Secvențe din mocirla presei

Finanțat de guvern, radioul public face figură de slugă în disprețul publicului său. Televiziunea publică se înscrie și ea în aceeași paradigmă a servilismului politic.

Brindusa Armanca 02.04.2019

De același autor

Campionii mizeriei din presa audiovizuală actuală, Antena 3 și RTV, se află în cea mai sângeroasă campanie împotriva Laurei Codruța Kövesi, în conivență cu o instituție politizată, Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ). Cât de departe a mers acestă înțelegere obscură între instituție și falanga voiculesciană care cuprinde și LUJU se vede din plângerile executate de LUJU împotriva Laurei Codruța Kövesi și a altor „inamici“, plângeri devenite apoi subiect de denigrare în emisiunile Antenei 3 și RTV. Chiar încercarea insistentă a adjunctei SIIJ de a obține dosarul TelDrum pe baza unei plângeri depuse de un anume Ștefan Iulian (ironie: așa îl chema pe actorul de comedie preferat al lui Caragiale!) e cusută cu ață albă din același mosor. De altfel, Parchetul General a constatat că dosarul TelDrum nu are „nicio legătură cu faptele denunțate anonim în dosarul nr. 1164/P/2018 al SIIJ“. Episodul de top în manipulare și preluare a minciunii de o instituție a justiției este cel numit de presă Kövesi la crama lui Ghiță. Antena 3 a difuzat o imagine conform căreia fosta șefă DNA se afla într-o presupusă vizită în crama lui Sebastian Ghiță. Imaginea trucată face parte din „dovezile“ aduse de reclamantul Ghiță (cel fugit la Belgrad de frica justiției) într-unul dintre dosarele de anchetare a procuroarei Kövesi. Pentru a face credibilă această mistificare vizibilă cu ochiul liber (de alt­fel, în colțul din dreapta sus se menționează că e colaj), la SIIJ este chemat ca martor Ion Cristoiu, pus să certifice autenticitatea pozei. Iar „maestrul“ consfințește porcăria fără să clipească. O simplă căutare pe Internet relevă că pentru operațiunea de dezinformare sunt montate figurile doamnei Kövesi și a lui Ghiță într-o imagine Getty dintr-o cramă austriacă. Dar SIIJ le pune la dosar spre folosință.

Un derapaj de râsul presei a fost observat de Pagina de media în 18 martie 2019, la Radio România: jurnalul de știri de la ora 22 cuprindea opt știri cu opt miniștri, un jurnal guvernamental de toată frumusețea. Iată cum descrie paginademedia.ro succesiunea știrilor: Știrea 1: Ministrul Rovana Plumb - „Am creat 80.000 de locuri de muncă“. Știrea 2: Viorica Dăncilă - „Investiția de la Craiova e un semnal de încredere pentru economie“. Știrea 3: Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu - „Facem tot posibilul ca programul Rabla să fie lansat“. Știrea 4: Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a vizitat în această seară șantierul variantei ocolitoare a orașului Bacău. Știrea 5 - Ministrul de Finanțe, Orlando Teodorovici - „Discuțiile despre modificare Ordonanței 114 se vor finaliza până vineri“. Știrea 6 - Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, îi îndeamnă pe elevi să participe la simulări. Știrea 7 - Ministrul Agriculturii, Petre Daea, spunea la Bruxelles că proiectele se află în stadiul avansat al negocierilor. Știrea 8 - Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, și omologul său ungar au convenit la Budapesta încheierea unui Memorandum. Și gata. Finanțat de guvern, radioul public face astfel figură de slugă în disprețul publicului său.

Televiziunea publică se înscrie și ea în aceeași paradigmă a servilismului politic. Emisiunea promovată de conducere, România 9, este bancomatul prin care sunt plătiți de PSD/ALDE diversioniștii partidului deghizați în jurnaliști, așa cum a arătat Newsweek România într-o investigație. MediaSind a cerut repetat Comisiei parlamentare de Cultură și Mass-media să ia în considerare numeroasele abuzuri ale conducerii TVR, în special ale președintei Doina Gradea, și să o demită. Discrepanțele salariale, dotarea tehnică inadecvată noilor tehnologii, recuperarea unor drepturi salariale, încălcarea independenţei editoriale a jurnaliştilor și nerespectarea legalității și transparenței în cheltuirea banului public sunt câteva dintre neregulile semnalate.

O secvență mai curând întristătoare decât mizerabilă este renunțarea unui post echilibrat, DIGI 24, la jurnaliști maturi, profesioniști și la emisiuni de educare aproape inexistente în peisajul audiovizual atât de precar la noi. Despărțirea de Tudor Mușat, un excelent moderator, și de Adriana Nedelea, o știristă dinamică și expresivă, a lăsat un gol vizibil. Iar ieșirea din grilă a Pastilei de limbă și a emisiunii Dă-te la o carte, realizate de scriitorul Radu Paraschivescu, indică o întoarcere din drum. Vorba realizatorului, anunțat „cavalerește“ că ultimele opt ediții filmate nu îi vor fi plătite: „Fie-le amintirea pastelată“.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22