Nici la B1 TV lenjeria nu mai e intimă

Brîndușa Armanca 21.06.2011

De același autor

Programele televiziunilor româneşti nu se pot lipsi, după cum arată grilele, de emisiuni dedicate lumii mondene.

Happy Hour ţine publicul la curent cu viaţa şi „opera“ personajelor fără biografie pe PRO TV, ca şi Drept la ţintă pe Kanal D. Antenele abundă în mondenităţi la cotă descendentă de la Acces direct în jos spre Un show păcătos, cu notabilele excepţii, totuşi, în Dincolo de aparenţe sau în Conferinţa de presă, unde personaje mondene, dar şi vedete autentice sunt puse în faţa unor întrebări jurnalistice. Nici TVR nu scapă de epidemie, cu Vizor monden, fie şi într-o abordare de pamflet. Cum este înţeleasă la noi „mondenitatea“, cine sunt protagoniştii ei, ce fac şi ce se spune despre ei, indică pe de o parte lipsa de concept în realizarea emisiunilor, iar pe de alta arată cât de necopţi sunt cei care cred că pentru un celebrity show straşnic e de ajuns să aduci personaje dispuse să-şi ridice poalele în cap pentru faimă (proastă) şi audienţă.

Extrapolările care arată spre reţetele globale ale genului nu apără televiziunea din Româ­nia, fiindcă doar la o privire în ograda televiziunilor comerciale din vecinătate – ca Ungaria, Polonia, Austria, Bulgaria – nu regăsim menajeria de bordel de pe unele canale româneşti. Concluzia analistului media Petrişor Obae, la o anchetă a Evenimentului zilei, merită citată: „Emisiunile tabloide fac apel la instinct, ca şi ziarele de acest tip. Sex, şoc, scandal, bălăcăreală, sânge sunt cuvintele cheie ale acestor programe. Vând peste tot, nu numai la noi. Doar că în România s-a depăşit orice limită a bunului simţ. Producătorii împing din ce în ce mai departe bariera bunului simţ, pe fondul unui Consiliu Naţional al Audiovizualului incapabil să ţină în frâu derapajele acestor programe“. Dacă n-ar exista Cârcotaşii pe Prima TV, Apropo TV pe PRO TV sau, mai nou, Vizor monden ca să ia peste picior cu inteligenţă personajele abonate la aceste emisiuni, s-ar crede că publicul românesc este un public infantil, de voyeuri şi masochişti.

După repetate anunţuri despre noua grilă, canalul B1 TV, pus pe relansare, vine cu emisiunea Cancan TV, în asociere cu revista Cancan, campioana tabloidizării presei autohtone, al cărei titlu îl împrumută. Cea mai nouă emisiune de gen din peisajul nostru audio-vizual a oferit de Rusalii o mostră de divertisment îndoielnic, salvat pe alocuri numai de ironia pe care gazda emisiunii, Adrian Artene, cândva jurnalist de investigaţie, o exteriorizează deloc involuntar. După un model prea des folosit, o comentatoare de la revistă adaugă ridicolului subiectelor comentarii de ţăţică telegenică. Câteva personaje din lumea artistică veritabilă sunt amestecate nedefinit cu Adelina Pestriţu, cu nu-ştiu-cum Bododel, atârnate ambele de numele fostului / actual Vârciu, cu Marilena Niţu însoţită romantic de minerul ei sau cu fosta doamnă Moculescu aflată în atenţie pentru divorţuri, partajuri, concubinaje. Unde nu-i scandal, se inventează unul: Marioara Zăvoranu se mărită, se trâmbiţează, fiindcă buchetul miresei i-a picat în braţe la o nuntă, truc ieftin unde e vizibilă conivenţa cu echipa de filmare şi taraful, aşteptate pe marginea piscinei.

Nu acelaşi lucru se poate spune despre urmărirea şi filmarea frumosului cuplu de dansatori Elwira şi Mihai Petre în tovărăşia unei prietene, pentru a induce gratuit ideea unui ménage à trois, curată încălcare a dreptului la viaţă privată, dacă judecăm după art. 30 (6) din Constituţia României, care stabileşte că „libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine“.

Punctul culminant al emisiunii de Rusalii de pe B1 TV (nu fiindcă ne aşteptam la o transmisie în direct de la mănăstire...) l-a atins dialogul „manechinelor“ Tonciu şi Pană despre „colecţia de Obor“, lansată de Simona Sensual ca „designer vestimentar“, şi apariţia distinsei, live, în costum de baie pentru a da replica tăioaselor „pupeze“. Despre ce era vorba? Despre chiloţii protagonistelor. Nimic despre modă, nimic despre design, nimic despre arta vestimentară. E greu de ajuns din urmă stilul pornografic al emisiunii Un show păcătos sau emisiunile OTV-ului, veritabile bâlciuri de figuranţi. Dar nu imposibil. //

Citeste si despre: lenjerie intima, apucaturi de masochism, voyeuri mass-media, tenta sexuala, limbaj obscen.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22