De același autor
Presa a inventat un termen de batjocură pentru moraliștii care îndrăznesc să atragă atenția asupra unor derapaje din accidentatul teritoriu al mass-media. Ei sunt taxați ca „deontologi“.
Nicăieri în Europa, corectitudinea, onestitatea, etica nu sunt atât de disprețuite public ca în România. Cei care fac apel la principii sunt considerați idioți utili. Politicienii susțin că în politică totul e permis - traseismul, minciuna, plagiatul, abuzul de demnități, manipularea etc. - fiindcă politica este „arta compromisului“, când nu e pur și simplu o târfă. Decidenții, de la primarul de comună la miniștri, au instituit peste tot nepotismul și corupția, dând cu tifla cetățeanului din mașini negre, cu sau fără coloană oficială, după rang. Presa a inventat un termen de batjocură pentru moraliștii care îndrăznesc să atragă atenția asupra unor derapaje din accidentatul teritoriu al mass-media. Ei sunt taxați ca „deontologi“, o specie anacronică, ruptă de realitate, care croncăne a proasta. „Deontologul“ este în sine antipatic și nerealist, fiindcă cere corectitudine în jungla presei, unde șantajul, manipularea, propaganda sunt instrumente favorite. Rebelii rămân fără job, alungați cu un picior în dos de la patron. Încurcătura vine din faptul că jurnaliști cu vederi diferite își aruncă aceeași înjurătură peste gard: „băi, deontologule!“. Nu mai departe Antena 3, care îi gratula pe jurnaliștii de la Realitatea, B1 TV, Evenimentul zilei ș.a. cu nesuferitul apelativ în cazul e-mail-urilor de promovare a Elenei Udrea, trimise la presa favorabilă ei, în vremurile de ascensiune. Dar tot ca „deontologi“ au fost înjurați la rându-le Gâdea et Co., atunci când au făcut emisiuni de înfierare a gropii ucigașe pentru a-l spăla pe generalissimul Gabi Oprea. Rămâne antologică perorația lui Mircea Badea „Ce anume l-a omorât (pe polițist)? Groapa l-a omorât“. N.C. Munteanu, celebra voce a Europei Libere, a taxat astfel de prostii jurnalistice ca fiind „neocultul personulității“.
Acuma, ce să mai zici de Centrul pentru Jurnalism Independent-CJI și de ActiveWatch, care își tot bat gura, împreună cu niște naivi de la Convenția Organizațiilor de Media-COM, despre etica profesiei, despre reglementările și bunele practici ale presei? Sau despre Freedom House și Apador-CH, care susțin că justiția trebuie să râmână legată la ochi? Niște „deontologi“! Tragedia de la clubul Colectiv din Capitală, cu zeci de morți și aproape 200 de răniți, a scos la iveală carențe de profesionalism nu doar la autorități, ci și la presă. S-au arătat la televiziune, dar și în publicațiile online, orori cu trupuri carbonizate. Chiar dacă se avertizează asupra impactului emoțional, se încalcă demnitatea omului după moarte. CJI și COM au difuzat un apel în acest sens către jurnaliști și CNA: „Amintim instituțiilor mass-media că momentele de criză sunt cele care dau măsura profesionalismului și a respectului pentru standardele deontologice și personale. Este foarte ușor să transformi o tragedie într-o mașină de făcut rating. Este mult mai greu să tratezi editorial astfel de subiecte, cu decență și responsabilitate. Facem apel către toți jurnaliștii și persoanele cu răspundere editorială din redacții să respecte codurile deontologice și legislația. Recomandăm jurnaliștilor care lucrează pentru publicațiile tipărite sau online ca, în astfel de situații, să aplice prevederile cele mai stricte – cele prevăzute de legislația audiovizualului – chiar dacă nu au obligații legale în acest sens... Solicităm CNA să verifice modul în care televiziunile și radiourile respectă legislația audiovizuală și să ia toate măsurile legale pentru sancționarea încălcărilor legii. Astfel de situații sunt cruciale pentru trasarea limitelor și impunerea standardelor legale“. Sunt invocate art. 45 din Codul Audiovizual și art. 10 din Codul Deontologic Unificat, care prevăd protecția imaginii și respectarea victimelor unor dezastre.
De când rețelele de socializare au liberalizat comunicarea, pe Facebook, pe Twitter, pe Instagram etc. s-au postat alte orori, desigur, pe lângă mărturii emoționante și mesaje de solidaritate. Profitând de imensa expunere, anteniștii au organizat un teledon, producând consternare în rândul unor „deontologi“: „Cum naiba - se întreabă publicistul Tudorel Urian, observând în studio ciudata alăturare de oameni distruși, caractere alese, comici vestiți, simpli oportuniști și gunoaie sadea - să dai bani tocmai trustului lui Voiculescu?“. Dar publicul este cum este: ușor de impresionat, tolerant cu manipularea și hoția, neglijent cu interesele sale cetățenești. Oameni buni, fiți un pic mai „deontologi“!