Pe aceeași temă
USS Lassen a navigat marți dimineața, ora locală, în apele care înconjoară cel puțin una din aceste insule revendicate de China în arhipelagul Spratley, cu riscul de a declanșa reacția Beijingului, a declarat un oficial american pentru AFP, preluată de Agerpres.
China consideră drept ape teritoriale zona de 12 mile nautice în jurul acestor insule artificiale construite pe insulițe, dar SUA resping această revendicare, estimând că China nu-și poate construi astfel o suveranitate asupra acestor ape strategice, scrie Agerpres.
'Noi operăm ca de obicei în Marea Chinei de Sud și vom naviga în apele internaționale când dorim', afirmase anterior responsabilul american.
Beijingul are contencioase teritoriale cu țările asiatice vecine în Marea Chinei de Sud.
China revendică drepturi asupra cvasitotalității Mării Chinei de Sud și efectuează aici enorme operațiuni de construcții, accelerând de un an transformarea recifurilor de corali în porturi, piste de aterizare și diverse alte infrastructuri.
SUA și țările din Asia de Sud-Est sunt reticente față de o intrare în forță a Chinei care i-ar da acesteia controlul asupra uneia dintre rutele maritime cele mai strategice de pe Glob.
Arhipelagul Spratley, din care fac parte circa o sută de insulițe și recifuri nelocuite, este revendicat și de Vietnam, Filipine, Malaysia și Brunei.
Potrivit unui raport al Pentagonului datând din această vară, circa 1.200 ha de terenuri artificiale au fost construite în aceste ape de China. 'China a construit de 17 ori mai multe terenuri în 20 de luni' decât 'au făcut în 40 de ani' toate celelalte țări' care revendică arhipelagul, a calculat Pentagonul.
China a construit în special o pistă lungă de 3.000 m pe reciful Fiery Cross, care este deja supranumit de analiști 'al doilea portavion chinez'.
SUA pledează de mai mulți ani pentru adoptarea unui 'cod de bună conduită' între țările din regiune și susțin o rezolvare negociată a disputei teritoriale.