Pe aceeași temă
„În timpul unei operațiuni speciale în Ucraina, Rusia a efectuat o misiune la care au luat parte patru avioane de luptă Su-57 conectate într-o singură rețea de informații pentru a distruge sistemele de apărare aeriană, a declarat o sursă informată”, informează RIA Novosti.
Sursa a menționat că „combinarea aeronavelor într-o singură rețea de informații crește eficiența identificării și lovirii țintelor” și a mai precizat că prin această misiune s-a confirmat vizibilitatea redusă a avionului Su-57, Felon (criminal) în identificarea NATO, pe radar.
Anterior, presa din Rusia raportase că avioanele Su-57 au fost folosite în Ucraina, dar „în afara zonei active ale sistemelor de apărare aeriană inamice”.
Cel mai avansat sistem de apărare antiaeriană cu rază lungă a Ucrainei este sistemul S-300PT, un sistem al cărui radar poate depista mai toate aeronavele convenționale ale Rusiei. Niciodată până acum într-o situație de conflict nu a fost testată vizibilitatea pe radar al unui avion cu tehnologie „stealth” precum Su-57.
Avionul Su-57 a intrat oficial în dotarea și operarea forțelor rusești abia din 2020, deși el a fost folosit în teste în anii anteriori, inclusiv în Siria, fără a fi implicat direct în lupte.
Forțele Aeriene Ruse operează în prezent cinci astfel de avioane și ar urma să primească alte 20 de aeronave Su-57 până la finalul anului 2024, iar până în 2028 numărul total al acestor avioane ar urma să ajungă la 76 de unități.
Avionul Suhoi Su-57 este considerat a fi primul și singurul avion de generația a 5-a al Rusiei și primul avion care folosește tehnologie „Stealth” (n.r. invizibilă la radar / greu de detectat). La nivel mondial, tehnologie „stealth”, așa numita generație a 5-a de avioane de luptă, mai sunt modele precum F-22 Raptor, F-35 Lightning II, Chengdu J-20 sau Shenyang FC-31.
Rusia vrea să înlocuiască modelele MIG-29 Fulcrom și Su-27 Flanker aflate în prezent în dotarea forțelor armate ruse cu noul Su-57. „Viața” noului model Suhoi este estimată la aproximativ 35 de ani.
Su-57 are un radar AESA, un tun de 30mm, 6 poziții interne pentru armamente și 6 poziții externe sub aripi. Avionul e capabil de viteze supersonice de Mach 2 la altitudine înaltă și de 1,2 Mach viteză de supercroazieră. Cu viteză supersonică avionul are o rază operațională de circa 1.500 de km (3.500km subsonic, în configurațiastealthfără rezervoare externe).
Avionul poate opera până la 20.000 metri altitudine și suportă supraforțe de 9G+.