Ambasada Norvegiei: “Premisa de baza e ca minorii trebuie sa fie in grija parintilor”

Tudor Despina | 13.01.2016

Ambasada Norvegiei in Romania vine cu mai multe clarificari in ce priveste recentul scandal provocat de cazul familiei Bodnariu.

Pe aceeași temă

 

Potrivit misiunii diplomatice norvegiene la Bucuresti, mai multe solicitari au fost receptionate in legatura cu demonstratiile care au avut loc recent, cu privire la cazul Bodnariu. Principala preocupare in activitatea serviciului norvegian de protectie a copilului este interesul superior al copilului, “premisa de baza este aceea ca minorii ar trebui sa fie in grija parintilor lor”, arata Ambasada Norvegiei.

 

Potrivit sursei citate, un ordin de plasament este emis “numai atunci cand copilul a fost supus unei neglijente grave, maltratare sau abuz”, iar violenta fizica sau psihica, rele tratamente, abuzul sexual sau alte forme de abuz asupra copiilor reprezinta “motivele legale pentru emiterea ordinelor de plasament”. Ambasada mai mentioneaza si ca legislatia norvegiana nu are prevederi care sa permita “ingrijire alternativa pe baza religiei”.

 

Informatiile complete prezentate de Ambasada Norvegiei la Bucuresti:

 

Informații generale

·     Serviciul norvegian de protecție a copilului se aplică tuturor copiilor din Norvegia, indiferent de istoric, naționalitate și stadiul de rezidență. Interesul superior al copilului reprezintă principala preocupare în activitatea serviciului de protecție a copilului.

·     Serviciul de protecție a copilului este în primul rând un serviciu care vine în ajutorul copiilor și al familiilor. Sistemul de protecție a copilului acordă o mare importanță relațiilor de familie și continuității în creșterea și îngrijirea copilului.  Premiza de bază este aceea că minorii ar trebui să fie în grija părinților lor.

·     Ministerul Copiilor, Egalității și Incluziunii Sociale este responsabil de politica generală de protecție a copilului. Serviciul local de protecție a copilului din cadrul municipalităților se ocupă de cazurile de protecție a copilului. Ministerul nu are nicio autoritate de a interveni sau de a da indicații serviciilor de protecție a copilului în cazuri individuale de protecție a copilului.

·     Norvegia a asimilat în legislația sa Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului. Conform acesteia, statul în care se află copilul are datoria de a-l proteja pe baza legislației sale.

·     Legea Protecției Copilului este considerată prioritară prin Legea Drepturilor Omului. Interesul superior al copilului este de asemenea asimilat în Constituția Norvegiei, secțiunea 2014.

·     Autoritățile norvegiene au obligația statutară de a păstra confidențialitatea asupra informațiilor privitoare la cazurile individuale de protecție a copilului, pentru a asigura dreptul la viață privată atât în cazul copiilor, cât și al părinților. Din acest motiv, nici autoritățile de protecția copilului, nici autoritățile centrale norvegiene nu pot comenta asupra detaliilor din cazurile individuale de protecție a copilului.

·     De cazurile de protecție a copilului se ocupă Serviciul de protecție a copilului la nivelul municipalităților; acest serviciu nu poate primi instrucțiuni din partea ministerelor. La nivel regional, Guvernatorul districtual verifică activitatea serviciilor de protecție a copilului.

·     Respectând cadrul Convenției de la Viena privind relațiile consulare din 1963, misiunile diplomatice străine din Oslo pot oferi asistență cetățenilor lor în cazuri de protecție a copilului.

Statistică

·     În fiecare an, aproximativ 53.000 de copii primesc diverse forme de ajutor din partea Serviciului de protecție a copilului din Norvegia. Mai mult de șapte din zece astfel de cazuri au reprezentat măsuri de asistență voluntară pentru copii și familii. Ajutorul poate fi acordat sub formă de sfaturi sau îndrumare a părinților cu privire la practicile parentale, consiliere, ajutor economic, grădiniță, etc.

Ordine de plasament

·     Un ordin de plasament este emis de către Consiliul regional de Protecție Socială sau de către Tribunalul Districtual numai atunci când copilul a fost supus unei neglijențe grave, maltratare sau abuz. În plus, ordinul de plasament trebuie să fie necesar și în interesul superior al copilului.

·      Acțiuni precum violența fizică sau psihică, rele tratamente, abuz sexual sau alte forme de gravă încălcare a modului de îngrijire reprezintă motivele legale pentru emiterea ordinelor de plasament. În Legea de Protecție a Copilului nu există prevederi care să permită îngrijire alternativă pe baza religiei.

·     Plasarea unui copil în afara căminului familial, fără consimțământul părinților, este întotdeauna o măsură de ultimă instanță. Un raport recent al Consiliului Europei arată că Norvegia este printre țările cu număr scăzut de copii aflați în îngrijire alternativă.

·     Părinții au dreptul la un proces echitabil, inclusiv un avocat plătit de către guvern, dreptul de a fi audiați și de a contesta decizia Consiliului la Tribunalul Districtual. O dată pe an părinții au dreptul să depună cerere pentru revocarea ordinului de plasament.

Adopții

·     În mod normal, părinții de plasament nu își adoptă copiii pe care îi au în plasament. Adopția reprezintă o măsură foarte radicală, care presupune ruperea tuturor relațiilor legale dintre părinți și copii. Acest lucru are loc în foarte puține cazuri. Condiții stricte trebuie îndeplinite pentru a adopta un copil împotriva voinței părinților.

·     Serviciul de protecție a copilului, în mod normal, nu va demara procedurile de aprobare a adopției împotriva voinței părinților, în cazurile în care corelarea cu legea imigrației nu este clară sau în cazurile în care este clar că părinții și copilul nu au rezidență permanentă în Norvegia.

 

Convenția de la Haga din 1996

·     Guvernul a solicitat Parlamentului să consimtă la ratificarea Convenției de la Haga 1996 privitoare la protecția copiilor. Ratificarea va oferi o protecție sporită copiilor în cazurile unde este implicat mai mult de un singur Stat, și va deschide drumul spre o mai bună cooperare internațională pentru prevenirea și rezolvarea cazurilor de protecție a copilului.

 

  • In ultimii cinci ani, au fost inregistrate 13 cazuri asemanatoare cu cel al familiei Bodnariu. Potrivit Ministerului roman al Afacerilor Externe, in aceasta situatie au fost implicati 26 de copii.

 

MAE roman are in vedere, la acest moment, sapte cazuri cu 16 copii preluati de autoritatile norvegiene. La acestia se adauga alti zece copii implicati in alte sase cazuri de-a lungul ultimilor cinci ani. “Ministerul Afacerilor Externe a avut in mod prioritar in atentie situatiile tuturor acestor familii si a facut demersuri complexe pentru solutionarea cazurilor in interesul cetatenilor romani”, transmite ministerul. 

 

Cazul a intrat recent in atentia publica si a antrenat reactii inclusiv de la cabinetul premierului Ciolos si de la Administratia Prezidentiala. In mai multe orase de pe glob au avut loc manifestatii de sustinere pentru familia Bodnariu.

 

Potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului roman, premierul Dacian Ciolos "si-a manifestat interesul deosebit in legatura cu cazul Bodnariu in contextul relatiilor excelente" dintre Romania si Norvegia. "Interesul premierul este justificat de faptul ca vorbim de cetateni romani care acum se indreapta tot mai mult spre ambasada Romaniei si solicita tot mai mult implicarea autoritatilor romane", a afirmat Dan Suciu.

 

Cazul familiei Bodnariu a atras si atentia Palatului Cotroceni. Presedinte Iohannis cere respectarea drepturilor omului pentru cetatenii romani, indiferent de locul in care se afla. “Urmăresc cu mare atenție și preocupare ceea ce se întâmplă familiei Bodnariu în Norvegia. Susțin eforturile autorităților române și ale Guvernului României de a asigura respectarea drepturilor omului pentru cetățenii români, oriunde s-ar afla ei”, arata seful statului intr-o postare pe Facebook.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22