De același autor
În mai, la puțină vreme după revenirea lui Donald Trump din prima sa vizită în Europa, la summit-ul NATO și reuniunea G7 de la Taormina, doi dintre oamenii-cheie de la Casa Albă, generalul H.R. McMaster, consilierul pentru securitate națională, și Gary D. Cohn, directorul Consiliului Economic Național, publicau un important articol semnal în principal pentru aliații Statelor Unite: „America First nu înseamnă America singură. Cerem mult de la aliații și partenerii noștri. Dar în schimb și Statele Unite vor fi din nou un prieten adevărat“. Mesajul era mai ales important pentru celelalte țări membre din NATO, pentru că venea după șocul produs de refuzul lui Donald Trump de a reitera, la noul sediu NATO de la Bruxelles, sprijinul american pentru Articolul 5 din Carta organizației.
Numai că, departe de a înlătura incertitudinile, articolul cu pricina fixa jaloanele unui comportament internațional al Washingtonului care, cel puțin la nivel declarativ, era foarte diferit de cel cu care eram obișnuiți. Mesajul avea două dimensiuni: securitate și comerț. Cu trimitere, în primul caz, la nivelul efortului financiar făcut de diferite state membre din NATO pentru apărarea comună, în al doilea, la ideea de fair trade, adică la dorința americanilor de a corecta deficite comerciale record în relația cu unii dintre aliați, mai ales cu Germania.
Probabil paragraful-cheie din articol este cel în care se expune o viziune foarte diferită față de cea din trecut în privința manierei în care Statele Unite se raportează la relațiile internaționale, inclusiv atunci când e vorba de aliați - „America îi va trata pe ceilalți la fel cum ne tratează ei pe noi (...) acolo unde interesele noastre coincid, suntem deschiși să lucrăm împreună și să explorăm oportunitățile“ -, considerând, programatic, că „lumea nu e o comunitate globală, ci o arenă în care națiunile, actorii din zona nonguvernamentală și companiile sunt în competiție pentru a obține avantaje“.
Fără îndoială, maniera abruptă, uneori chiar mitocănească în care Trump se raportează la aliații tradiționali ai Americii (mai ales prin intermediul celebrelor sale tweet-uri) este profund contraproductivă. Generează frustrări și resentimente. Așa a ajuns Donald Trump să fie văzut mai defavorabil în diferite țări europene, inclusiv în Marea Britanie, decât Vladimir Putin sau Xi Jingping. Lucru care afectează și imaginea Statelor Unite în ansamblu. Însă este oare trimiterea la „competiția globală“ incorectă? Și sunt, oare, frustrările americane față de aliați, dincolo de cota bugetară mică alocată cheltuielilor militare, nejustificate?
Ei bine, există destule motive să apreciem, din contra, că Washingtonul are în bună măsură dreptate, înclusiv atunci când e vorba de aliați, chiar dacă maniera în care o exprimă este departe de a fi cea mai potrivită. De pildă, într-un articol publicat recent în Wall Street Journal, profesorul Orde Kittrie critică maniera ipocrită în care țări din NATO, care beneficiază de umbrela de securitate a Statelor Unite, au decis să penalizeze corporații americane majore, precum Boeing, Honeywell, Lockheed Martin sau Northrop Grumman, implicate în industria militară americană. De pildă, Norvegia a decis, începând din 2005, să interzică Fondului Suveran controlat de guvern (în valoare de aproape o mie de miliarde de dolari) să investească în astfel de companii, pe motiv că sunt implicate în producția de arme nucleare care, până una-alta, sunt o componentă importantă a sistemului de apărare care le asigură securitatea. Guvernul de la Oslo a fost însă mult mai lax în materie de scrupule morale atunci când a acceptat să investească în 2016 în bond-uri guvernamentale iraniene, deși Teheranul sprijină activ și deschis grupări teroriste precum Hezbollah.
Iar Norvegia este departe de a fi o excepție. La fel procedează și Danemarca, Franța sau Olanda. Și lucrurile nu se opresc aici. Același vigilent guvern de la Oslo a decis să-și retragă investițiile pe bursă în Walmart, din cauza unor „violări serioase la adresa drepturilor omului“. Astfel de „detalii“ scapă atunci când Washingtonul este, în ultima vreme, acuzat unilateral pentru deterioarea climatului din relațiile transatlantice. Ceea ce nu justifică în niciun fel maniera haotică și agresivitățile de limbaj marca Trump, dar așază totuși discuția într-o altă lumină, dând dreptate și celor care, așa cum o fac și McMaster și Gary Cohn, consideră că este o pură probă de naivitate să vedem relațiile internaționale altfel decât o competiție geopolitică pe diferite planuri: militar, diplomatic și, evident, și economic.
În plan militar, supremația Statelor Unite este incontestabilă. De pildă, americanii au 11 portavioane active, mai mult decât toate celelalte țări la un loc, inclusiv Rusia și China. Ceea ce le permite să fie singurii capabili să mențină o prezență cu adevărat globală în plan militar. Însă, în condițiile armelor nucleare și ale evoluțiilor tehnologice din ultima perioadă, acest avantaj masiv a fost erodat semnificativ. Și nu doar în cazul așa-numitelor conflicte asimetrice, precum amenințările teroriste, ci și chiar în cazul unor adversari tradiționali. Rusia și China, în mod special, dar și Iranul sau Coreea de Nord, și-au dezvoltat capacități operaționale extrem de eficiente și mai ales foarte ieftine, în această nouă paradigmă. NATO, de pildă, a fost surprins de elementele de război hibrid utilizate cu mare succes de Moscova în conflictul din Ucraina.
La rândul ei, China a pus la punct, încă din 1999, o strategie militară inovatoare în care cele trei elemente definitorii ale războiului, soldații, armele și câmpul de luptă, au fost redefinite la nivel fundamental. După cum scrie John Thornhill, în Financial Times, „soldați pot fi și hackerii, finanțiștii, oamenii de afaceri sau teroriștii, armele pot fi și avioanele civile, browserele de Internet sau virușii informatici, în timp ce câmpul de luptă este peste tot“. Operațiunile de dezinformare, prin canale ca RT sau Sputnik, dar și pe rețele sociale, demersuri de influențare a alegerilor sunt toate elemente ale unui nou tip de război, războiul informațional, în care, în mod evident, regimurile autoritare precum cele de la Moscova sau Beijing sunt în avantaj, pentru că pot exploata nestingherite vulnerabilitățile inerente în societățile occidentale „deschise“.
America a pierdut teren și în plan economic și, mai ales, de la venirea lui Trump, în materie de soft power. Simpatizanții lui Trump speră că el va corecta asimetriile defavorabile Statelor Unite în plan comercial, inclusiv în relația cu aliații. Problema este că, în ciuda retoricii, care are încă mare ecou în baza electorală a președintelui, America pierde teren masiv din acest punct de vedere, mai ales în fața Chinei. Renunțarea la acordul TPP a fost o primă mare eroare care, în combinație cu politica izolaționistă anunțată de Washington și inițiativele grandioase ale Beijingului, cel puțin în plan declarativ, precum One Belt, One Road, creează această percepție. Un sondaj Pew Research relevă că în şapte din zece țări europene, inclusiv în Marea Britanie, Germania și Franța, percepția publică este aceea că în acest moment China e puterea dominantă globală în plan economic. O schimbare care a avut loc în ultimul an (în Marea Britanie, dacă în 2016 raportul Statele Unite - China era 43% la 35%, în 2017 acesta s-a inversat, fiind 31% la 46%).
Bătălia în plan comercial și tehnologic dintre țările occidentale și China, dar și în interiorul lumii occidentale s-a acutizat masiv în ultima perioadă. De pildă, în Germania s-a creat, cu sprijin guvernamental și cu binecuvântarea personală a Angelei Merkel, un consorțiu din 17 corporații care își propune să dezvolte o imensă capacitate de producție pentru baterii, de 34 gigawați/oră, în încercarea de a sprijini industria de automobile autohtonă ca să poată intra în competiție cu Tesla, cel mai cunoscut producător mondial de automobile electrice. În aceste condiții, nu poți să nu le dai dreptate lui McMaster și Cohn atunci când aceștia văd o competiție economică globală acerbă, chiar între aliați.
Însă, evident, principala problemă rămâne China. Corporațiile chinezești, care fie sunt cu totul de stat, fie sunt private doar cu numele, intră în competiție cu cele occidentale, beneficiind de avantaje imense în raport cu cele occidentale (subvenții financiare generoase, o piață internă parțial sau în totalitate închisă pentru competitorii din exterior). În plus, chinezii cumpără masiv companii occidentale pentru a le prelua tehnologiile. Iar cum în ultima vreme atât Statele Unite, cât și Germania au început să blocheze astfel de achiziții, chinezii au decis să facă acasă investiții enorme în sectoare cheie. De pildă, Tsinghua Unigroup, o firmă de stat, investește 24 de miliarde de dolari într-o fabrică de cipuri de memorie, parte a unui demers al Beijingului, care vrea să domine în viitor acest sector economic esențial pe plan global.
Dintr-o perspectivă mai largă, ne aflăm într-un punct de inflexiune în competiția care contrapune unui sistem deschis, în plan politic și economic, cel occidental, un sistem corporatist autoritar etatist, precum cel din China. Primul are, în principiu, capacitatea de a absorbi mai bine crizele, însă sistemul politic a devenit disfuncțional, chiar haotic, așa cum se întâmplă astăzi în America. În schimb, regimurile din China sau Rusia nu au astfel de probleme, pot aloca resurse rapid atunci când e nevoie de asta și, foarte important, pot proiecta o strategie geopolitică pe termen lung.