n’aş fi văzut numai cu ochii, ci cu fruntea, cu urechile, cu vârful degetelor. Nu eram beat. (...) Pluteam într’un fel de beatitudine infinită. Şi cu toate astea, contrast admirabil, simţeam cum se ridică în mine valuri de sănătate, de exuberanţă, de tinereţă.“ Un pasaj care merită să fie introdus în viitoarea ediţie a cărţii Narcotice în cultura română.2
Nuvela se termină previzibil, conform clişeului existenţial şi literar. Frumoasa ţigancă Rada se sinucide, aruncându-se în fântână. Simptom al fecioarei dezonorate.
Auguste de Henikstein, Boieri moldoveni de rang înalt, acuarelă, 1825 |
Iniţierea erotică a fetelor
Cvasimemorialistice, cvasificţionale, prozele lui Radu Rosetti şi N.D. Cocea, prezentate anterior, confirmă coordonatele morale şi mentalitare ale epocii, aşa cum le-am comentat în prima parte a articolului. Un aspect inedit apare totuşi în nuvela lui Radu Rosetti (Ţigăncuşa de la ietac, 1921).
Boierul Hortopan îi ordonă unei ţigănci bătrâne, vătăşiţa Nastasia, să o pregătească pe ţiganca adolescentă Anica pentru a face faţă cu brio noilor ei atribuţii sexuale: „În starea în care este astăzi fata, nici gândesc să mă ating de dânsa, dar la anul, dacă [Anica] va avea parte de îngrijire bună, are să fie tot ce se poate dori. Prin urmare, chiar din astă-seară, vei lua-o la tine în odaie şi vei începe să mi-o cureţi şi să mi-o poleieşti (...). Ştii că mă pricep să răsplătesc munca bine făcută. La anul s-o găsesc curată, grasă, cu pielea ca mătasa, cu palmele şi cu tălpile moi ca bumbacul; să aibă trup de cucoană mare“.
Pare a fi aici descrisă o reminiscenţă a unui arhaic obicei tradiţional: pregătirea şi iniţierea sexuală a foarte tinerelor fete pentru a fi deflorate de stăpâni şi pentru a le servi în continuare drept „carne pentru plăcere“, cum se exprimă chiar Radu Rosetti. Femeile bătrâne care le iniţiau pe fete (cum este ţiganca Nastasia) fuseseră la rândul lor iniţiate de alte femei învăţate (cum este grecoaica Hariclea). Pare a fi vorba, dacă nu chiar de o profesiune, cel puţin de o îndeletnicire. O îndeletnicire cu rădăcini orientale: „Să mi-o cureţi şi să mi-o poleieşti [pe Anica] cum ai învăţat de la chera Hariclea să cureţi şi să poleieşti fetele menite pentru patul stăpânului“.
Theodore Valerio, Ţigăncuşă cu lulea, gravură, 1869 |
În trecere, Radu Rosetti a abordat acest motiv şi într-un roman istoric, plasat în secolul al XVIII-lea (Păcatele sulgerului, 1912), în care o roabă ţigancă bătrână o pregăteşte pentru iatacul boierului pe ţigăncuşa Catrina în vârstă de cincisprezece ani: „Boieriul o poroncit mătuşii Irinii să aducă pe Catrina la curte, s-o leie, s-o spele, s-o clătească cu apă de cimbru, s-o îmbrace cu o cămeşă de borangic şi cu o fustă curată şi s-o ducă în ietacul boierului ca să-i frece picioarele“.
În romanul lui N.D. Cocea comentat înainte, Vinul de viaţă lungă, umblau zvonuri prin târg că boierul nonagenar Manole Arcaşu ţine la conac un întreg harem de „codănace“ mai mici de doisprezece-treisprezece ani. Aceste ţigăncuşe erau „alese pe sprânceană“ din sălaşul boierului şi pregătite adecvat: „[Erau] hrănite de bună seamă ca gâştele la îndopat, fiindcă toate păreau fete mari în toată puterea cuvântului, chipeşe, desgheţate şi durdulii. (...) Putea conu Manole să le batjocorească“.
Anume în acest caz nu apare vreo femeie bătrână, experimentată şi autoritară (de tipul vătăşiţei Nastasia sau a cămărăşiţei Irina), dar ea poate fi presupusă pe fundalul naraţiunii. Cineva trebuia să aleagă „codănacele“ şi să le pregătească pentru patul conului Manole. În afară de iniţierea lor erotică, ele erau îndopate „ca gâştele“ ca să devină „chipeşe“ şi „durdulii“. Fiind foarte tinere, practic nişte copile, ele riscau să fie costelive. De aceea preocuparea bătrânelor ţigănci era ca fetele selecţionate să devină „grase“ (ca la Radu Rosetti) sau „durdulii“ (ca la N.D. Cocea). Este vorba aici şi de o veche mentalitate populară cu aspect socio-economic (grasă = înstărită versus slabă = sărmană), dar şi cu aspect estetico-erotic, care a generat zicale de tip „Grasă şi frumoasă“ sau „Mândră ca o păuniţă,/ Grasă ca o prepeliţă“. Vorba poetului Nichita Stănescu, care circula în folclorul urban al anilor ‘70: „Îmi plac femeile grase pentru că au o mare suprafaţă de pupat“.
Este evident faptul că bătrânele ţigănci experimentate nu se ocupau doar cu spălarea, îmbrăcarea şi hrănirea tinerelor fecioare menite să intre în „haremul“ stăpânilor. Era vorba şi de (sau mai ales de) o anumită iniţiere sexuală. Într-unul dintre romanele sale (Maidanul cu dragoste, 1933), prozatorul G.M. Zamfirescu a abordat acest motiv.3 Nu întâmplător, protagonistă este bătrâna ţigancă Safta, fostă cântăreaţă de taraf prin tavernele de la periferia Bucureştilor. O matroană cândva bine făcută şi foarte frumoasă, „cu garoafă între dinţi“, care „cunoscuse pe toţi donjuanii oraşului“. În casa ei, tronând „în vârful patului, pe câteva perne“, Safta – acum bătrână şi mătăhăloasă – prezida „ca o zeitate păgână“ un „sobor de ţaţe“, care se aduna periodic „în şedinţe solemne“. Fecioarele şi nevestele neexperimentate din mahala veneau la acest sobor ca să fie iniţiate în ale eroticii. Merită să redau câteva pasaje: „Novicele [= fecioarele] şi în general toate nevestele tinere, ce veneau pentru întâia oară la taifas [= sobor], erau datoare, cu sau fără voia lor, să se supună unui ceremonial grotesc. Când nu voiau să se desbrace singure şi să se expună, goale, în mijlocul soborului de ţaţe, în atitudinile, una mai scabroasă ca alta, pe cari le comanda Safta, novicele şi nevestele [tinere] erau prinse fără veste de mâini, răsturnate pe marginea patului, desgolite şi reduse la nemişcare, în timp ce ţiganca [Safta] le despărţea picioarele mult şi le cerceta, în amănunţime şi expertă, toate tainele trupului“.
Safta cerceta cu atenţie părţile intime ale fetei crucificate pe marginea patului şi mai ales „comorile şi metehnele“ pe care le prezenta vaginul („fructul crud sau răscopt al trupului descoperit“). În funcţie de acestea, ea primea o poreclă din partea „soborului de ţaţe“. Pare că avem de-a face cu un simulacru de ceremonial de iniţiere a unei fete, oficiat de „marea preoteasă“ (ţiganca Safta), de la care primea un nume nou de neofită.
Apoi, novicele erau chestionate în ceea ce priveşte cunoştinţele lor sexuale şi, dacă „soborul“ se arăta nemulţumit, „ţaţele“ şi mai ales Safta le „învăţau meşteşuguri de dragoste“: „Proastele, cari nu înţelegeau uşor simplele sfaturi, erau urcate în pat şi puse în numeroase atitudini explicate, în timp ce una din tinerele tovarăşe împrumuta atitudinile şi uneori ritmica bărbatului. Acesta era momentul aşteptat, culminant, impresionant, al ceremonialului. Ţaţele ţipau o bucurie sălbatică, strânse în jurul patului, în timp ce novicea şi sora competentă, în pat, înlănţuite, cu sânii striviţi în îmbrăţişare, oficiau – gâfâind, încolăcindu-se, muşcându-se adânc – un act sterp dar suficient de desgustător ca să încânte şi să bucure ochii aprinşi ai spectatoarelor“.
Apoi, „cu sângele aprins“, novicele erau date de Safta unui flăcău vecin de mahala, Tănăsică, „sluga birtaşului“. Acesta ducea fata în pivniţă, într-un „alcov subteran“, unde se împreuna cu ea de-adevăratelea. Se producea deflorarea rituală.
Ţigăncuşă dintr-o mahala bucureşteană, gravură, 1842 |
Iniţierea erotică a fetelor în Orient
Pentru a reconstitui această importantă cutumă sexuală, ar trebui să apelăm la o civilizaţie cu un alt palier de timp, ceva mai arhaic, şi de pe un alt meridian, ceva mai oriental. Evident, mentalităţile şi moravurile din cadrul civilizaţiei otomane din secolele XVII-XVIII au influenţat substanţial pe cele din civilizaţia românească din epocă. Majoritatea exemplelor date anterior privind „dreptul“ sexual al boierilor români asupra roabelor ţigănci datează din prima jumătate a secolului al XIX-lea, în epoca de tranziţie de după perioada fanariotă.
În cartea sa privind „întocmirea religiei muhamedane“ (1719), Dimitrie Cantemir comentează rolul jucat de mama sultanului (valide sultana) în ceea ce priveşte fecioarele care intră în haremul monarhului. Trăind la Istanbul vreo două decenii (1688-1690 şi 1693-1710), Dimitrie Cantemir a cunoscut foarte bine moravurile marilor dregători turci. Cu ocazia celebrării Bairamului (la sfârşitul postului de Ramadan), notează Cantemir, „toţi paşii şi beii întregului imperiu“ aduceau daruri de preţ sultanului. În prima zi a sărbătorii religioase, mama sultanului aducea în dormitorul fiului ei „o tânără nouă [= o fecioară] foarte împodobită şi întrecând pe toate [cadânele] în frumuseţe“. A doua zi de Bairam, sultanul primea de la mama sa în dar o a doua fecioară pentru a fi deflorată. Şi principele moldovean adaugă următoarele: „Sultanul nu primeşte însă tânăra decât după ce mama lui va cerceta dacă [fata] este bună, cinstită şi cu moravuri bune“4.
Avem aici, foarte sumar prezentat, obiceiul oriental ca o femeie în vârstă şi cu autoritate să o „cerceteze“ cu atenţie (din punct de vedere estetic, etic şi erotic) pe tânăra fecioară, înainte ca aceasta să fie dusă în dormitorul stăpânului. Cantemir a intenţionat să reia şi să amplifice subiectul într-un capitol intitulat Despre ţiitoarele sultanului. Din păcate, prinţul nu a mai apucat să redacteze capitolul promis. Un text care cu siguranţă s-ar fi dovedit extrem de important pentru înţelegerea cutumelor sexuale ale sultanilor şi ale aristocraţilor turco-greci de la Istanbul, dar şi – mutatis mutandis – pe cele ale domnitorilor şi boierilor fanarioţi din Ţările Române.
Dacă vrem să ne raportăm la o civilizaţie şi mai orientală, dar şi mai arhaică, ne putem referi la informaţiile consemnate la sfârşitul secolului al XIII-lea de călătorul veneţian Marco Polo. Este vorba de moravurile sexuale ale marelui împărat chinez Kubilai Han (1260-1294), nepotul lui Genghis Han. Pe lângă cele patru neveste oficiale, împăratul chinez beneficia şi de sute de fecioare, pe care le dezvirgina, câte şase fete în trei zile: „Există o frumoasă rasă de tătari numiţi unguţi care trimite în fiecare an Marelui Han o sută dintre cele mai frumoase fecioare din ţara lor“5.
În secolul al IX-lea, cu vreo patru veacuri înainte de periplul lui Marco Polo, „fecioare mongole, cu sâni delicaţi şi cozi lungi pe spate“, erau trimise din aceeaşi zonă a Asiei la Bagdad, ca să fie deflorate de marele suveran Şahriar, după cum se spune în culegerea de povestiri arabe O mie şi una de nopţi. Dar nu despre asta este vorba acum. Mai important este faptul că Hanul Kubilai punea fecioarele mongole „să fie păzite de către doamne bătrâne, care locuiesc la palat“: „Şi aceste doamne se culcă în pat cu ele [= cu fecioarele] spre a vedea dacă nu le miroase gura şi dacă au trupul sănătos. Şi cele care sunt frumoase, bune şi sănătoase în toate cele sunt astfel puse în slujba împăratului: timp de trei zile şi trei nopţi, şase dintre fecioare slujesc împăratului în odaia şi în patul său şi au grijă de tot ce doreşte; şi el le foloseşte după placul inimii“.
Şi în Tibet – consemnează Marco Polo – femeile bătrâne gestionau problema dezvirginării fecioarelor din acea provincie. Este evident faptul că una dintre probele la care erau supuse fecioarele (ele trebuiau să fie „frumoase, bune şi sănătoase în toate cele“) era proba virginităţii. Dar pentru asta nu era neapărat necesar ca bătrânele specializate de la palatul Marelui Han chiar să se culce cu fetele în pat. Probabil că, în aceste condiţii, femeile bătrâne le supuneau pe fecioare la anumite iniţieri sexuale.
În loc de concluzii
Sunt relativ puţine reminiscenţe culturale care să ateste exercitarea în spaţiul românesc a unui ius primae noctis clasic. Cele mai multe dintre ele se referă la un posibil arhaic rol de iniţiator sexual al mirilor jucat de naş în noaptea nunţii.6 Astfel de informaţii au supravieţuit în mod miraculos (ca nişte „fosile vii“, cum le-a numit Mircea Eliade în 1939) în obiceiuri rituale din cadrul ceremoniei nunţii tradiţionale, în unele balade populare (Cântecul nunului) şi în proverbe de tipul „O dată vede naşul pizda finei“, „Înaintea mirelui trece naşul“ etc. În schimb sunt destule informaţii privind privilegiile erotice pe care le exercitau, în spaţiul românesc, aşa-numiţii „bărbaţi alfa“. „Drepturile“ sexuale ale domnitorului erau transferate simbolic beizadelei, boierului, dregătorului, vătafului, arendaşului, jupânului, învingătorului (ius occupantis), oaspetelui ş.a.m.d. De aceste abuzuri sexuale, dar şi de formele de supravieţuire prin transfigurare în epoca modernă, mă ocup în cartea la care lucrez acum, Sexualitate şi societate. Este vorba de cutume care au lăsat urme adânci în mentalul colectiv şi care, într-un fel sau altul, ies şi azi la suprafaţă, manifestându-se dizgraţios.
Ilustraţiile cu romi din acest articol sunt din fondul Aven Amentza; îi mulţumesc lui Vasile Ionescu, liderul organizaţiei.
Note:
1. N.D. Cocea, Vinul de viaţă lungă,
Ed. Cultura Naţională, Bucureşti, 1931.
2. Andrei Oişteanu, Narcotice în cultura română. Istorie, religie şi literatură, Polirom, 2011. O nouă ediţie este în pregătire.
3. G.M. Zamfirescu, Maidanul cu dragoste, Ed. Naţională Ciornei, Bucureşti, 1933, vol. 1, pp. 207-218.
4. Dimitrie Cantemir, Sistemul sau întocmirea religiei muhamedane, ediţie V. Cândea, Ed. Academiei, 1987, p. 441.
5. Cartea lui Marco Polo, Ediţie de A. T’Serstevens, Ed. Eminescu, 1972, p. 163.
6. Andrei Oişteanu, Ius Primae Noctis? The Wedding Godfather and Archaic Sexual Customs in Romanian Traditional Culture, Archaeus. Studies in the History of Religions, Institute for the History of Religions, Romanian Academy, vol. XVI, 2012, pp. 137-161.