De același autor
Legile justiției, coroborate cu ultimele declarații ale tandemului anti-DNA, Dragnea-Tăriceanu, și cele ale ministrului Tudorel Toader, devoalează o strategie bine pusă la punct care are mari șanse de reușită până la finele acestui an.
Modificările operate de ministrul Toader sunt în esență expresia determinării coaliției de la putere de a politiza, subordona și controla până în profunzime Parchetul General și DNA, aceasta fiind miza principală a demersului. Trebuie spus că Toader a încercat să se spele pe mâini de asumarea directă a legilor - pasându-le parlamentului sub pretexte ipocrite -, în care nu a modificat nici măcar o virgulă față de forma inițială, sfidând obiecțiile și criticile aduse de toate instituțiile din sistem (PG, DNA, CSM), de asociațiile profesionale și, mai ales, sfidând protestul celor 4.000 de magistrați. Plecăm de la observația că toate modificările trebuie privite ca un tot care urmărește o țintă, fiind interconectate între ele. Nimic nu e întâmplător. Să vedem.
Procurorii trec explicit sub autoritatea directă a ministrului Justiției, ceea ce, în caz de rea-credință, comandă politică sau diverse alte interese, poate însemna inclusiv intervenția în activitatea acestora, adică în dosare. Tot ministrul (om politic, indiferent de culoarea lui) va numi/revoca direct procurorii șefi, adjuncții acestora și șefii de secție, asta deoarece CSM are dreptul de a respinge doar o singură dată propunerile ministrului, iar președintele țării, care avea până acum ultimul cuvânt, este scos din schemă. Politizarea, căci asta înseamnă, merge însă mai departe, până la șefii de servicii și de birouri, a căror numire/revocare depinde tot de ministru. Faptul că, începând de la a doua propunere în toate cazurile enumerate mai înainte, CSM are doar un aviz consultativ, coroborat cu scoaterea Inspecției Judiciare de sub autoritatea CSM, înseamnă tragerea pe linie moartă a instituției care este garantul independenței justiției. În realitate, prin anihilarea CSM și a președintelui, ministrul devine un fel de super procuror general, cu puteri nelimitate asupra a tot ce mișcă în parchete, iar prin el și partidul aflat la guvernare, în cazul de față PSD. Intenția este, spune Augustin Lazăr, „de a ajunge până acolo încât ministrul îi va spune procurorului unde trebuie să exercite acțiunea penală sau nu“. Exact ca în perioada Năstase-Stănoiu.
Prin înființarea unei Direcții Speciale de investigare a infracțiunilor săvârșite de magistrați, al cărei șef va fi numit tot de ministrul Justiției, se creează un precedent periculos: ministrul va prezenta în parlament un raport anual referitor la activitatea Direcției. Aceasta înseamnă, dacă ne raportăm la alte instituții care fac acest exercițiu, că Direcția respectivă este văzută ca și cum s-ar afla în subordinea parlamentului și ca și cum ministrul Justiției ar fi șeful ei de facto. Ceea ce este extrem de grav, pentru că este vorba de separarea puterilor în stat. Cine garantează că Inspecția Judiciară, care va fi reglementată printr-o lege specială, nu va avea aceeași soartă? Deocamdată, Tudorel Toader, acompaniat de liderii coaliției, spune că Inspecția va fi „independentă“, nici la CSM, nici la minister. Pare a fi doar o stratagemă, pentru că „independența“ depinde de cine numește și revocă din funcții conducerea. După cum se profilează lucrurile, va fi vorba fie de parlament, fie de acel Consiliu de Management strategic, format și coordont de ministrul Justiției (menționat de însuși Toader în 13 octombrie), din care fac parte ministrul (politic), procurorul general (numit politic), președintele Înaltei Curți (șeful statului poate refuza o singură dată propunerea CSM) și președintele CSM.
Cum spuneam, strategia este mai amplă și se vede asta atât din graba echipei Dragnea-Tăriceanu de a rezolva chestiunea până la sfârșitul anului, cât și din diverse declarații ale lui Toader. Scopul final: revocarea lui Kövesi, apoi a întregii conduceri a DNA și instalarea unor marionete ale PSD, fără ca președintele să mai poată interveni.
În primul rând, așa cum a anunțat Dragnea, nu va fi așteptat răspunsul Comisiei de la Veneția în ce privește excluderea șefului statului din numirea procurorilor șefi, care teoretic urma să vină în februarie. Prea târziu și prea riscant pentru PSD-ALDE. Probabil, Comisia ar fi spus ce spune și MCV: trebuie o procedură în oglindă cu cea de la numirea conducerii Înaltei Curți, în care șeful statului are ultima semnătură.
În al doilea rând, Toader a declarat săptămâna trecută că va lua decizia unei revocări a lui Kövesi nu doar în funcție de raportul de evaluare al Inspecției Judiciare, a cărui „balanță o va înclina el“, ci și de alte elemente, cum a fi declarațiile lui Iorga Moraru (procuroarea dată afară din DNA). „Iorga mi-a furnizat suficiente date pentru concluziile pe care le voi lua, alături de raportul Inspecției Judiciare.“ Decizia, spune ministrul, o va lua „într-o lună, o lună și jumătate“, adică în decembrie. Doar că între timp, probabil săptămâna viitoare, mai vine o decizie, cea a Secției de procurori a CSM, care trebuie să dea verdictul final în privința raportului de evaluare făcut de IJ la DNA. E o decizie pe care Toader nu prea are cum s-o „încline“ și care se întrevede a fi favoarabilă lui Kövesi. Înțelegem însă că ministrul are de gând să ignore verdictul CSM, care nu e unul consultativ, ci obligatoriu, fiind vorba de cariera magistraților, și să meargă în continuare pe linia revocării lui Kövesi. Mai clar: dacă dă chix cu revocarea în urma raportului Inspecției, nimic nu-l împiedică să o ceară în decembrie, în virtutea acelor alte „considerente“ de care vorbea și, atenție, a eventualei decizii a CCR în cazul Belina, care poate spune că (orice e posibil cu această Curte, intrată în siajul puterii) procurorii DNA și Kövesi au încălcat Constituția anchetând o hotărâre de guvern.
De ce în decembrie? Pentru că până atunci a programat Dragnea să treacă legile justiției prin parlament (să fim convinși că asta se va întâmpla), care îi vor lua lui Iohannis prerogativa de a se opune cererii de revocare a lui Kövesi, aceasta rămânând la latitudinea lui Toader. Singurul impediment ar putea fi avizul plenului CSM. În cazul în care vor anticipa că avizul ar putea să fie împotriva revocării, „balanța“ nu va fi greu de înclinat, dacă ne gândim la scandalul detașărilor, pus pe țeavă la țanc.
Revocarea lui Kövesi este însă prima etapă, cea mai importantă, desigur, dar vor urma adjuncții, șefii de secție, de departament și de birou, de la centru și din teritoriu, adică decapitarea DNA de toți cei care au lucrat vreodată în dosarele grele cu politicieni. Înlocuirea acestora cu procurori-marionetă ai PSD va fi o formalitate, nici CSM, nici șeful statului nu mai au vreo putere.
În concluzie, gruparea penală mai are foarte puțin până la a înhăța și justiția, ultima baricadă în fața tăvălugului PSD-ALDE. Vor sărbători în decembrie un an de la alegeri bând șampanie în cinstea victoriei asupra statului de drept. Îi mai poate opri ceva? Nu cred. Poporul mituit cu iluzoriile creșteri de salarii și pensii se va dezmetici doar în 2018, iar Strada și-a consumat energia, a intrat în letargie. După 28 de ani de la revoluția din decembrie, urmașii FSN-ului au toate șansele să le reușească o contrarevoluție.