De același autor
In UE exista 15 state cu sistem unicameral si 12 cu sistem bi-cameral. Insa iluzia ca eficienta unui parlament mai mic sau unicameral va creste automat o spulber de la bun inceput. Nu cred ca putem vorbi despre eficienta parlamentara fara revizitarea sistemului electoral uninominal, fara reformularea regulamentelor interne de functionare, fara cresterea transparentei activitatii parlamentarilor si fara definirea unui mecanism de control si sanctiune financiara a absentei si inactiunii parlamentarilor.
Costurile de functionare scad insa rapid si constituie un argument favorabil in vremurile actuale de restriste bugetara. Dar nu este nicidecum un argument suficient. Mai important imi pare ca prin unicameralism punem bazele constructiei unui parlament mai modern, mai suplu si care permite adoptarea mai rapida a initiativelor legislative. Fara sa mai dublam competentele si procedurile, adica timpi morti, in actualul sistem bi-cameral romanesc. Forma traditionala a bi-cameralismului prezinta avantaje in tarile europene care distribuie diferit atributiile intre cele doua camere. Din pacate, acesta nu este si cazul Parlamentului Romaniei.
Nu este acceptabil, de pilda, ca in anul 2009 sa avem o singura initiativa legislativa adoptata in Parlamentul Romaniei. Nu este acceptabil ca Parlamentul Romaniei sa fie absent din dialogul european. Sa nu trimita catre Parlamentul European nici macar o propunere de amendare a legislatiei europene. Nu este acceptabil ca Parlamentul Romaniei sa nu trimita niciun aviz motivat sau propuneri concrete catre Comisia Europeana pentru imbunatatirea legislatiei comunitare, in timp ce celelalte parlamente au trimis peste 550 astfel de avize, din septembrie 2006 pana in prezent. Parlamentul Romaniei nu isi face treaba nici acasa, nici in UE.
Momentul declansarii unui referendum odata cu alegerile prezidentiale are cel putin trei avantaje si nu cred ca populatia se va lasa usor manipulata de tentativele de inducere in eroare de catre adversarii unui parlament modern:
1. Diminueaza costurile unui referendum organizat separat, la doar 6 milioane lei adaugati suplimentar fondurilor destinate alegerilor prezidentiale.
2. Nu obliga populatia sa voteze atat pentru candidatii la presedintie, cat si pentru referendum. Cele doua buletine de vot nu sunt conditionate si se ridica doar la solicitarea celui care doreste sa voteze. Sunt doua buletine de vot diferite, iar pentru fiecare in parte se semneaza atat pe lista votantilor, cat si declaratia pe proprie raspundere ca nu ati mai votat in alta parte.
3. Tratatul de la Lisabona va creste competentele parlamentelor nationale incepand cu anul 2010.
Startul pe care il putem impune in reforma parlamentara din Romania sta in votul populatiei de la referendumul de pe 22 noiembrie. Faptul ca nu s-a luat in dezbatere mai devreme propunerea unui parlament unicameral, lansata de catre presedintele Traian Basescu inca din anul 2005, explica dezinteresul Parlamentului si al partidelor politice de pe scena romaneasca pentru eliminarea privilegiilor, a inactiunii si a ineficientei parlamentare. Referendumul pentru parlamentul unicameral inseamna startul pentru un parlament eficient.