De același autor
„Pe scena globală, Shinzo Abe este adultul din cameră“, scria în octombrie 2017 Washington Post. O trimitere destul de transparentă la Donald Trump. Într-adevăr, premierul nipon, aflat la al treilea mandat, este astăzi unul dintre cei mai activi susținători ai actualei ordini internaționale și ai democrației liberale în fața asaltului Chinei și Rusiei, pe fondul retragerii din prim-plan a Americii. Recentele alegeri anticipate i-au adus o supermajoritate parlamentară care îi permite să modifice Constituția, impusă de Statele Unite în 1947, pentru a elimina constrângerile severe în materie de apărare și securitate care limitează capacitatea guvernului de la Tokyo de a răspunde provocărilor geopolitice din Asia.
Deși încercarea de a-l convinge pe Trump să nu abandoneze TPP (Acordul Comercial Transpacific) a eșuat, premierul nipon a avut un rol primordial în a salva proiectul într-o formulă fără Statele Unite. Din perspectiva sa, TPP joacă un un rol esențial în contrabalansarea geopolitică a Chinei în Pacific. În paralel, la mijlocul anului trecut, UE și Japonia au anunțat semnarea unui acord comercial și a unui partenariat strategic ce ar trebui să intre în vigoare în 2019, care va cuprinde 40 de procente din schimburile comerciale globale și o treime din economia lumii. O rejectare explicită a liniei adoptate de Trump, un adversar declarat al acestui tip de acorduri multilaterale.
În principiu, unul dintre motivele declarate ale turneului est-european al premierului japonez, care a cuprins șase țări (cele trei state baltice, Bulgaria, Serbia și România), între care cinci sunt membre ale UE, este tocmai acela de a obține sprijin pentru ratificarea acestui acord. La pachet cu consolidarea politicii de izolare a regimului din Coreea de Nord. Însă, la o privire mai atentă, semnificația vizitei lui Shinzo Abe, primul premier japonez care vine în regiune în ultimele decenii, este una mai amplă. Și trebuie înțeleasă drept o replică la desantul chinezesc în această parte a Europei pe care, pe fondul izolaționismului în creștere din America și al lipsei de implicare a principalelor puteri din Europa Occidentală, Japonia încearcă oarecum să-l contrabalanseze. Prin proiecte economice, precum cele de infrastructură, un domeniu predilect de abordare a Beijingului, dar și prin colaborarea pe ale direcții (colaborarea dintre Japonia și NATO în materie de cybersecurity).
Până de curând, UE a neglijat nonșalant dimensiunea geopolitică a bătăliei pentru influență pe care Beijingul și Moscova o duc chiar în imediata sa vecinătate, în Balcanii de Vest. Așa se face că atât rușii, cât și chinezii au câștigat masiv teren în regiune. După ce a lansat în 2012 inițiativa 16+1 pentru promovarea colaborării dintre China și țările din Europa Centrală și de Est, Beijingul a întreprins demersuri intense pentru a implica o parte dintre aceste țări în componenta Balkan Silk Road a proiectului One Belt One Road (BRI), prin care China dorește să-și asigure supremația geopolitică în Euroasia, erodând influența Americii, care asigură în acest moment securitatea rutelor comeriale maritime.
Un raport al National Endowment for Democracy de anul trecut analizează inițiativele pe această direcție ale Beijingului în Europa Centrală și de Est: „pornind de la faptul că 11 țări din regiune sunt state UE și 12 state NATO, prin cultivarea legăturilor politice și economice în regiune, China încearcă să obțină pârghii prin care să poată influența deciziile acestor organizații“. Ceea ce s-a și întâmplat. Anul trecut, Grecia (alături de Ungaria), unde chinezii s-au implicat masiv cumpărând portul Pireu și promițând că acesta va deveni poarta de intrare în Europa a BRI, a blocat la Bruxelles două luări de poziție critice la adresa Beijingului. Un lider al partidului de guvernământ, Syriza, explică motivele: „în timp ce europenii s-au comportat ca niște lipitori medievale, chinezii vin cu bani“. O afirmație discutabilă, având în vedere zecile de miliarde de euro obținute de Grecia de la Bruxelles. Numai că resentimentele apărute după ultima criză financiară par să prevaleze. Un al doilea obiectiv esențial al Chinei este acela de a inocula ideea că „un regim politic autoritar, cu un partid unic oferă stabilitate și poate asigura mai bine decât democrația liberală dezvoltarea economică și securitatea socială“.
Din păcate, majoritatea liderilor politici de la București nu par să realizeze mutațiile geopolitice în curs. Așa că, foarte probabil, nici nu par să fi înțeles semnificația turneului lui Shinzo Abe în regiune, în particular la București. Mircea Geoană, un fost bun ministru de Externe și un om cu multe contacte internaționale la vârf, remarca recent că România se află „în cea mai precară situaţie de la integrarea în UE şi în NATO“. „Anul 2018 nu este doar anul centenarului, ci şi unul dintre ultimele trenuri ca România să nu cadă între scaune, într-o lume în plină reaşezare“.