De același autor
"S-a rupt osia unui vagon!", a venit explicatia. Adica ghinion, s-a stricat fierul. Impotriva tuturor evidentelor, reprezentantii CFR-ului au incercat chiar sa se laude ca situatia n-a scapat de sub control. Sa nu fi fost pompierii, care s-au bagat in foc pentru a stinge uriasele flacari, lasandu-se arsi de vii, cu totul altul ar fi fost bilantul acestui accident. Comunicatele obraznic-linistitoare au ajuns moneda curenta a Ministerului Transporturilor in asemenea imprejurari.
Dupa catastrofa de la Mihailesti, era de asteptat ca la Transporturi sa fie luate la puricat toate strategiile de siguranta. Ministrul Mitrea n-a inteles cumplitul avertisment de la Mihailesti. Atunci marea lui preocupare a fost sa inlature cat mai repede urmele catastrofei. O graba de-a dreptul profanatoare, un amestec de cinism si de prostie pe care opinia publica l-a taxat ca atare. Debandada din transporturile noastre nu i se poate imputa numai lui Miron Mitrea, dar ce a facut el pentru a o diminua? Fiindca inainte de tragedia de la Mihailesti, pe soselele si uneori in localitatile patriei au tot fost accidente de trafic cu camioane de mare tonaj de pe urma carora nu s-au luat masuri preventive de nici un fel.
Camionagiii sunt stapanii drumurilor publice din aceasta tara. Ei nu stiu decat de frica masinilor cu girofar. Cu politistii au invatat sa se inteleaga. Iar daca rasucesc covrigul la firma vreunui potentat, le dau cu flit politistilor. Am vazut o scena incremenitoare in vara asta, la iesirea din Bragadiru. Un camionagiu oprit dupa radar il soma pe politistul care voia sa-l amendeze sa-i ia si carnetul: "Ia, ma, si carnetul. Ca mi-l aduci maine acasa!". Si s-a urcat d-l sofer in camion si a plecat ca demnitarii pe care n-are voie politistul sa-i intrebe de ce calca legea.
Nu-i apar pe politistii de la Circulatie, dar nici chiar asa!
Spatele pe care il au anumite firme de transport are damf de corupti.
Dar in loc sa le taie unghiile transportatorilor care isi inchipuie ca au luat soselele in arenda, ministerul d-lui Mitrea a lasat paharul sa se umple. Pana s-a varsat la Mihailesti.
Din ancheta de la Gugesti ies la suprafata amanunte care iti taie respiratia. Unul dintre vagoanele-cisterna care au explodat era, pe eticheta, incarcat cu motorina. Pe dinauntru avea insa benzina.
Asta pune capac si accidentului, si increderii mele in CFR.
Transportatorul, firma de stat, nu verifica ce transporta! Daca e vorba de neglijenta trebuie dati jos cativa "manageri" de la CFR. Fiindca habar n-au ce se intampla la ei in ograda. Dar daca e vorba de complicitate? Ceea ce pare mai probabil. La CFR, inainte de asa-zisa sigilare a vagoanelor, se verifica ce contin ele, deoarece la capatul cursei beneficiarul transportului se poate plange de furturi sau de eventuala degradare a marfii.
Cand e vorba de vagoane-cisterna, aceste bombe pe roti de tren, are voie CFR-ul sa mearga "pe incredere", luand de buna declaratia clientului? Din cate stiu eu, nu!
L-am auzit pe un lider de sindicat din CFR explicand ca uriasul incendiu de la Gugesti a avut printre alte cauze si faptul ca se reduce numarul angajatilor din Caile Ferate. Imi pare rau sa-l contrazic pe inimosul lider sindical, dar nu asta e problema. Cel putin in acest caz. Daca un vagon-cisterna contine altceva decat scrie pe eticheta vagonului, asta e si din cauza ca ceferistul de rand inchide ochii. La CFR si cel mai umil ciocanar e important. Cu conditia sa fie obligat sa-si faca treaba. Asta tine insa de disciplina din CFR, care nu pleaca de la ciocanar in sus, ci viceversa. Un tren care pleaca in cursa cu alta marfa decat cea specificata in documentele de expeditie si in care ciocanarul "nu aude" ca o osie suna altfel decat celelalte e un potential pericol.
Dar cand ciocanarul baga de seama ca faimoasa disciplina din CFR nu prea mai conteaza si mai afla si ca "asta e un tren garantat", adica lasati-o, baieti, mai usor cu controlul, nici el nu se mai omoara cu ciocanitul osiilor.
Cand la CFR disciplina ajunge de slabeste la acari si ciocanari, asta inseamna ca mai sus de ei e vraiste. Adica, din aproape in aproape, si in cabinetul ministrului.