De același autor
Cum să dai mandat pentru Bruxelles unui om politic lipsit de experiență internațională, ale cărui declarații sunt mereu suspecte de duplicitate și pe al cărui cuvânt s-a văzut că nu te poți baza?
Închipuiți-vă pe cineva cam sărac, cam leneș, cam prieten al paharului, care primește un ajutor substanțial de la un vecin mai gospodar; un ajutor, spun, nu un împrumut. Condiția este să fie harnic, cinstit, să cumpere lucruri folositoare pentru familie, să se chivernisească cât de cât. Dar insul bea o parte din bani, pe alții îi joacă și îi pierde, o parte se duce pe articole de lux inutile, o altă parte i se fură la tripou și abia a zecea parte intră în gospodărie, dar și aici contabilitatea e suspectă. Între timp, vecinul cel darnic și care muncește zi și noapte are și el unele necazuri; copiii au nevoie de bani pentru studii, trebuie schimbat automobilul cam vechi etc. Unele economii ar fi binevenite. Se gândește ca, data viitoare când mai dă bani amărâtului, să mai taie din ei; măcar, zice el, să folosească de data asta bine tot ce-i dau! Dar celălalt e nu doar sărac; e și măgar: amenință că nu acceptă să i se dea mai puțin decât prima dată; altminteri, promite că va zbiera și că, dacă tot nu va primi ce vrea, se va pune de-a curmezișul drumului ca măgarul, ca să nu mai treacă nimeni pe acolo. Ce credeți că se va întâmpla? Nu-l va da afară vecinul pe scări în jos, lăsându-l fără nimic? Nu-i va trânti ușa în nas cu orice altă ocazie? Nu-i va da el măgarului chiar și un bici pe spate?
Aceasta nu e nici măcar o parabolă. E pur și simplu ceea ce și-ar dori d-l Victor Ponta, dacă bugetul UE alocat României va fi să fie scăzut: vrea ca reprezentantul României să facă scandal și să pună veto. Înțelegem de aici că așa ar proceda el însuși, dacă ar fi prezent la Consiliul European. Dar nu va fi prezent el, ci Băsescu. În consecință, Băsescu a fost somat de premier: ori obține de la Bruxelles un buget netăiat, ori, dacă lucrurile rămân la stadiul că „fiecare român pierde 400 de euro“, așa cum ar presupune bugetul propus de Van Rompuy, trebuie să pună veto în numele României. Șantajul e limpede: tu ai vrut să te duci la Consiliul European; te-am lăsat să te duci, dar ca să reprezinți interesul național, anume acela pe care îl definim noi. Dacă, vrând să fii om de stat, refuzi să fii măgar, te acuzăm că ți-ai urmat interesele personale – de exemplu, să nu o superi pe Angela Merkel. Iar la anul, după ce vom fi câștigat alegerile cu o mare majoritate, vom avea un motiv strașnic de suspendare: sabotarea interesului național.
Dacă electoratul român în general și al USL în particular ar fi mai înțelept și mai informat, un asemenea șantaj grosolan s-ar întoarce împotriva celui care l-a făcut; dar, stând lucrurile cum stau, sunt bune șanse ca retorica ridicolă a lui Ponta să fie crezută. Dacă până și unii intelectuali, cunoscuți ca rezonabili și inteligenți, precum Paul Cernat, au început în ultimul timp să-și umfle pieptul cu patos naționalist, ce să mai spunem de alții?
Dar Traian Băsescu? De ce a acceptat el cadoul otrăvit al participării la Consiliul European, atunci când ar fi putut să-l delege pe Ponta?
Pe de o parte, fiindcă era dificil să procedeze în acest ultim fel, după ce luni de-a rândul a insistat că el, și nu primul ministru, are experiența și înțelegerea corectă a afacerilor europene: neducându-se, s-ar fi discreditat înaintea propriului electorat. Apoi, nu e, temperamental, Băsescu omul care să cedeze atât de ușor; lupta și controversa îl atrag irezistibil.
Dar mai este, cred, un motiv, la auzul căruia „realiștii“ vor zâmbi superior; cu toate astea, îl declar netemându-mă să apar naiv: poate că președintelui chiar îi pasă de interesul național! Și pe bună dreptate! Cum să lași să reprezinte România într-o negociere dificilă și delicată un premier dovedit plagiator, dar care își neagă cu dispreț culpa, considerat „pucist“ de o parte a liderilor europeni, președintele unui partid care chiar în acest moment strânge semnături împotriva aplicării justiției (ca la Năvodari), a cărui poziție față de independența justiției și de chestiunea integrității demnitarilor e criticată de Comisia Europeană? Și cum să dai mandat pentru Bruxelles unui om politic lipsit de experiență internațională, ale cărui declarații sunt mereu suspecte de duplicitate și pe al cărui cuvânt s-a văzut că nu te poți baza?
Abia dacă i-ar fi dat mandatul lui Ponta, președintele ar fi pus România într-o situație dificilă la negocieri. Abia atunci ar fi mers, prin lașitate, împotriva interesului național! Așa, măcar cu atâta rămânem: chiar și neisprăvit cum e insul sosit în casa vecinului, cel puțin nu amenință cu măgării... //