Rusia şi alegerile din SUA: Manipularea pe internet, mult mai importantă decât se estima

E.b. | 31.10.2017

Tentativele de manipulare politică prin interese legate de Moscova pe rețelele sociale în timpul campaniei electorale prezidențiale din 2016 în SUA au fost mult mai vaste decât se estimase inițial,

Pe aceeași temă

 

 

Declaraţia aparţine mai multor surse, citate de AFP, preluată de Agerpres.

 

Facebook, Twitter și Google se află în vizorul Congresului american, care anchetează o posibilă ingerință rusă în campania care a dus la victoria lui Donald Trump și care consideră că rețelele sociale au servit drept platforme pentru propaganda venită din Rusia.

 

Mai multe comisii parlamentare urmează să audieze reprezentanți ai acestor trei companii, marți și miercuri.

 

Facebook a declarat la începutul lunii octombrie că aproximativ "10 milioane de persoane în SUA" au vizionat conținuturi sponsorizate ("ads", reclame) finanțate de aproape 500 de conturi activate din Rusia și care ar fi putut fi folosite pentru a manipula opinia publică, în special prin accentuarea faliilor ideologice în cadrul societății americane.

 

Potrivit Facebook, aceste conținuturi au fost finanțate de o entitate rusă numită "Internet Research Agency" și destinată să difuzeze conținuturi pe rețelele sociale prin conturi false de utilizatori.

 

Potrivit serviciilor de informații americane, Moscova a plătit în campania din 2016 grupuri de "trolls" (utilizatori de Internet răuvoitori sau provocatori), precum Internet Research Agency, pentru a difuza mesaje defavorabile candidatei democrate Hillary Clinton și favorabile rivalului său victorios republicanul Donald Trump.

 

Între alte "ads" (reclame), Facebook a relevat că acest organism cu sediul la Sankt-Petersburg difuzase de asemenea conținuturi neplătite — "postări" tradiționale — care au afectat un număr mult mai important de utilizatori, potrivit mărturiei scrise pregătite de Facebook în vederea audierilor sale în Congres și citată de Wall Street Journal și The Washington Post.

 

Potrivit acestui document, între 2015 și 2017, Internet Research Agency a publicat 80.000 de ori pe rețele și 29 milioane de utilizatori au primit aceste difuzări pe canalul lor de știri, ridicând această cifră la 126 milioane, ținând seama de redifuzări, comentarii și mențiuni "like".

 

Pe blogul său oficial, Google a recunoscut luni, pentru prima oară în mod oficial, că a găsit de asemenea conținuturi de același gen.

 

"Am găsit probe ale unor tentative de deturnare a platformelor noastre în timpul alegerilor americane din 2016 prin actori legați de Internet Research Agency în Rusia", a scris Google, care se referă la o "activitate limitată" pe motorul de căutare și platforma sa video YouTube.

 

Conform YouTube, Google a identificat 18 canale (suspendate de atunci de companie) "legate într-adevăr" de campanie și care publicaseră în jur de 1.100 de filmulețe în limba engleză ce păreau să aibă un conținut politic. Ele au cumulat 309.000 de vizualizări în SUA în cele 18 luni care au precedat alegerile.

 

Potrivit unei surse apropiate dosarului, Twitter a identificat la rândul său 36.746 conturi (adică 0,012% din numărul total de conturi Twitter) legate aparent de un cont rusesc și care au "generat în mod automat conținuturi legate de alegeri" în cele trei luni care au precedat scrutinul.

 

Aceste conturi au difuzat în jur de 1,4 milioane de mesaje Twitter legate de alegeri, care au produs 288 de milioane de interacțiuni pe rețea.

Moscova a dezmințit de mai multe orice amestec în campania electorală americană. 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22