De același autor
„Goana după senzațional și vânarea unor situații umilitoare, ridicole sau tragice din viața unor persoane au devenit «produsele premium» ale televiziunilor comerciale și ale presei tabloide.“
Ziarul Libertatea susține într-un articol cu bogată ilustrație, publicat în 11 mai 2013, că divorțul a ajuns o adevărată afacere pentru unele vedete autohtone. Exemplele sunt convingătoare, în măsura în care cifrele corespund realității. Ultramediatizatul „serial“ de divorțuri și împăcări, cel al cuplului Bahmuțeanu-Prigoană, a adus în timp beneficii pecuniare și funcții publice. Episodul proxim a început înainte de alegerile parlamentare, unde Prigoană tatona terenul pentru un posibil mandat. Notorietatea consolidată de scandalul cu nevasta este mai persistentă decât faptele bune, trebuie să fi gândit ex-parlamentarul PDL, care mai folosise rețeta și... pliciul conjugal inclus în reclamele electorale. De data asta, la al patrulea divorț, nu i-a ieșit lui, dar i-a ieșit ei: „Bahmu a obţinut un contract de publicitate la o firmă de tigăi, rotunjindu-şi veniturile cu 4.000 de euro, şi a mai obţinut, la Antena 2, emisiunea Începe Bahmu, pe un salariu de 5.000 de euro“, consemnează Libertatea. Copiii minori ai cuplului au fost utilizați ca recuzită lacrimogenă în scenariu, cu cinismul mahalalei mediatice.
Nici cuplul designerului de încălțăminte Mihai Albu cu Iulia Albu n-a avut de pierdut de pe urma vorbelor aruncate la despărțire. Dimpotrivă. Lui i-au crescut vânzările. Figura mondenă a Iuliei, creată artificial de presa tabloidă, a început să fie ofertată de televiziuni și agenții de reclamă. Astfel ea a devenit imaginea unei firme de automobile pe bani groși și mașină scumpă la scară, iar Kanal D i-a dat să prezinte o rubrică de modă pe 2.000 de euro. „O oră de lacrimi, de vorbe grele aruncate la adresa ex-ului şi de lamentări se traduce în mii de euro intraţi în cont. E un troc în beneficiul ambelor părţi: emisiunile câştigă audienţă, iar celebrităţile «distruse» că au rămas singure, o mică avere“, conchide Petre Dobrescu, autorul articolului citat.
Nu știm exact care ar fi scorul cuplului Andreea Marin-Ștefan Bănică, dar spectacolul infidelităților, al dramei și al divorțului a fost atent dirijat mediatic, astfel încât să consolideze notorietatea celor două vedete. În schimb, Gabriela Cristea a recâștigat după divorț terenul pierdut pe vremea căsniciei cu Marcel Toader. Nu doar din rufele spălate în public cuantificate, după unele surse, la mii de euro, ci și prin revenirea la televiziunea care o concediase, Kanal D.
Raportul FreeEx pe 2012 subliniază amplificarea senzaționalismului în presa noastră: „Goana după senzațional și vânarea unor situații umilitoare, ridicole sau tragice din viața unor persoane au devenit «produsele premium» ale televiziunilor comerciale și ale presei tabloide. Moartea unor personalități sau viața intimă a unor vedete sunt transformate în spectacole mediatice, cu dispreț pentru demnitatea umană și viața privată“. Asta nu împiedică proliferarea emisiunilor mondene, din ce în ce mai abjecte sau mai tembele. Deunăzi, la Look TV, un canal cu audiență 0,0%, croit de magnatul clujean Paskany pentru vreo iubită, comentariile din emisiunea Celebrity despre ținuta cuplurilor regale din Europa s-au rezumat la afirmații docte de genul „e OK“ sau „nu-i OK“ pălăria reginei sau rochia principesei. O minimală informare despre protocol, despre tradițiile caselor regale ar fi scutit publicul de colecția de inepții rostite cu bună dispoziție de cei patru „experți“ în mondenități. //