De același autor
Discursul lui Donald Trump de la Varșovia, cel mai important din cariera sa politică de până acum, s-a îndepărtat substanțial de tipul de retorică cu care ne obișnuisem în astfel de situații. Într-unul dintre pasajele cheie, președintele american s-a întrebat dacă Vestul mai are cu adevărat dorința de a supraviețui, dacă mai are încredere în valorile sale și mai este dispus să facă sacrificii pentru a le apăra: „bătălia pentru apărarea Vestului nu începe pe câmpul de luptă - începe în mințile noastre, în convingerile noastre și în sufletele noastre“. Făcând trimitere la nevoia de a prezerva tradițiile definitorii pentru spațiul occidental, la importanța familiei, el a evocat un moment de referință din istoria modernă a Poloniei, atunci când, în 1979, un milion de polonezi adunați în Piața Victoriei cu prilejul vizitei Papei Ioan Paul al II-lea au sfidat deschis regimul comunist al vremii și dogmele ideologice de sorginte sovietică, scandând „Îl vrem pe Dumnezeu!“. Atunci când te identifici cu acest mesaj, a spus Trump, „ajungi să înțelegi ce ai de făcut și cum să trăiești“.
Astfel de idei sunt la antipodul celor îmbrățișate de elitele politice și intelectuale occidentale liberale, care văd în ele o manifestare a viziunii lui Samuel Huntington, cel care a introdus conceptul de falii civilizaționale, pe care o resping categoric, considerând că ceea ce definește Occidentul sunt primatul individului și idei precum pluralismul politic sau libertatea de expresie. Problema e că astfel de lucruri sunt departe de a putea fi considerate elemente identitare definitorii pentru civilizația occidentală. Și aici intervine marea ruptură care, de altfel, a jucat un rol important în mobilizarea exemplară a alegătorilor lui Trump. Pentru promotorii ideilor liberale, „identitatea“ Vestului, definită în acest fel, e un concept discutabil, neclar, care, adesea, e văzut chiar drept ceva „nociv“. Ce înțelegem până la urmă prin Occident?, se întreabă ei, încercând să trimită în derizoriu astfel de idei, pe care le consideră mioape și rasiste, prin simplificări forțate de natură geografică sau religioasă. În replică, unul dintre cei mai cunoscuți istorici contemporani, Niall Ferguson, consideră că elementele definitorii pentru civilizația occidentală (un set de credințe și valori culturale împărtășite și de persoane care nu sunt neapărat albe sau creștine) își au în principal rădăcinile în Grecia antică și în epoca Iluminismului european.
Retorica cu care ne-au obișnuit până acum liderii occidentali, chiar și cei de dreapta, a evitat întotdeauna acest teren delicat. Să ne aducem aminte, în deplin contrast, cum, aflat în vizită în Kenya, țara de origine a tatălui său, Barack Obama, predecesorul lui Trump, s-a arătat preocupat în mod special de situația persoanelor gay (atunci președintele kenyan i-a răspuns că, deși nu ignoră problema, țara sa are totuși alte chestiuni mai importante de rezolvat!). Sau cum, în urmă cu 13 ani, când se discuta textul defunctei „Constituții a Europei“ (la care s-a renunțat după votul negativ în referendumurile organizate în Franța și Olanda), echipa care îl redacta, sub coordonarea fostului președinte francez Valery Giscard d’Estaing, a respins categoric solicitarea polonezilor de a include în preambul o trimitere la rădăcinile creștine ale Europei.
Plecând de la acest gen de poziții, nu e de mirare că au apărut destule articole critice după discursul lui Donald Trump. În care s-a făcut, bineînțeles, legătura și cu regimul conservator din Polonia, acuzat de derapaje democratice și aflat în conflict deschis cu Bruxellesul. Criticile au fost ceva mai nuanțate, ca în cazul lui Gideon Rachman, în Financial Times, sau extrem de dure, ca în articolul semnat de Peter Beinart în The Atlantic (Paranoia rasistă și religioasă din discursul ținut de Trump la Varșovia). Ambii consideră o adevărată nerozie să pui în discuție chestiunea supraviețuirii Vestului. „Se îndoiește cumva cineva în mod serios că Vestul nu ar avea dorința de a supraviețui?“, se întreabă retoric Gideon Rachman. Însă, dacă deocamdată sunt puțini cei care se tem de o dispariție fizică a Vestului, posibilitatea dispariției civilizației occidentale, a elementelor fundamentale care îi dau o identitate, sub asaltul secularismului, a relativismului moral, a multiculturalismului, este departe de a fi o ipoteză fantezistă.
Este notoriu un slogan popular în Germania în perioada de final a Uniunii Sovietice, în timpul crizei rachetelor Pershing: „Better red than dead!“ („Mai bine roșu decât mort!“). Tot în Germania, relatează Der Spiegel, în perioada afluxului maxim de refugiați, un politician din Partidul Verzilor, Stefanie von Berg, s-a declarat încântată, în timpul unui discurs pe această temă, că migrația va duce la dispariția majorităților germane din orașele germane. Iar un sondaj recent de opinie releva că 45 de procente dintre americani nu sunt mândri de țara lor. Un cunoscut comentator conservator american, Charles Krauthammer, consideră că este o consecință a revoluției neomarxiste din anii ‘60, fundamentată ideologic de Școala de la Frankfurt. Protestatarii radicali stângiști de atunci au ajuns ulterior în poziții influente în spațiul academic umanist, în asociațiile profesionale din educație, în mass-media și au modelat intelectual generații întregi, inoculându-le convingerea că „omul alb“ și civilizația occidentală stau la originea tuturor relelor de pe planetă. „În final, civilizațiile dispar atunci când elitele își pierd încrederea în justețea cauzei lor“, este de părere Krauthammer. Douglas Murray observa în The Standpoint că în decursul istoriei, în cele mai multe cazuri, oamenii, societățile în general, au refuzat în marea majoritate a cazurilor să accepte responsabilitatea pentru ceea ce au făcut. „Însă, în mod paradoxal, în societățile occidentale de astăzi am ajuns să preferăm să ne asumăm vina chiar pentru lucruri de care nu suntem vinovați decât să ne profesăm inocența.“
Discursul lui Trump a fost plănuit din timp. Iar locul său, Varșovia, nu este nici el întâmplător. Polonia este țara cea mai importantă din Europa de Est, un spațiu în care valorile tradiționale sunt încă solide. În timp ce în Germania tocmai s-a votat zilele trecute în Bundestag pentru legiferarea căsătoriilor gay, la fel ca în multe alte țări din Europa de Vest, în Slovenia, una dintre cele mai liberale state din Est, un referendum pe această temă a respins categoric, în două rânduri (cu două treimi), o propunere similară. După cum, în România, dacă s-ar ajunge la referendum pe tema definirii stricte a familiei (ca o uniune dintre un bărbat și o femeie), cu siguranță că măsura ar fi aprobată cu o majoritate covârșitoare. Noua administrație de la Washington a avut probabil în vedere și un calcul tactic, încercând să contrapună Vestul Europei, în special Germania, statelor din Est, unde, între altele, frustrarea legată de perspectiva marginalizării regiunii, pe măsură ce inițiativa Europei cu două viteze prinde contur, este în creștere.
În mod previzibil, discursul lui Trump a fost primit favorabil în cercurile conservatoare. Însă mulți, între care și David Frum, în The Atlantic, nu au putut să nu observe disonanțele între mesajul acestuia și vorbitor. Mai precis, dintre ceea ce spune vorbitorul atunci când se declară campionul cauzei Vestului și ceea ce a făcut până acum. Prin renunțarea intempestivă la TPP, acordul de comerț din zona Pacificului, care, dincolo de clauzele comerciale, avea o enormă miză geopolitică, aceea de a contrabalansa, cu sprijinul Americii, influența Chinei în regiune, Administrația Trump a oferit un cadou nesperat Beijingului, a cărui miză nu este doar aceea de a elimina Statele Unite din Asia, ci și din alte părți ale lumii, precum Africa, unde chinezii sunt de departe puterea dominantă. Iar prin cultivarea tensiunilor cu Europa, în special cu Germania, Washingtonul nu a făcut decât să erodeze, până la limita rupturii, legăturile transatlantice. S-a ajuns ca la reuniunea G20 America să se afle pe poziții contrare cu, practic, toți principalii săi aliați occidentali. Iar UE și Japonia au anunțat că au ajuns la un acord de liber schimb și la un parteneriat strategic care era în discuție de câțiva ani, dar acum a fost accelerat de mesajele protecționiste transmise de la Washington. Ceea ce, în paranteză fie spus, va pune în special fermierii americani și producătorii americani de automobile în poziții defavorabile pe piețele respective.
Trebuie spus că, în destule aspecte, de pildă în cazul Acordului Climatic de la Paris sau în cazul unor schimburi comerciale, Donald Trump are în parte dreptate. Însă maniera corozivă și agresivă în care se exprimă, motiv pentru care a ajuns probabil cel mai nepopular președinte american de după război (chiar în Marea Britanie, aliatul cel mai important al Americii din Europa, rata sa de favorabilitate în rândul populației este de doar 22 de procente!), nu face decât să dinamiteze coerența lumii occidentale, capacitatea acesteia de a se opune principalelor puteri revizioniste, Rusia și China, lucruri de care se declara atât de îngrijorat în discursul său din capitala Poloniei. După cum subliniază și David Frum, „valorile Vestului despre care a vorbit Trump la Varșovia sunt exact cele pe care le-a pus în discuție încă din prima zi a președinției sale - și pe care va continua să le erodeze în fiecare zi de acum înainte“. //