Pe aceeași temă
Cei mai afectați vor fi cei care utilizează zilnic trenurile TER la nivel regional și RER și Transiliens din Ile-de-France, transmite News.ro.
În contextul în care aproape unul din doi lucrători feroviari urmează să intre în grevă (48% față de 35,4% pe 22 martie) și peste trei sferturi (77%) dintre conductorii de tren - potrivit datelor anunțate duminică de conducerea companiei feroviare -, traficul va fi „foarte perturbat”.
Pe marile linii, SNCF prevede în medie un TGV din opt, iar axa Sud-Est urmează să fie cea mai afectată - un TGV din zece. Situația este similară în cazul trenurilor intercity, șapte linii urmând să nu fie deservite. Directorul companiei, Guillaume Pepy, a avertizat că linii vor fi „închise”.
Pe liniile regionale, doar un TER și un Transilien din cinci urmează să circule. În Ile-de-France, circulația RER urmează să varieze în funcție de axe de la un tren din două până la un tren din cinci. Unele rute nu vor fi deservite deloc.
Această grevă urmează să aibă loc în cea de a patra zi de grevă la Air France - care are la bază revendicări salariale, urmând ca sâmbătă să aibă loc a cincea zi de grevă, următoarele fiind programate pe 10 și 11 aprilie. Compania aeriană prevede marți un trafic mai perturbat decât pe 30 martie, urmând să asigure 75% din zboruri - 70% din cele de lung curier, 67% din cele pe distanțe medii și 85% din cele pe distanțe scurte.
Previziunile cu privire la traficul SNCF nu sunt de mirat având în vedere că cele patru sindicate reprezentative din SNCF - CGT, Unsa, SUD, CFDT - se opun proiectului de reformare a căilor ferate. Această reformă „vizează să distrugă serviciul public feroviar din pur dogmatism ideologic”, subliniază ele în preaviz.
Desființarea angajării pe termen nelimitat prin statutul SNCF, deschiderea către concurență și transformarea SNCF în societate anonimă pe acțiuni - premise ale unei viitoare privatizări în opinia sindicatelor, reprezintă tot atâtea motive de îngrijorare în ochii angajaților. Sindicatele estimează totodată că proiectul de reformă „nu va soluționa problema imensei datorii (46,6 miliarde de euro la sfârșitul lui 2017 în cazul SNCF) și nici pe cel al disfuncționalităților”.
În pofida unor modalități diferite, CGT, Unsa, SUD și CFDT s-au lansat toate în bătălie - o grevă episodică de două zile din cinci, până la 28 iunie în cazul CGT, Unsa și CFDT și o grevă pe termen nelimitat, care poate fi prelungită cu 24 de ore în cazul SUD-Rail. În total 12 partide de stânga - între care La France Insoumise (LFI), Partidul Comunist Francez (PCF), Génération.s, EELV sau NPA - și-au exprimat susținerea împotriva „spargerii SNCF”, care prefigurează, în opinia lor, pe cea a oricărui serviciu public.
Guvernul lui Emmanuel Macron este la fel de hotărât să continue, considerând această grevă o „mișcare de blocaj care nu este justificată”, cum a spus duminică Elisabeth Borne. Însă, potrivit CGT, prima forță sindicală din companie, „guvernul și conducerea ar fi mai inspirate și să deschidă negocieri pe fond”. Adică, după explică CGT „ceea ce îi determină pe lucrătorii feroviari să intre în grevă sunt: viitorul SNCF, perenitatea și dezvoltarea sa”.
Furtuna socială nu se oprește, marți, la căile ferate și Air France. În afară de nemulțumirile studenților, CGT îndeamnă la grevă în întreaga filieră de salubrizare - publică și privată - și a depus un preaviz de grevă în sectorul energetic. Săptămâna se anunță foarte agitată pentru președintele Emmanuel Macron și Guvernul său.