Pe aceeași temă
Crimeea şi alte state de facto ale Eurasiei ilustrează modul în care o masă critică de indivizi dedicaţi, cu sprijinul implicit al altor state, pot ajunge să întruchipeze un fenomen care stă la baza ştiinţelor politice: geopolitica.
După cum remarca odată Winston Churchill, „istoria e scrisă de învingători“. După prăbuşirea Uniunii Sovietice, întregul Occident s-a relaxat la umbra succesului înregistrat de valorile democraţiei liberale. Într-o răsturnare neaşteptată a previziunilor lui Karl Marx – care îşi imagina cum contradicţiile antagonice ale istoriei vor avea ca rezultat înlocuirea definitivă a capitalismului de către comunism –, capitalismul şi instrumentul său politic, democraţia liberală, s-au dovedit a fi trăsătura durabilă a umanităţii, punctul în care dialectica hegeliană şi-a atins ţelul ultim. În 1992, una dintre figurile academice americane de prestigiu, Francis Fukuyama, remarca faptul că „evenimentele la care suntem martori ar putea reprezenta nu doar sfârşitul Războiului Rece ori o anumită perioadă a istoriei noastre postbelice, ci sfârşitul istoriei aşa cum o ştim: cu alte cuvinte, ar putea reprezenta punctul terminus al evoluţiei ideologice a omenirii şi instaurarea democraţiei liberale occidentale, ca formă supremă de guvernare“.
La mai bine de două decenii distanţă, această afirmaţie uluitoare oferă o viziune de ansamblu asupra secolului XXI. Ca urmare a lipsei unei alternative competitive, chiar şi aceia care se opun democraţiei liberale au sfârşit prin a o îmbrăţişa. Rusia este doar un exemplu a ceea ce Dmitri Furman numeşte „democraţii imitative“. Acestea din urmă combină normele democraţiei constituţionale cu o conducere de tip autoritarist. Forma este democratică, iar conţinutul autocratic. Rusia trebuie privită prin prisma acestei îmbrăţişări fragile a democraţiei: ca un stat care pretinde a fi o democraţie liberală, urmărind, de fapt, coruperea şi subminarea principiilor care stau la baza acesteia.
Încă de la dispariţia Uniunii Sovietice, am presupus cu toţii că Rusia traversează o perioadă de tranziţie către democraţia liberală, cu tot cu normele, standardele şi practicile sale. Occidentul, însă, îşi are propria democraţie liberală, în vreme ce Rusia are o democraţie suverană. Această fuziune între doi termeni contradictorii – suveranitatea, ca bază a guvernării şi a statului, şi democraţia, ca sistemul în care cetăţenii participă, în mod egal, la actul guvernării – reprezintă contribuţia aparte pe care Rusia o aduce unei epoci şi aşa zbuciumate a liberalismului târziu.
Ceea ce nu înseamnă că democraţia rusească este anormală, ci mai degrabă că ea reprezintă un exerciţiu de substituire: Rusia înlocuieşte principiile democraţiei cu strategia. Această strategie le bate pe toate celelalte – ea pleacă de la premisa că nu a existat o ameninţare reală din partea Ucrainei, ci mai degrabă exemplul pe care protestatarii ucraineni l-au oferit cetăţenilor ruşi a determinat autorităţile să intervină. Răsturnarea regimului corupt de către mişcarea populară a Euromaidanului oferea un exemplu pentru o detronare similară a lui Putin. Această teamă de revoltă îşi are ecoul în trecutul recent. Viaceslav von Plehve, ministru de Interne în vremea ţarului Nicolae al II-lea, remarca, în 1904: „Avem nevoie de o victorie într-un război mic pentru a stăvili valul revoluţiei“. Acest mod de gândire avea să ducă la înfrângerea din războiul ruso-japonez şi a revoluţiei din 1905. Lipsită de dorinţa sau de putinţa de a purta un război convenţional împotriva Ucrainei, în secolul XXI, Rusia se vede nevoită să apeleze la principiile democraţiei şi ale drepturilor omului (intervenţie, autodeterminare, apărarea drepturilor omului) pentru a purta un război cu alte mijloace. Această golire de substanţă – o democraţie atent regizată, un popor educat să urmeze ţelurile Rusiei, o ocupaţie fără ocupanţi, un referendum lipsit de posibilitatea de a alege – reprezintă cel mai mare câştig al aventurii lui Putin, în Crimeea.
Învingătorii şi istoria
„Renaşterea Rusiei ca o superputere geopolitică este întruchipată de Vladimir Putin.“ |
La numai câteva zile de la închiderea unor Jocuri Olimpice încununate de succes, în care ţara gazdă a câştigat cele mai multe medalii, Rusia invada şi, implicit, anexa peninsula Crimeea, un teritoriu ucrainean de jure. Cu toate că acest succes olimpic nu este tocmai ceea ce şi-a imaginat Churchill, victoria s-a dovedit a fi mult mai importantă, din punct de vedere simbolic, chiar şi decât cele două campanii ruseşti în Cecenia. Ascensiunea Rusiei pe scena geopolitică este, în acelaşi timp, surprinzătoare şi aşteptată, dacă ţinem seama de dorinţa ruşilor de a depăşi momentele de umilinţă provocate de Occident, în anii ‘90. Extinderea NATO în Europa de Est, în 2004, a fost, probabil, ultima „palmă“, cu toate că nu trebuie subestimate nici umilinţa şi privaţiunile resimţite de milioane de oameni, în timpul mandatului lui Elţîn.
Renaşterea Rusiei ca o superputere geopolitică este întruchipată de Vladimir Putin, prim-ministru de ocazie şi, se pare, preşedinte în prezent şi în viitorul apropiat. Putin este primul lider, de generaţii întregi, de care ruşii se pot simţi mândri. Încă din vremea lui Lenin, Rusia nu a mai avut un lider capabil să întruchipeze vocea colectivă a unui popor nedreptăţit şi neînţeles de cei din afara graniţelor. Discursul la obiect, charismatic reprezintă o amprentă a apariţiilor lui Putin. Această abilitate de a formula o viziune proprie întregii naţiuni nu trebuie subestimată. Acurateţea, fluenţa şi claritatea sunt parte a farmecului său, la fel şi folosirea documentată a jargonului infractorilor. Celebritatea lui Putin nu este doar de natură politică, ci şi culturală. A devenit o figură emblematică, redând încrederea unei naţiuni renăscute. În 2002, o formaţie pop rusească, până atunci anomină, Singing Together, a scos un hit care avea să ajungă în fruntea topurilor muzicale. „Iubitul meu a încurcat-o din nou, s-a încăierat, s-a îmbătat“, spune cântecul. Sătule de bărbaţii lor beţi şi bătuţi (un stereotip destul de răspândit, în Rusia postsovietică), solistele declară, nici mai mult nici mai puţin, că vor pe cineva... ca Putin.
Videoclipul îl înfăţişează pe Putin în ipostaze dintre cele mai măgulitoare: întâlnindu-se cu liderii lumii, răspunzând cu spontaneitate întrebărilor la o conferinţă de presă şi, desigur, doborând un adversar cu tehnicile sale de judo. În 2002, acest cântec era perceput ca având un mesaj intenţionat ironic. Cu timpul, însă, a căpătat un alt înţeles, iar recenta anexare a Crimeei întăreşte imaginea lui Putin de lider care „nu dă bir cu fugiţii“ în faţa duşmanilor Rusiei şi care nu-şi abandonează compatrioţii.
În timpul discursului susţinut în faţa Adunării Federale, în 2005, Putin le-a cerut ruşilor să-şi amintească „istoria recentă a Rusiei“. „Mai presus de orice, trebuie să fim conştienţi de faptul că prăbuşirea Uniunii Sovietice a fost unul dintre dezastrele geopolitice majore ale secolului. Iar în ceea ce priveşte naţiunea rusă, a devenit o adevărată dramă. Zeci de milioane de concetăţeni şi compatrioţi ai noştri s-au trezit în afara teritoriului rus.“
Deşi majoritatea comentariilor se concentrează asupra primei părţi a acestui citat, afirmaţiile lui Putin referitor la compatrioţii ruşi din „vecinătatea apropiată“ sunt, probabil, mai relevante. Ruşii care trăiesc în afara ţării alcătuiesc o categorie de oameni care sunt protejaţi conform legilor ruseşti în vigoare. Potrivit acestor legi, compatrioţii sunt definiţi ca „persoane care trăiesc în alte state şi care aparţin unei etnii avându-şi originea istorică în Rusia“, împreună cu aceia care „au ales în mod liber să fie conectaţi, din punct de vedere spiritual, cultural şi legal cu Federaţia Rusă“. Această alegere poate include „un act de autoidentificare, dublat de o activitate socială şi profesională în slujba prezervării limbii ruse, a limbilor native aparţinând popoarelor Federaţiei Ruse şi a dezvoltării culturii ruse peste hotare...“. Esenţa acestei viziuni nu diferă foarte mult de aceea occidentală, potrivit căreia „popoarele“ sunt deţinătoarele de drept ale suveranităţii.
Pârghia geopolitică
Unul dintre elementele-cheie ale strategiei ruseşti este folosirea regiunilor separatiste (Transnistria, Abhazia, Osetia de Sud şi Crimeea) pe post de enclave, de unde să ameninţe statele care au drept de guvernare legal asupra lor. Acţiunile Rusiei în aceste teritorii nu oferă perspectiva unui proiect, ci doar o serie de ajutoare sau intervenţii de diverse forme. Unele sunt recunoscute ca state independente (Osetia de Sud, Abhazia), altele abia dacă sunt susţinute (cazul Transnistriei şi al Moldovei), iar altele sunt anexate direct (Crimeea). Armata rusă garantează, direct sau indirect, securitatea acestor teritorii contestate. Prin crearea de conflicte urmate, implicit, de operaţiuni de menţinere a păcii, Rusia îndeplineşte rolurile de agresor, provocator şi stabilizator, dar nu ocupă niciunul dintre teritorii. Prin intermediul entităţilor separatiste, Rusia controlează, indirect, statele suverane în care acestea îşi au originea. Această restabilire a influenţei în „vecinătatea apropiată“ a Rusiei reprezintă o formă nouă de război. Urmărind experienţele intervenţiilor americane în era post 9/11, Rusia a învăţat că războaiele pot fi scurte şi ieftine, însă ocupaţiile sunt mai costisitoare. Ameninţând cu ocupaţia, Rusia creează un climat de neîncredere şi teamă că ar putea controla acţiunile statelor suverane şi politicile acestora. Antropologul de origine rusă Alexei Yurchak s-a referit la acest fenomen ca la o nouă tehnologie politică postsovietică, postimperială a „nonocupaţiei“.
„Evenimentele recente din Crimeea ne arată cât de departe a mers statul rus în crearea unei noi forme de guvernare extrateritoriale, în «vecinătatea sa apropiată».“ |
Prin generarea de conflicte teritoriale, Rusia se asigură că aceste state nu vor fi niciodată admise în NATO sau în orice altă alianţă militară, dat fiind că nicio organizaţie nu ar accepta ca membru un stat care se află într-o dispută teritorială continuă cu Rusia – o putere nucleară şi membru al Consiliului de Securitate.
Prin aceste zone de conflict, Rusia „cultivă“ popoare (în sensul pur agricol al termenului) pe care să le culeagă, odată ce s-au copt, şi să le folosească pentru a-şi duce mai departe strategia. Mai întâi, Rusia oferă cetăţenie rusă persoanelor care locuiesc în aceste teritorii. Dar aceşti cetăţeni, trăind permanent departe de locurile natale, devin obiecte ale afecţiunii la distanţă (gândiţi-vă la acele rude pe care eşti obligat să le vezi o dată pe an). Cu toate că sunt sprijiniţi material prin ajutoare, subsidii şi furnizarea de gaze naturale la preţuri mici, precum în cazul Transnistriei, beneficiul lor major este rolul pe care îl ocupă în imaginarul geopolitic al Rusiei. Astfel, intervenţia se poate desfăşura în numele lor, în conformitate cu legile ruse şi cu cele internaţionale.
Aceşti cetăţeni de convenienţă vorbesc ruseşte şi sunt consumatori ai mass-media ruseşti. S-au acomodat cu viziunea „rusească“ asupra lumii, în care principiile atât de dragi Occidentului – democraţia, libertatea, statul de drept – reprezintă o ameninţare la adresa modului de viaţă „rusesc“, unic. Pentru cetăţeni şi pentru statul rus, aceste idei „străine“ sunt inoculate de agenţi secreţi occidentali, prin intermediul ONG-urilor care caută să destabilizeze Rusia. După cum repetă neîncetat mass-media ruseşti, odată aceste idei puse în practică, ies la iveală adevăratele lor origini – practicanţii lor devin fascişti, iar aşa-zişii protestatari democratici răstoarnă guverne alese în mod democratic. Ca şi în cazul Georgiei (revoluţia trandafirilor), al Ucrainei (revoluţia portocalie din 2008 şi, apoi, Maidanul) şi, într-o măsură mică, al Moldovei (revoluţia Twitter din 2009), violenţa şi dezordinea inerente fiecărei mişcări populare devin un pretext pentru intervenţia umanitară a eternului şi paternului aducător al păcii şi stabilităţii: Rusia.
Satiră, liberalism şi intervenţie umanitară
Evenimentele recente din Crimeea ne arată cât de departe a mers statul rus în crearea unei noi forme de guvernare extrateritoriale, în „vecinătatea sa apropiată“. Această tehnică a nonocupării permite forţelor militare să fie, în acelaşi timp, anonime şi recognoscibile, să fie amabile (mărturie stau „selfie“-urile soldaţilor postate pe Instagram şi pe alte reţele de socializare), dar şi ameninţătoare (în special, în ceea ce-i priveşte pe ucraineni şi forţele armate ucrainene). Până la referendumul din Crimeea, de la 16 martie 2014, urmat de anexarea provinciei de către Federaţia Rusă, aceste forţe de „autoapărare“ bine echipate au operat fără un mandat oficial. Puteau fi orice armată lipsită de sprijinul formal al unui stat, fără o identitate individuală sau colectivă (marea majoritate purtau măşti) şi, cel puţin la început, lipsite de un scop explicit (cu excepţia celui de menţinere „a păcii“). Ei nu luptau contra terorismului, nu aduceau democraţia în Crimeea şi nici nu invadau, în sensul tradiţional al termenului, un teritoriu suveran ucrainean. Cu alte cuvinte, ocupau fără a ocupa. Prin simpla lor prezenţă, ei inspirau destulă forţă pentru a determina trupele ucrainene să nu intervină şi au permis desfăşurarea unui referendum organizat în mare grabă, aflat sub tutelajul acestei armate disciplinate – care, de fapt, nici nu reprezintă o armată, în adevăratul sens al cuvântului.
Negările repetate ale lui Putin cum că aceşti soldaţi ar reprezenta o forţă de autoapărare nu sunt decât o glumă cinică, o satiră la adresa legilor internaţionale, a drepturilor omului şi a intervenţiilor umanitare. Această tragicomedie poate avea consecinţe dramatice, pe măsură ce populaţia rusă îmbrăţişează retorica lui Putin, iar repetarea unor scenarii similare cu cel din Crimeea ameninţă spaţiul exsovietic (în Moldova, estul Ucrainei, Statele Baltice şi nordul Kazahstanului). Prin apărarea compatrioţilor ruşi, Putin utilizează şi satirizează, în acelaşi timp, ideea de intervenţie umanitară şi doctrina politică a „responsabilităţii de a proteja“ (R2P). Responsabilitatea de a Proteja autorizează intervenţia în treburile interne ale unei alte naţiuni suverane, în cazul în care aceasta se dovedeşte incapabilă de a-şi proteja populaţia împotriva violării grave a drepturilor omului, precum purificarea etnică sau genocidul. Iniţial, a fost concepută pentru a autoriza intervenţia străină în cazuri precum genocidul din Rwanda sau pentru a proteja populaţiile separatiste minoritare împotriva persecuţiilor de natură etnică. Dar, ca mai toate doctrinele politice apreciate, a suferit transformări când a fost pusă în practică. Statele Unite, în special, folosesc intervenţia umanitară pentru a-şi urmări propriile interese geopolitice imediate. Mascând încercările de refacere a imperiului sovietic în spatele discursului umanitar, Putin recurge la acelaşi scenariu folosit de guvernele occidentale, dar cu o evidentă notă de cinism: America face asta, de ce n-ar face-o şi Rusia?
Aceste „standarde duble“ reprezintă un element de bază al retoricii politice în sânul statelor separatiste, având în vedere percepţia lor colectivă asupra Occidentului, potrivit căreia acesta le refuză dreptul la autodeterminare. Printr-o separare a efectelor războiului de conflictul în sine, Rusia a redefinit pacea ca o continuare a războiului, cu alte mijloace. Intervenţia umanitară devine, astfel, un instrument de intimidare şi control asupra statelor vecine. Distorsionarea de către Putin a retoricii intervenţiei umanitare internaţionale dezvăluie realpolitik-ul, în cele mai mici detalii. Atunci când Rusia ocupă teritoriul unui alt stat suveran, organizează referendumuri sub ameninţarea implicită a armelor şi anexează teritorii, toate sub umbrela intervenţiei umanitare şi a legilor internaţionale, satira este completă. Incapabil să contrabalanseze acţiunile agresive ale Rusiei, Occidentului nu-i rămâne decât să-şi formuleze poziţia folosind aceleaşi argumente, chiar dacă este evident că acestea au fost golite de orice urmă de moralitate.
În loc de concluzie
Ceea ce trebuie să reţinem legat de evenimentele din Crimeea este natura performativă a incursiunii ruseşti. La început, soldaţii au acţionat fără a purta niciun însemn oficial. Dar, odată demascaţi ca aparţinând armatei ruse, noile autorităţi ucrainene au fost îndreptăţite să ia măsuri, ca orice stat suveran. Această performativitate ilustrează o prăpastie din ce în ce mai adâncă între suveranitatea legală (de jure) şi cea actuală (de facto), cu toate că, potrivit legislaţiei internaţionale, recunoaşterea unui stat suveran de către alţi suverani are un caracter pur declarativ. Astfel de entităţi separatiste există, iau parte la războaie, iar alegătorii lor cred în ele, în ciuda numeroaselor eşecuri. Majoritatea discuţiilor pe marginea legitimităţii intervenţiei ruse în Crimeea pierd din vedere un aspect esenţial, şi anume: aceste politici de facto nu sunt altceva decât artefacte ale războiului.
Crimeea şi alte state de facto ale Eurasiei ilustrează modul în care o masă critică de indivizi dedicaţi, cu sprijinul implicit al altor state, pot ajunge să întruchipeze un fenomen care stă la baza ştiinţelor politice: geopolitica. În discuţiile avute în timpul călătoriilor mele în Transnistria, Crimeea, Georgia şi Kîrghîstan, locuitorii acestora au subliniat importanţa geopolitică a locului lor în lume. De asemenea, în 2008-2009, pe când făceam muncă de cercetare în teren, în Transnistria, locuitorii mi-au mărturisit că sunt convinşi de faptul că Rusia îi va salva din calea Europei şi îi va ajuta să stea departe de NATO şi de valorile euroatlantice. Ceea ce va împiedica, totodată, extincţia culturii lor ruseşti.
Evenimentele din Crimeea nu au făcut altceva decât să crească aşteptările. În noiembrie 2008, pe când mă aflam în Crimeea, într-un tur al reşedinţelor de vară ale lui Cehov, Stalin şi ale pictorului rus Aivazovski, a fost evident pentru mine că aceste simboluri culturale ruseşti se află în siguranţă, sub tutela Flotei Ruse din Marea Neagră. În Ialta, la reşedinţa Ţarului Nicolae al II-lea, sălile de conferinţă sunt neschimbate de pe vremea când Roosevelt, Churchill şi Stalin decideau aici împărţirea Europei, după război. Tot în 2008, la o conferinţă a ONG-urilor din Georgia pe tema rezolvării conflictelor interpersonale, gazdele mele se plângeau de lipsa unei intervenţii din partea NATO, percepută ca o viziune geopolitică determinată de alte conflicte mai îndepărate. În Kîrgîzstan, am fost martorul unor îngrijorări similare. Această ţară, cea mai democrată într-o regiune dominată de regimuri autocrate, putea obţine sprijin financiar din partea SUA, datorită localizării sale geografice, ca terminal logistic de o importanţă vitală. Un şofer de taxi, fericit că primea bacşişuri generoase din partea contractorilor americani, se întreba cât va mai continua acest joc geopolitic. În absenţa unei economii viabile, geopolitica a devenit cauza principală a locului important pe care Kîrgîzstanul îl ocupă în lume. Acestea nu sunt rămăşiţele ideologice ale Războiului Rece, ci trebuie privite ca încercări de a se (re)înscrie într-o nouă ordine mondială. După cum au arătat-o acţiunile Rusiei în Crimeea, noua ordine geopolitică nu oferă delimitări clare; paradoxul, contradicţia şi dublul standard sunt mijloacele prin care aceasta încearcă să creeze un spaţiu coerent celor fără identitate.
Liderii şi elitele statelor euroasiatice nerecunoscute oficial joacă totul pe cartea autodeterminării, în vreme ce statele care îi găzduiesc subliniază nevoia de stabilitate. Confruntându-se cu aceste viziuni ireconciliabile, aceste entităţi statale ilustrează dublul standard care face posibilă recunoaşterea unor state precum Kosovo, negând-o pe cea a altora (Abhazia, Osetia de Sud).
Crimeea, împreună cu celelalte state separatiste ale Eurasiei (Transnistria, Abhazia, Osetia de Sud şi Nagorno-Karabah), reprezintă un exemplu pentru decalajul conceptual al termenilor fundamentali din politica actuală. Libertatea, egalitatea, democraţia, autodeterminarea sunt concepte fundamentale ale politicii secolului al XIX-lea şi al XX-lea. Cu toate acestea, în secolul XXI, suntem martorii reinterpretării lor continue, în democraţiile mai vechi, mai noi sau în cele emergente. Occidentul acţionează în numele unor principii, în timp ce Rusia îşi urmăreşte propriile interese strategice. Dat fiind faptul că nu putem lua Războiul Rece ca punct de referinţă al stabilităţii, avem la îndemână doar concepte politice învechite pentru a încerca să discernem incertitudinile prezentului. În acest sens, intervenţia umanitară a Rusiei şi sprijinul în favoarea autodeterminării nu trebuie interpretate ca denaturări ale unor principii sacre, ci mai degrabă ca o reflecţie a unor vremuri tulburi.
* Michael Bobick este postdoctoral fellow la Central for Russian and East European Studies, Universitatea din Pittsburgh.
Traducere şi adaptare de CRISTINA SPĂTĂRELU