Lectii dupa Parada Gay

Alexandru Lazescu 09.06.2006

De același autor

Noua limba de lemn cuprinde obligatoriu sintagma in care se face o trimitere automata la "intrarea in Europa", intr-un context sau in altul. Atata vreme cat ducem discutia in abstract, toate sunt bune si frumoase. Insa imediat ce intram in detalii, lucrurile se complica brusc, pentru ca adesea e vorba de ajustari culturale majore nu tocmai simplu de absorbit de catre societatea romaneasca. Iar un astfel de subiect delicat este, fara indoiala, acela al drepturilor minoritatilor sexuale. Cat, pana unde pot fi ele extinse si mai ales in ce fel trebuie promovate? Nu sunt intrebari triviale deloc, iar subiectul in general sperie. Si oricum, inca declanseaza pasiuni aprinse chiar si in Occident.

Cu cativa ani in urma, pozitia autoritatilor si a politicienilor romani in general era una mult mai rigida, atunci cand intrau in discutie reglementari specifice pe acest subiect, intre altele si datorita temerilor de a nu intra in conflict cu Biserica Ortodoxa. Acum, procesul de aderare la UE a provocat, cel putin la suprafata, schimbari de atitudine. Iar in plan legislativ nici nu poate fi vorba despre discriminari, ar fi ceva cu totul inacceptabil de "neeuropean". Ceea ce nu inseamna insa ca, dincolo de aceasta pojghita, chestiunea e transata cu adevarat in ansamblul societatii. Lucru pe care l-am descoperit la sfarsitul saptamanii trecute, cu prilejul incidentelor provocate de Parada Gay Fest din Capitala.

In 2004, Rocco Butiglione, un catolic practicant, candidatul propus de Italia pentru pozitia de comisar al Comisiei Europene pentru Justitie si Afaceri Interne, a fost respins de Parlamentul European pentru ca si-a exprimat in public dezaprobarea fata de homosexualitate, desi a declarat ca in viitoarea sa pozitie oficiala va avea grija ca minoritatile sexuale sa nu fie in nici un fel discriminate. Curajul de a-si fi exprimat onest, in public, opiniile l-a costat pozitia de comisar european. Stanga s-a mobilizat exemplar, facandu-l pe Rocco Butiglione, care era unul dintre apropiatii fostului Papa, Ioan Paul al II-lea, sa plateasca pentru declaratiile sale care iesisera din cadrul bine marcat al "corectitudinii politice". Episodul e semnificativ din multe puncte de vedere si pentru noi si ridica o intrebare fundamentala: pentru a fi considerati buni europeni trebuie sa preluam automat la pachet doar pozitiile care nu se abat de la "corectitudinea politica", definita ca atare mai ales in vestul continentului?

Aici nu e vorba de stegulete de diferite culori si de chestiuni de ordin tehnic, care, evident, trebuie puse de acord pentru a face Uniunea Europeana functionala, ci de discutii delicate si complicate, care implica valori fundamentale. Iar faptul ca majoritatea liderilor politici autohtoni par timorati cand e vorba sa se pronunte pe astfel de subiecte nu e deloc de bun augur. De aceea, asistam la un clivaj tot mai accentuat in societate intre atitudinea larg raspandita in mass-media, care sunt in mare parte in acord cu pozitiile pro-gay ale stangii europene, si resentimentele surde fata de homosexualitate, larg raspandite in interiorul societatii romanesti. Avem de a face cu un dialog blocat din fasa. O reteta sigura pentru explozii precum cele de acum cateva zile. O formula perdanta, pentru ca, pe crevasa care se casca, ies la pescuit in ape tulburi noii saltimbanci politici si infloresc curentele radicale de dreapta. O dovada ca nu am invatat nimic din felul in care atat elitele intelectuale, cat si cercurile politice au abandonat in mainile lui Corneliu Vadim Tudor discursul national la inceputul anilor 1990. Acum tema nu mai este de mare actualitate, dar, iata, apar alte subiecte delicate care risca sa impinga in prim-plan figuri politice mai mult decat indoielnice.

Fondul acestor discutii e unul legitim si important. Probabil ca o buna parte a societatii romanesti accepta ideea ca minoritatile sexuale nu trebuie discriminate si ca, pana la urma, spatiul privat al fiecaruia trebuie respectat. Dar felul in care gandesc si se comporta oamenii nu poate fi legiferat, ci e vorba de un proces de lunga durata. Dar, daca tot vorbim de lipsa de sensibilitate fata de o anumita parte a societatii, de ce sa nu privim lucrurile si invers? Chiar era nevoie de o manifestare publica a comunitatii homosexuale de genul celei tocmai consumate in Bucuresti, care nu face decat sa forteze lucrurile si sa impinga la conflict? Poate si "ceilalti" se simt agresati de maniera destul de provocatoare in care se exprima in public lucruri care pare mai decent sa ramana circumscrise spatiului privat. Ceea ce unii taxeaza drept prejudecati pentru altii reprezinta valori fundamentale, care dau stabilitate societatii. Iar daca ne uitam la problemele grave cu care se confrunta lumea occidentala din acest punct de vedere sau la esecul rasunator al multiculturalismului, care devenise si el un fel de religie a noilor vremuri, lectorii nostri europeni nu sunt neaparat in masura sa poata sustine ca sunt depozitarii adevarului abs
TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22