Fundatii corporatiste Cum isi construiesc companiile mediul social

Dana Oancea, Bogdan Diaconu 06.07.2007

De același autor

 "Companiile sunt, probabil, principalul instrument de schimbare al societatii globale in care traim. Fiecare companie are propria sa misiune si propriile ei valori in acord cu care investeste si atrage investitii, schimba bunuri si servicii si ia principalele decizii. Din pacate, economistii ignora evolutia acestor companii la nivel individual. Ei observa doar tendintele macroeconomice. Este greu de inteles, deoarece doar 26 de tari au un produs intern brut mai mare decat venitul anual al companiei General Motors, iar multe corporatii sunt mai vechi si mai influente decat multe dintre statele lumii".  David Logan, Corporate Citizenship in the Global Age, 1998

 

Fundatiile corporatiste sunt una dintre formele cele mai dinamice de cultura si civilizatie de azi. Create de companii, finantate complet sau partial de mediul privat de afaceri, ele sprijina sau desfasoara programe sociale, civice, de sanatate, educationale sau culturale, actionand la nivel local sau global. Fundatiile corporatiste reprezinta un instrument eficient si persuasiv de management al marcii, functionand ca un purtator de cuvant al companiilor in relatiile cu publicul. In egala masura, ele sunt o expresie a civismului corporatist, o modalitate de exprimare sociala a companiilor. Ele integreaza un set de valori morale, sociale sau chiar religioase in practicile cotidiene si in strategiile de afaceri.

 In Romania, exista mai putin de 20 de fundatii corporatiste active. Primele, create de companii multinationale, apareau in cea de-a doua jumatate a anilor ‘90. Una dintre cele dintai,  Fundatia pentru Copii Ronald McDonald, functioneaza de 10 ani, iar una dintre ultimele create, Fundatia PricewaterhouseCoopers, are mai putin de un an. Dupa 2000, tot mai multe companii romanesti infiinteaza ori sunt interesate sa infiinteze astfel de organizatii. Organizate in mod diferit, actionand in domenii diverse, adesea mai prompt si mai eficient decat institutiile statului, fundatiile corporatiste sunt un semn, inca palid dar existent, de prosperitate si maturitate a mediului romanesc de afaceri.

Cateva intrebari ne ajuta sa intelegem cum functioneaza fundatiile corporatiste: Cum interactioneaza ele cu partenerii sociali? Dupa ce criterii isi aleg programele sociale si isi identifica grupurile tinta carora li se adreseaza? Catre ce nevoi sociale se indreapta si cum actioneaza: reactiv, selectand si finantand programe venite din mediul social (comunitate, ONG-uri) sau proactiv, propunand propriile proiecte pe care sa le finanteze sau pentru care sa caute finantare?

 Exista fundatii corporatiste puternice, care isi asuma o anumita problema s ociala dezvoltand programe pe termen lung indreptate catre o anumita problema sociala.  Fundatia Ronald McDonald functioneaza la nivel global, in Romania fiind infiintata in 1997, la doi ani de la venirea marcii McDonald’s in tara. In cei zece ani de cand functioneaza, fundatia a investit peste 2,5 milioane de euro, cu precadere in programe dedicate copiilor. Fundatia Sensiblu a companiei A&D Pharma are o strategie asemanatoare, incercand sa se identifice cu o anumita problema sociala. "Oferim servicii sociale, fiind preocupati indeosebi de sprijinirea femeilor si copiilor abuzati", declara Cristina Horia, reprezentant al fundatiei. "Specificul activitatii noastre este ca furnizam servicii directe gratuite, de consiliere si adapost."  Spre deosebire de alte fundatii corporatiste, ale caror activitati se reduc la sponsorizari, Sensiblu dezvolta programe sociale proprii, fara a finanta proiecte ale altor organizatii.

 Exista fundatii mai mici, care concep proiecte cu obiective bine delimitate, legate direct de domeniul de activitate al companiilor. Exista fundatii ale unor multinationale, ale caror actiuni fac parte din strategiile de dezvoltare ale companiilor mama. Exista fundatii corporatiste create de oameni de afaceri sau de familii care detin companii. Este cazul  Fundatiei Life for Life, create de Lavinia Huidan,  actionar si presedinte al  E uro Inter Trade - Forum Auto , unic importator Volvo in Romania. Fundatia a preluat actiunile de responsabilitate sociala ale companiei, investind in educatie si cultura.

 Adesea, fundatiile corporatiste preiau programele de caritate ale companiilor lor, in vreme ce departamente speciale dezvolta in paralel programe de responsabilitate sociala. Astfel, dincolo proiectele educationale dezvoltate de companie,  Fundatia Vodafone sustine programe caritabile pentru comunitatile locale. Programelor sunt selectate in acord cu un set de reguli de finantare.

 Uneori, donatiile caritabile facute de fundatiile corporatiste provin direct din profitul companiilor ori sunt incluse in bugetele anumitor departamente, precum Public Affairs, Marketing sau PR. Alteori, fundatiile corporatiste atrag finantari de la alte firme, fundatii sau prin programe guvernamentale. Adesea, aceste fundatii se bazeaza pe donatii de la angajatii sau clientii ori consumatorii companiilor si incurajeaza voluntariatul in randul angajatilor ori al membrilor comunitatilor. " Fundatia Ronald McDonald se bazeaza proportie de 60% pe donatiile individuale ale clientilor. Fundatia a functionat in mare masura pe baza de voluntariat, timp de opt ani de zile neavand nici un angajat", afirma Cristian Savu, director al fundatiei. "Acesta este un motiv pentru care transparenta este hotaratoare in tot ce facem."

 Fundatia RTC , infiintata de doi ani, cauta sa aporeasca eficienta investitiilor sociale ale grupului de companii RTC implicand in actiunile ei tineri din comunitate. "Cautam voluntari care sa preia si sa sporeasca efortul nostru financiar", afirma Mariana Mihai, director al fundatiei. "Scopul nostru este de a crea spatii, pe care le suportam financiar si le dotam, in care tineri talentati impartasesc cunostintele lor cu tineri defavorizati din comunitati. In felul acesta, cream relatii cat mai directe cu comunitatile, relatii care sa presupuna reactii sau raspunsuri din partea grupurilor sociale carora ne adresam", explica Mariana Mihai.

 Rareori, fundatiile corporatiste sunt rezultatul amestecului dintre cultura de afaceri si succesul comercial, pe de o parte, si valori culturale autohtone.  Fundatia Aldea-Tudorache, creata in 2005 de catre membrii familiei care conduce grupul de firme Montero din industria farmaceutica, este o organizatie " bazata pe valori crestine, in care mediul de afaceri se preocupa de sanatatea, educatia si cultura membrilor comunitatii. In spatele actiunilor fundatiei stau valorile crestine ale fondatorilor ei ", declara Larisa Ispas, director al fundatiei.

 In cea mai mare parte, fundatiile corporatiste initiaza programe sociale si educationale adresate comunitatilor defavorizate, copiilor si tinerilor.  Fundatia Ozone a companiei farmaceutice cu acelasi nume desfasoara programe pentru studenti, dar si programe de educatie civica, precum campania de donare de sange. Fundatia Alexandrion Group, in parteneriat cu World Vision, a initiat un program pentru reciclare a hartiei adresat elevilor din orase de provincie. "Fundatia isi propune sa se implice in comunitatile in care fabricile din grup isi desfasoara activitatea", explica Andreea Rotaru, directoare a fundatiei. La randul ei, intr-un singur an de functionare, Fundatia Ciel Romania a impus in randul tinerilor intreprinzatori un program de incurajare a antreprenoriatului. "Cu acest concurs de proiecte de afaceri adresat tinerilor care doresc sa-si deschida o afacere, ne propunem sa ii sustinem pe cei care aduc plus-valoare societatii. Ne asteptam ca, in momentul in care fac profit, acestia sa-i sprijine, la randul lor, pe tinerii intreprinzatori. Ar fi o obligatie morala a acestora", afirma Cristina Cojanu, project manager.

Fundatiile corporatiste sunt un fel de membrana prin care companiile percep asteptarile comunitatilor. Un fel de interfata care mijloceste intre interesele de marketing ale firmelor si nevoile comunitatilor. Fundatiile corporatiste genereaza prestigiu pentru companii si incredere in marca. Ele identifica si acopera nevoi sociale pe care statul nu le sesizeaza ori nu le poate satisface. Prin actiunile intreprinse de catre fundatiile lor, companiile isi creeaza un context social favorabil in interiorul comunitatilor in care opereaza. Prin programele lor, fundatiile corporatiste isi modifica proximitatile sociale cultivand valori si forme de cultura.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22