Pe aceeași temă
Durerea şi şocul provocate de accidentul de tren de la Larissa, petrecut în noaptea de marţi spre miercuri şi soldat cu 43 de morţi, potrivit celui mai recent bilanţ, s-a transformat în furie în Grecia, unde miercuri seara au izbucnit proteste, mulţi considerând că este deznodământul iminent al unei situaţii precare ce durează de mulţi ani.
Protestatarii s-au ciocnit cu poliţia în faţa sediului central al Hellenic Train din Atena - compania responsabilă de întreţinerea căilor ferate din Grecia. Proteste au avut loc, de asemenea, în Salonic şi în oraşul Larissa, în apropierea locului unde s-a produs dezastrul de marţi seara, relatează BBC.
Un tren de pasageri s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă, ceea ce a declanşat un incendiu violent la vagoanele din faţă ale trenului de poasageri, care în mare parte au fost pur şi simplu mistuite. Cel puţin 43 de persoane au murit, potrivit celui mai recent bilanţ, şi alte zeci sunt în spital.
Accidentul de marţi s-a petrecut la nord de Atena. Trenul de pasageri de mare viteză, care avea la bord circa 350 de călători şi care se îndrepta spre oraşul Salonic, a intrat în coliziune cu un tren de marfă de pe aceeaşi linie care venea din direcţia opusă. Vagoanele pur şi simplu au zburat de pe şine şi au luat foc. Mulţi au ieşit prin ferestre pentru a scăpa din infern, în timp ce alţii au fost aruncaţi până la 40 de metri în urma impactului.
Guvernul a declarat că o anchetă independentă va face dreptate. Între timp, ministrul transporturilor a demisionat, iar șeful de gară care ar fi dat semnalul greșit, ceea ce ar fi dus la ciocnirea trenurilor, a fost arestat.
Trei zile de doliu național
Mulți dintre cei 350 de pasageri aflați la bord erau studenți în vârstă de 20 de ani care se întorceau la Salonic după un weekend prelungit în care au sărbătorit intrarea în Postul Mare ortodox grec.
Premierul Kyriakos Mitsotakis a declarat că de vină pentru dezastru este "o tragică eroare umană". Șeful de gară din Larissa, în vârstă de 59 de ani, a fost acuzat de omor prin neglijență. Acesta neagă însă orice abatere, punând accidentul pe seama unei defecțiuni tehnice.
Membrii sindicatelor feroviare consideră că sistemele de siguranță nu funcționau corespunzător, existând avertismente repetate în acest sens de-a lungul mai multor ani. În semn de protest şi doliu, lucrătorii feroviari plănuiesc să intre în grevă joi față de ceea ce ei spun că este o neglijență generalizată de care se fac vinovate managementul căilor ferate, dar şi guvernele succesive.
"Durerea s-a transformat în furie pentru zecile de colegi şi concetățeni morți şi râniți", a declarat sindicatul lucrătorilor feroviari într-o declarație în care anunță greva. "Lipsa de respect arătată de-a lungul anilor de către guverne faţă de căile ferate grecești a dus la acest rezultat tragic", a adăugat acesta, citat de Reuters.
Proteste de stradă în Atena
Ministrul transporturilor, Kostas Karamanlis, a demisionat în urma dezastrului, afirmând că îşi va asuma responsabilitatea pentru "eșecurile de lungă durată" ale autorităților de a repara un sistem feroviar despre care a spus că nu este adaptat pentru secolul XXI.
Dar în fața unui spital unde au fost aduse cadavrele victimelor accidentului, a fost atârnat un banner care acuză că orice deficiențe sistemice vor fi acoperite în cursul anchetei oficiale aflate în curs de desfășurare.
La un priveghi organizată miercuri în Larissa pentru comemorarea victimelor tragediei, un manifestant a declarat că simțea că dezastrul este doar o chestiune de timp. „Rețeaua feroviară părea problematică, cu personal uzat şi prost plătit", a declarat Nikos Savva, un student la medicină din Cipru, pentru agenția de presă AFP. Șeful de gară arestat nu ar trebui să plătească prețul "pentru un întreg sistem bolnav", a adăugat el.
"Este un accident inadmisibil. Cunoaștem această situație de 30 de ani", a declarat pentru AFP şi un medic stabilit în Larissa, Costas Bargiotas.
Un priveghi a avut loc şi la Atena, în fața sediului companiei Hellenic Train, dar ulterior, lucrurile au degenerat în violențe în aceeași zonă, politia folosind gaze lacrimogene pentru a dispersa protestatarii care au aruncat cu pietre şi au incendiat diverse obiecte pe străzi.
Între timp, familiile au sosit la un spital din apropiere pentru a da mostre de ADN, astfel încât rudele dispărute să poată fi identificate. Acest proces va deveni din ce în ce mai dificil pe măsură ce vor fi recuperate tot mai multe rămășițe ale celor care se aflau în vagoanele din faţă ale trenului de pasageri şi care au suportat din plin impactul frontal şi incendiul care s-a declanșat.
Purtătorul de cuvânt al pompierilor, Vassilis Varthakogiannis, a declarat că temperatura din interiorul primului vagon a atins 1.300C, ceea ce face "dificilă identificarea persoanelor care se aflau înăuntru".
Valea Tempi, unde a avut loc accidentul, este un loc notoriu pentru accidente. În 2003, 23 de elevi au fost ucişi într-un accident de autobuz acolo.