Ai naibii „deontologi“!

Brandusa Armanca 03.11.2015

De același autor

Presa a inventat un termen de batjocură pentru moraliștii care îndrăznesc să atragă atenția asupra unor derapaje din accidentatul teritoriu al mass-media. Ei sunt taxați ca „deontologi“.

 

Nicăieri în Europa, corectitudinea, onestitatea, etica nu sunt atât de disprețuite public ca în România. Cei care fac apel la principii sunt considerați idioți utili. Politicienii susțin că în politică totul e permis - tra­seismul, minciuna, plagiatul, abuzul de demnități, ma­nipularea etc. - fiindcă po­li­tica este „arta com­pro­mi­su­lui“, când nu e pur și simplu o târfă. Decidenții, de la pri­marul de comună la miniștri, au instituit peste tot ne­po­tismul și corupția, dând cu ti­fla cetățeanului din mașini ne­gre, cu sau fără coloană oficială, după rang. Presa a inventat un termen de bat­jo­cură pentru moraliștii care îndrăznesc să atra­gă atenția asupra unor derapaje din acci­den­tatul teritoriu al mass-media. Ei sunt taxați ca „deontologi“, o specie anacronică, ruptă de realitate, care croncăne a proasta. „Deon­tologul“ este în sine antipatic și nerealist, fiind­că cere corectitudine în jungla presei, un­de șantajul, manipularea, propaganda sunt ins­trumente favorite. Rebelii rămân fără job, alungați cu un picior în dos de la patron. Încurcătura vine din faptul că jurnaliști cu ve­deri diferite își aruncă aceeași înjurătură pes­te gard: „băi, deontologule!“. Nu mai departe Antena 3, care îi gratula pe jurnaliștii de la Realitatea, B1 TV, Evenimentul zilei ș.a. cu nesuferitul ape­lativ în cazul e-mail-urilor de promovare a Elenei Udrea, trimise la presa favorabilă ei, în vremurile de ascensiune. Dar tot ca „deontologi“ au fost înjurați la rându-le Gâ­dea et Co., atunci când au făcut emisiuni de înfierare a gropii ucigașe pentru a-l spă­la pe generalissimul Gabi Oprea. Rămâne an­tologică perorația lui Mircea Badea „Ce anu­me l-a omorât (pe polițist)? Groapa l-a omo­rât“. N.C. Munteanu, celebra voce a Europei Libere, a taxat astfel de prostii jurnalistice ca fiind „neocultul personulității“.

 

Acuma, ce să mai zici de Centrul pentru Jur­nalism Independent-CJI și de ActiveWatch, care își tot bat gura, împreună cu niște naivi de la Convenția Organizațiilor de Media-COM, despre etica profesiei, despre reglementările și bunele practici ale presei? Sau despre Free­dom House și Apador-CH, care susțin că jus­tiția trebuie să râmână legată la ochi? Niște „deontologi“! Tragedia de la clubul Colectiv din Capitală, cu zeci de morți și aproape 200 de răniți, a scos la iveală carențe de pro­fesionalism nu doar la autorități, ci și la pre­să. S-au arătat la televiziune, dar și în pu­blicațiile online, orori cu trupuri carbonizate. Chiar dacă se avertizează asupra impactului emoțional, se încalcă demnitatea omului du­pă moarte. CJI și COM au difuzat un apel în acest sens către jurnaliști și CNA: „Amintim instituțiilor mass-media că momentele de criză sunt cele care dau măsura profe­sio­na­lismului și a respectului pentru standardele deontologice și personale. Este foarte ușor să transformi o tragedie într-o mașină de făcut rating. Este mult mai greu să tratezi editorial astfel de subiecte, cu decență și res­pon­sa­bilitate. Facem apel către toți jurnaliștii și persoanele cu răspundere editorială din re­dacții să respecte codurile deontologice și le­gislația. Recomandăm jurnaliștilor care lu­crează pentru publicațiile tipărite sau online ca, în astfel de situații, să aplice prevederile cele mai stricte – cele prevăzute de legislația audiovizualului – chiar dacă nu au obligații legale în acest sens... Solicităm CNA să ve­rifice modul în care televiziunile și radiourile respectă legislația audiovizuală și să ia toate măsurile legale pentru sancționarea încăl­că­rilor legii. Astfel de situații sunt cruciale pentru trasarea limitelor și impunerea standardelor legale“. Sunt invocate art. 45 din Codul Audiovizual și art. 10 din Codul De­ontologic Unificat, care prevăd protecția ima­ginii și respectarea victimelor unor dezastre.

 

De când rețelele de socializare au liberalizat co­municarea, pe Facebook, pe Twitter, pe Instagram etc. s-au postat alte orori, desigur, pe lângă mărturii emoționante și mesaje de solidaritate. Profitând de imensa expunere, anteniștii au organizat un teledon, producând consternare în rândul unor „deontologi“: „Cum naiba - se întreabă publicistul Tudorel Urian, observând în studio ciudata alăturare de oameni distruși, caractere alese, comici vestiți, simpli oportuniști și gunoaie sadea - să dai bani tocmai trustului lui Voiculescu?“. Dar publicul este cum este: ușor de im­pre­sionat, tolerant cu manipularea și hoția, ne­glijent cu interesele sale cetățenești. Oameni buni, fiți un pic mai „deontologi“!

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22