Misionarism corporatist si responsabilitate socialaBill Gates despre dimensiunea etica a Vista

Dana Oancea, Bogdan Diaconu 09.02.2007

De același autor

Cei mai multi dintre cei a caror voce nu se aude în dezbaterile despre globalizare... considera ca aceasta duce inevitabil la crearea de corporatii gigant care îsi asuma puteri ale guvernelor, iar apoi îsi folosesc aceste puteri mai degraba în propriul lor beneficiu decat pentru binele public.

 Noi credem ca globalizarea poate duce la tot ceea ce capitalismul trebuie sa dea mai bun: inovatie, progres tehnologic, cresterea calitatii vietii si egalitatea sanselor, adica, acelasi acces la beneficiile oferite de societate si aceeasi protectie în fata neajunsurilor ei. Mediul de afaceri va fi acela care va deschide calea catre o noua ordine general agreata, catre un set de standarde general acceptate în ceea ce priveste drepturile omului, conditiile de munca, mediul, problema coruptiei si dezvoltarea economica.  (Donna J. Wood s.a., Global Business Citizenship, M.E. Sharpe, Inc., 2006)

 

 Bill Gates si  Microsoft sunt doua dintre personajele principale ale controverselor globalizare-antiglobalizare, corporatism-anticorporatism. Numit de un jurnalist "sfantul Bill", Gates este un erou modern care da un chip zambitor si neconventional conceptelor plicticoase de "corporatism" si "globalizare".

Guvernele se dovedesc tot mai neputincioase în fata noilor probleme cu care se confrunta societatile de astazi. Rand pe rand, organismele internationale se recunosc incapabile de a rezolva problemele globale: saracia, molimele fara leac, crizele energetice. Inerte, limitate de legi si de granite, ineficiente, incapabile de a-si asuma riscuri, institutiile de administratie publica sunt simpli spectatori la problemele de azi. Mediul privat de afaceri si reprezentantii sai de elita, marile corporatii si marii lideri de afaceri, par mult mai în largul lor în lumea de astazi.

 "Consecintele economice nefaste ale lui 11 septembrie au zdruncinat încrederea Americii în promisiunea egalitatii de sanse, în magia tehnologiei si în faima conducatorilor de corporatii" , se sustinea într-un numar al Business Week din octombrie 2001. Au fost luate în considerare nenumarate scenarii pesimiste pentru mediul de afaceri. S-a spus ca sectorul public va avea un rol mai mare în economie, ca investitiile în cercetare si dezvoltare vor fi abatute catre domeniul securitatii nationale, ca schimburile comerciale vor scadea si vor deveni mai costisitoare, ca va fi limitat accesul muncitorilor straini, ca va fi afectata piata fortei de munca, vor creste somajul si costurile sociale.

Mediul privat de afaceri pare a se fi adaptat la noua lume mult mai bine decat guvernele. Increderea în tehnologie, investitiile în cercetare, capacitatea corporatiilor de a se impune în culturi atat de diferite, capacitatea marilor marci comerciale de a seduce dincolo de granite si religii, credinta în eficienta investitiilor private si în managementul privat - toate acestea au facut ca mediul de afaceri sa gaseasca mai usor solutii la provocarile de azi.

Una dintre explicatii sta în noile mitologii corporatiste. Miturile corporatiste renasc. Credinta în forta multinationalelor, în liderii lumii afacerilor pare ca reînvie. Acum, parca, sub un nou chip, unul etic, al filantropiei si responsabilitatii sociale corporatiste. Bill Gates si compania întemeiata de el,  Microsoft, sunt eroii acestei mitologii. O realitate virtuala tot mai palpabila si tot mai prezenta în viata de zi cu zi. O realitate virtuala construita din idei care par a cuceri tot ce întalnesc în cale: încrederea în viitor, mai exact într-un viitor mai bun, încrederea în stiinta si în tehnologie, ca instrumente care duc catre acel viitor mai bun, încrederea în potentialul uman îndeplinit tocmai prin stiinta si tehnologie.

 Misiunea  Microsoft, se spune în Raportul de Civism Corporatist (Responsabilitate Sociala Corporatista) pe 2006, "este de a da cetatenilor obisnuiti si oamenilor de afaceri posibilitatea de a-si realiza întregul potential". Doua sunt caile prin care compania îsi urmareste misiunea: tehnologia, dezvoltarea de software, pe de o parte, si crearea de retele sociale, pe de alta parte. Ambele vizeaza schimbarea, transformarea lumii în care traim si înlocuirea ei cu ceva mai bun. "O cale de a ne atinge scopul este prin dezvoltarea de software inovativ care sa transforme modul în care oamenii lucreaza, învata si comunica. O alta cale este de a ne utiliza resursele si expertiza pentru a crea oportunitati sociale si economice peste tot în lume", afirma presedintele Bill Gates si directorul executiv Steven Ballmer în introducerea raportului. (Vezi www.microsoft.com)

 Microsoft  realizeaza un soi de misionarism corporatist prin crearea de retele sociale, de parteneriate publice si private cu guverne, scoli, ONG-uri si organizatii comunitare. Aceasta retea sociala atinge dimensiuni globale. De pilda, cele doua programe principale de "integrare digitala", Parteneri în educatie si Potential nelimitat, reunesc peste 135 de milioane de oameni, obiectivul Microsoft fiind de a atinge 250 de milioane de persoane pana în 2010.

 

Tehnologie si responsabilitate sociala

 

 Se vorbeste deja de luni de zile despre caracteristicile tehnice ale noii versiuni a faimosului sistem de operare  Windows. S-a vorbit despre erori ale sistemului, s-au facut comparatii cu sistemele concurente, s-a criticat ce e de criticat, s-a admirat ce e de admirat...

 Putina lume priveste însa  Vista din perspectiva impactului social al produselor Microsoft. Putini sesizeaza componenta etica inclusa în acest produs. Putini vorbesc despre Vista ca despre un produs dezvoltat în contextul unei strategii de responsabilitate sociala corporatista (RSC).

 Ce are de a face un sistem de operare cu strategia de RSC a  Microsoft?

 Posibilitatea de a face fata unor noi experiente, de a avea contact cu noi idei - aceasta este semnificatia cuvantului "vista". Aceasta ar fi o cale de a întelege dimensiunea etica a noului produs  Microsoft. Noul, în general, creeaza situatii atipice si probleme etice inedite. In cazul Windows Vista, este vorba de noi experiente în utilizarea online si offline a computerului.

 Noua societate informationala, realitatea virtuala, Internetul ne pun în fata unor noi probleme, precum încalcarea drepturilor de autor, pirateria, accesul nerestrictionat al copiilor la mesaje violente sau pornografice. Astfel,  Vista a fost promovat ca o încercare a producatorului celui mai utilizat sistem de operare de a raspunde la aceste probleme.

 Joi, 1 februarie, a avut loc conferinta de presa organizata cu ocazia inaugurarii  Centrului Global Microsoft de suport tehnic din Bucuresti si a lansarii Windows Vista si Office 2007 în Romania.

 L-am rugat pe Bill Gates sa explice pentru cititorii  22 cum a fost integrat noul sistem de operare în strategia de CSR a companiei Microsoft.

 "De fapt, toate produsele noastre sunt create în acord cu strategia Microsoft de responsabilitate sociala."  Pentru ca Windows este cel mai important produs al nostru, încercam sa cream aplicatii care sa faca din Vista un instrument de educatie, declara presedintele Microsoft.

 Gates afirma ca el însusi apeleaza la instrumentele  Vista de control al utilizarii computerului de catre copii. Astfel, spune el, "am putut alege ce jocuri sunt potrivite pentru fiul meu si la ce ore poate folosi computerul. În ce o priveste pe fiica mea, sistemul de operare îmi furnizeaza rapoarte despre site-urile vizitate. În fiecare familie, parintii pot decide ce instrumente de control sunt adecvate pentru copii".

 

Windows Vista, componenta a strategiei de RCS a Microsoft

 

 Conform  Raportului de Civism Corporatist pe anul 2006, strategia de RSC a Microsoft este dezvoltata pe trei directii: 1) cresterea securitatii si a sigurantei pe Internet; 2) dezvoltarea societatii informationale si 3) promovarea bunelor practici de afaceri. Noua versiune a Windows a fost dezvoltata conform celor trei repere.

 Astfel,  Vista contine instrumente de supraveghere a modului de utilizare a computerului de catre copii. Sistemul de operare ofera parintilor posibilitatea de a-si proteja copiii fata de continutul online neadecvat varstei lor. Au fost dezvoltate instrumente de control parental pentru cele mai cunoscute produse Microsoft: Windows Vista, Windows Live, Xbox si MSN. Aceste instrumente pun la dispozitie ghiduri elaborate de experti în educatie, sfaturi privind continutul web adecvat pentru grupe de varsta. Personalizand aplicatiile online, parintii pot controla si monitoriza modul de utilizare a retelei web de catre copii.

 Dupa Robert Bach, presedinte al Diviziei Entertainment and Devices,  "pentru Microsoft, sistemele de siguranta în utilizarea computerului în familii sunt esentiale (...) Este important sa le oferim utilizatorilor instrumente si informatii necesare pentru a face alegeri inteligente atunci cand utilizeaza computerul".

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22