Catalogul cu note

Fara Autor 21.07.2006

De același autor

Este al treilea Catalog cu note pe care il alcatuim - primul in iulie 2005 (nr. 803), al doilea in decembrie 2005 (nr. 825) -, catalog care, in aceasta editie, ii include pe toti ministrii Romaniei, conform organigramei Guvernului si pe presedintele tarii. Catalogul cu note cuprinde, cum precizam si in decembrie, doar un demers jurnalistic care, insa, asa cum am constatat si noi in redactie, nu este prea departe de cel al sociologilor.

Clasamentul ministrilor rezultat din media notelor acordate de comentatori si de cititori se apropie de procentele rezultate din sondajele de opinie, alcatuite de institute specializate.

I-am eliminat din lista pe fostii vicepremieri George Copos (ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniile mediului de afaceri si întreprinderilor mici si mijlocii) si Gheorghe Pogea (ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniul economic). De asemenea, l-am mentinut pe lista pe fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, deoarece actualul ministru, Radu Berceanu, a fost numit cu prea putin timp in urma.

De cateva saptamani, la pagina 2, cititorii acorda note si le explica. Politicienii nostri ar trebui sa devina atenti la competenta cu care sunt evaluati - alegerile nu sunt departe!

 

SEVER VOINESCU

Markó Béla - 5. Nu cunosc nici o singura contributie a liderului UDMR la politicile pe care le "coordoneaza" ca vicepremier. Meritul major al d-lui Markó este ca UDMR se afla, înca, în arcul guvernamental. Altfel, în afara disputei cu d-na Macovei pe tema sprijinului pentru pachetul de legi anticoruptie si a agitatiunii din jurul chestiunii secuiesti, domnia sa a fost total absent. Mai precis, cu sau fara d-l Markó Béla, politicile în materie de cultura, educatie si integrare europeana ale actualului guvern ar fi fost aceleasi. Domnia sa este un vicepremier fara nici un impact.

Monica Macovei - 9,5. Ministrul vedeta al guvernului. Am încredere în domnia sa, a performat excelent. O singura umbra: banii încasati pentru sedintele CSM la care nu a participat. Stiu ca e absolut legal (indemnizatia se acorda pentru calitatea de membru în CSM, si nu pentru participarea la sedinte), dar, totusi...

Sebastian Vladescu - 6. Un executant mediocru, a probat o incapacitate evidenta de a da Romaniei un mecanism fiscal deopotriva eficient si stimulant. Ca cetatean, remarc ca sub ministeriatul domniei sale mi-a fost cel mai greu sa depun declaratia de venit. Nu am primit formularul, cand m-am dus dupa el la Administratia Financiara, am stat la coada si, la ghiseu, dupa ce mi s-a înmanat formularul, am fost rugat sa fac copie xerox si sa-l aduc înapoi. Nu existau plicuri pentru expedierea formularului si, în ciuda drepturilor mele legale, am pierdut timp si am cheltuit bani pentru un serviciu fiscal care trebuia sa mi se faca. Si este, repet, primul an în care mi s-a întamplat asa ceva.

Gheorghe Barbu - 7. Un ministru serios, lipsit de emfaza, dar cu totul mediocru si lipsit de viziune. A gestionat, dar nu a facut nimic ca sa forjeze o piata a muncii competitiva si s-a miscat greoi în directia sistemului privat de asigurari si pensii.

Anca Boagiu - 8,5. A învatat repede treburile integrarii, face cu placere ceea ce face, are o echipa dinamica, face buna impresie si, vorba presedintelui Basescu la investirea ei, nu îi este deloc greu sa fie cu mult mai buna decat predecesorul.

Mihai-Razvan Ungureanu - X. O afectuoasa relatie de prietenie ma împiedica sa acord nota ministrului de Externe. Tot ce am sa-i spun îi spun nemijlocit.

Vasile Blaga - 8,5. Un ministru cu greutate. S-a impus, a performat bine, cu un accent pe latura de administratie a ministerului sau. Un plus pentru cresterea calitatii gestionarii frontierei. Dar un mare minus pentru felul în care se gestioneaza pasapoartele romanilor: cozi interminabile în imobile sinistre si masuri arbitrare care încalca drepturile omului doar pentru a obtine simpatia europenilor sunt erorile sale de pana acum.

Codrut Seres - 5. Tarasenia cu pretul gazului a fost emblematica pentru ministrul Economiei. La început de mandat, s-a laudat cu pretul obtinut de el într-o negociere la Moscova. Apoi, dupa un an, a recunoscut ca pretul nu e chiar grozav, ca nu e negociat de el, ci de intermediari si ca a fost la Moscova doar protocolar, sa asiste la parafarea întelegerii dintre exportator si intermediar. Un caz pur de conservator voiculescian.

Teodor Atanasiu - 6,5. Unul dintre cei mai slabi ministri ai Apararii de dupa 1990. Afacerile militare ale Romaniei au mers înainte ca si cum nu ar fi existat ministru al Apararii, anchetele în cateva dosare pe care d-l ministru le-a asumat public nu au dus nicaieri, sentimentul ca adevaratul sef este generalul Badalan este cvasiunanim în MApN si, în general, armata noastra performeaza foarte bine si fara domnia sa. Are doar meritul de a fi fidel premierului.

Gheorghe Flutur - 8. Confruntat cu multe probleme, a facut, totusi, fata onorabil. D-l Basescu a fost nedrept cu el. Problemele agriculturii nu sunt imputabile domniei sale si efortul sau de a le rezolva este real si bine intentionat.

Gheorghe Dobre - 6. De la acest ministru se astepta un singur lucru: autostrazile. A fost incapabil sa asume proiecte de mare anvergura si, mai ales, incapabil sa stranga în jurul sau energiile necesare unor asemenea proiecte, de care Romania are nevoie ca de aer.

Mihail Hardau - 6. Contrar miturilor care circula aiurea, învatamantul romanesc, si mai ales învatamantul universitar, este printre cele mai neperformante din Europa. Si ma tem ca finantarea nu rezolva acest deficit de performanta. Învatamantul e blocat de un sistem defectuos de recrutare si promovare a cadrelor didactice. Si d-l ministru nu vede asta.

Eugen Nicolaescu - 7,5. Tenace. S-a angajat cu curaj în ceva ce seamana cu o mare reforma a celui mai complicat domeniu al realitatii romanesti. Deocamdata, gandirea sa nu e clara, dar curajul e laudabil. Subliniez, însa, ca d-l Nicolaescu conduce cel mai greu minister al Romaniei de azi.

Adrian Iorgulescu - 8. O prezenta decenta, sobra, lineara, în fruntea unui minister în care ministrii de foarte buna calitate au alternat cu catastrofe. Duce mai departe multe dintre proiectele începute de predecesor si bine face.

Zsolt Nagy - X. Habar nu am cu ce s-a ocupat acest domn ministru. O amica îmi spune ca e barbat bine.

Sulfina Barbu - 8,5. Este, pentru mine, ministrul surpriza al acestui cabinet. La prima inundatie, i s-a creat o imagine proasta. Firava, cu voce cumsecade si ochi impresionabili, umbla cu cizmulite galbene printre masculii cu mantale murdare si digurile transformate în dealuri de noroi. Insa a dovedit competenta. In timp, ne-am dat seama ca d-na Barbu stie bine ce face si, mai ales, stie bine de ce face ceea ce face. Este singurul ministru al Cabinetului care a pornit de foarte de jos si a ajuns foarte sus, pe o imaginara scala a proportiilor dintre asteptari si împliniri.

Calin Popescu Tariceanu - 6. Executivul domniei sale a fost, totusi, cel mai bun de pana acum. Suma posibilelor note pentru eficacitate administrativa, respect pentru democratie si onestitate este, in cazul guvernului Tariceanu, cea mai ridicata, comparativ cu toate celelalte guverne de dupa 1989. Erorile sale politice, ca lider al PNL - pentru care va plati, sunt sigur -, nu pot fi pe de-a intregul compensate de succesele indiscutabile pe care le-a repurtat in directia aderarii la UE. Lipsa unei relatii corecte cu justitia (episodul convocarii ministrului Justitiei la o discutie cu invinuitul Dinu Patriciu in propriul cabinet e relevant) si, mai ales, greseala monumentala pe care a facut-o recent in chestiunea mentinerii trupelor noastre in Irak sunt, totusi, semnele clare ale slabei sale calitati politice.

Traian Basescu - 9. Este un presedinte asa cum a anuntat ca va fi. Nu o sa-l laud, ci o sa enumar defectele care îl împiedica sa fie un presedinte de nota 10, dupa opinia mea: nu pretuieste suficient intelectualii (pentru ca nu îi întelege si, sunt sigur, nu le vede rostul), e înclinat sa dea credit uniformelor, si nu civililor, nu vrea schimbari acolo unde ele sunt si posibile, si obligatorii (cum ar fi în diplomatie, la varful serviciilor secrete si al Parchetului General) si are o simpatie bine camuflata, dar sincera pentru personaje de gen Gigi Becali sau Corneliu Vadim Tudor. Totusi, e un presedinte de nota 9. Poate chiar 9 plus.

 

SEBASTIAN LAZAROIU

Markó Béla - 6. Daca judecam activitatea sa in cadrul guvernului, nu facem decat sa constatam ca functia pe care o detine nu ar putea produce vreodata efecte. Deci nu omul e de vina, ci functia. Intrebarea este de ce mai sta in functie? Pentru a asigura sustinere politica unui cabinet de coalitie, s-ar putea spune. Daca intr-adevar e asa, atunci ne intrebam de ce liderul maghiar nu sprijina actiunile doamnei Macovei? Dansa nu face parte din Cabinet sau nu face parte din coalitie? Sau UDMR acorda sprijin politic selectiv?

Monica Macovei - 8. Este probabil singurul ministru care se bate pentru proiectele sale. Ceea ce reprezinta oricum un caz rar in istoria postdecembrista. Pana la urma, nefiind un ministru "politic", nu are prea mult de pierdut sau de castigat. Ceea ce arata ca "tehnocratii" pot face treaba mai buna, daca sunt lasati. A gresit atunci cand a acceptat divizarea sustinatorilor sai din societatea civila ca pe o situatie data. Era singurul lucru pe care nu ar fi trebuit sa-l lase sa se intample. Pentru ca, daca partidele nu ii vor sustine proiectele, organizatiile civice influente o pot face.

Sebastian Vladescu - 7. Cam multe stegulete rosii pe capitolul sau. Putin preocupat de comunicare, am fi zis ca e omul care tace si face. Cand am vazut steguletele, multi ne-am dat seama ca ne-am inselat. Se pare ca tace si nici nu face. E totusi de apreciat cum conserva imaginea de incapatanare in zgarcenie a ministrului care se ocupa de banii publici. E destul de neclar ce rol joaca in meciul dintre premier si ministrul Educatiei. I s-ar putea da o nota buna pentru luciditatea votului sau din CSAT, impotriva delirului conducerii PNL.

Gheorghe Barbu - 6. Continua sa nu se remarce prin nimic. Recorelarea pensiilor pare a fi un esec. Numarul saracilor nu a scazut. E de vazut de ce mai e tinut pe post.

Anca Boagiu - 7. In general pare hotarata sa impinga inainte caruta integrarii. Are totusi un nivel de vizibilitate scazut si risca sa fie aruncata in decor de liberalii dornici sa-si asume toate succesele integrarii europene. Declaratiile legate de parlament sunt cel putin riscante. Vrea sa joace rolul "tehnocratului", dar are nevoie si de sustinere politica atat in partid, cat si in parlament.

Mihai-Razvan Ungureanu - 4. Este probabil ministrul de Externe cel mai sters pe care l-am avut dupa 1990. Asta si pentru ca sta in umbra unui presedinte cu ambitii mari legate de politica externa, dar si un presedinte foarte bun comunicator. Vizat la un moment dat de unele prevederi ale Legii lustratiei, promovate agresiv de propriul partid, se arata in ultima vreme mai curand timorat din punct de vedere politic. Desi a avut o tresarire de onoare la nivel declarativ dupa gafa sefului sau de partid si cabinet, s-a speriat destul de repede de perspectiva pierderii functiei in guvern.

Vasile Blaga - 8. Isi face bine treaba in functia de ministru. Totusi, informal, Blaga este ministrul din guvern cu cea mai mare functie in partid, ceea ce ar trebui sa se reflecte cumva in comportamentul sau politic. Si nu se intampla. Rolul sau ar trebui sa fie mai larg decat simpla functie de ministru, mai ales in conditiile in care PD a renuntat la functia de vicepremier. Ar trebui sa aiba si un rol coordonator fata de ceilalti ministri pedisti. In privinta aceasta adopta de multe ori politica strutului.

Codrut Seres - 6. Foarte neconvingator in scandalul energiei. Un lucru a trecut neobservat. Desi s-a discutat de mult timp de intermedierile la limita legii in domeniul energiei, Seres se bate in piept ca a facut totusi controlul si a luat masuri. Nu spune insa de ce atat de tarziu.

Teodor Atanasiu - 4. Criticat de multe ori de propriul partid, ramane inca o enigma de ce a mai ramas in functie dupa scurgerile de informatii din propria ograda. Un asemenea incident pune in pericol chiar credibilitatea tarii fata de partenerii NATO. Evenimentele retragerii din Irak, ce l-au avut in prim-plan, ne arata ca, intr-o tara normala, Atanasiu nu ar fi sperat sa ajunga mai mult decat secretar la o primarie comunala.

Gheorghe Flutur - 6. Comunicarea nu este suficienta. Si, in orice caz, comunicarea in situatii de criza este mai importanta decat comunicarea curenta. In criza gripei aviare, Flutur a esuat in comunicare si a fost scos vinovat. Si in cazul inundatiilor de la Dunare, Flutur a incercat sa paseze responsabilitatile, desi ar fi fost mai bine daca se preocupa de rezolvarea problemelor.

Gheorghe Dobre - 4. S-a spus totul despre activitatea sa la remaniere.

Mihail Hardau - 5.  Un foarte slab comunicator. Explicatiile sale legate de lipsa finantarii proiectelor, chiar daca puteau fi plauzibile, au fost tardive. In plus, piruetele sale in relatia cu premierul sunt de-a dreptul dizgratioase.

Adrian Iorgulescu - 6. Nu putem spune mare lucru despre activitatea sa. Putin vizibil. Ar fi putut invata cate ceva de la predecesoarea sa.

Eugen Nicolaescu - 7. In ciuda criticilor care i se aduc, este de apreciat rezistenta sa la populisme. Cere timp si cred ca e normal sa i se acorde un termen de gratie. Nu ne puteam astepta la minuni, dar e bine sa urmarim termenele pe care el insusi le-a fixat. In toamna a promis ca se vor vedea efectele reformei macar in fata farmaciilor. Daca nu va fi asa atunci ar trebui sa lase pe altul.

Zsolt Nagy - 6. Slaba comunicarea. Se aud in medii elitiste lucruri bune despre activitatea sa. Dar nu e suficient. Un ministru trebuie sa si comunice publicului ceea ce face.

Sulfina Barbu - 8. O imbunatatire substantiala a reactiei la inundatiile de pe Dunare. Prezenta in teritoriu a dovedit preocuparea. Capacitatea de preventie/avertizare a ministerului a fost folosita eficient. In scandalul plajelor grupurile de interese au bagat multi bani in media pentru a o desfiinta.

Calin Popescu Tariceanu - 4. Este probabil primul guvern de dupa 1990 care functioneaza si fara premier. Ceea ce inseamna ca este un guvern bun. Daca pana mai ieri prezenta lui Tariceanu in Cabinet nu facea nici rau, nici bine, de la ultimul scandal cu retragerea trupelor, Tariceanu a devenit un personaj nociv pentru politica externa a tarii.

Traian Basescu - 9. In afara de prezenta sa la CNSAS, in cazul scandalului artificial creat, care nu era necesara (s-a lasat prea mult impresionat de ofensiva media) si de inconsecventa de dupa meciul Stelei, prestatia presedintelui ramane foarte buna. Ceea ce multi oameni incep sa vada este ca actiunile sale, desi energice si pozitive, nu produc efecte.

 

ADRIAN CIOFLANCA

Markó Béla - 7. Markó Béla nu joaca un rol important în nici unul dintre domeniile pe care le coordoneaza, însa are un rol politic important în echilibrul si dialogul din interiorul echipei guvernamentale. Fiind mai putin expus, si-a pastrat imaginea publica neafectata.

Monica Macovei - 8. Ramane de admirat pentru insistenta cu care încearca sa reformeze un sistem inertial si corupt. Însa se vede ca a început sa oboseasca. Simte ca misiunea sa se apropie de sfarsit, mai ales ca a pierdut sprijinul politic, precum si sustinerea unei parti din societatea civila.

Sebastian Vladescu - 5. O figura obscura. Cinismul cu care a tratat educatia, nerespectand întelegerile încheiate de guvern cu sindicalistii din învatamant, îl lipseste de onoare. Nu pare decat un alt contabil în fruntea ministerului.

Gheorghe Barbu - 7. Gheorghe Barbu a facut mereu impresie buna prin competenta discreta, sobrietate si constanta. Este de laudat ca nu s-a angajat în spectacole populiste. Pe de alta parte, pare lipsit de harta si de obiective dupa terminarea recalcularii pensiilor.

Anca Boagiu - 5. Singura preocupare pregnanta a ministrului Anca Boagiu este de a-si extinde atributiile în materie de politica externa si de a controla cat mai multe resurse. Nu are o prezenta internationala consistenta, iar in planul comunicarii interne nu contribuie cu nimic la traducerea pe întelesul publicului a integrarii europene.

Mihai-Razvan Ungureanu - 9. Nu pot fi totalmente obiectiv fata de fostul meu profesor. Dar, în cunostinta de cauza fiind, cred ca îsi merita nota prin inteligenta, insistenta si eleganta prezentei sale internationale.

Vasile Blaga - 7. Este Basescu II. Îl admira si îl copiaza pe Basescu, reusind sa ia si ceva din eficienta acestuia. Nu este Cozmanca, dar seamana si cu el prin stilul intempestiv si sforile pe care le trage. Este mai mult ministru de Interne decat al Administratiei. Capacitatea administrativa si descentralizarea nu au progresat în ritmul necesar sub mandatul sau.

Codrut Seres - 6. Este unul dintre ministrii despre care nu stiu precis cu ce se ocupa. Stiu doar ca productia industriala a scazut dramatic anul trecut si ca aceasta este una dintre principalele probleme ale Romaniei. Pesemne ca are o vina pentru aceasta situatie.

Teodor Atanasiu - 6. Nu s-a remarcat prin nimic în fruntea ministerului. Este batausul PNL, cel care îndeplineste misiunile murdare.

Gheorghe Dobre - 5. A fost un minimalist, rezumandu-se la a chivernisi banii alocati. I-a lipsit imaginatia si curajul pentru proiecte de amploare. Probabil a fost speriat de cohorta de ministri ai Transporturilor care au facut vizite la Parchet de-a lungul ultimilor ani.

Mihail Hardau - 5. Nu este nimic nemeritat în proasta faima pe care Mihail Hardau o are. Totusi, partea buna a nepriceperii sale este ca prin el înceteaza transformismul nebun promovat mereu dupa ’89 prin politicile ministerului, care a adus o teribila instabilitate în sistem - fiecare nou venit pe scaunul ministerial se credea Spiru Haret si dorea sa refondeze domeniul, anuland ce a facut predecesorul.

Gheorghe Flutur - 7. În fata problemelor structurale, coplesitoare, pe care le ridica agricultura, activitatea oricarui ministru de resort nu poate sa semene decat a mica gestiune. Flutur a compensat prin comunicare si energie, dar, dupa reculul suferit în a doua criza aviara si dupa ce i s-a diminuat sprijinul politic, Flutur este în pierdere de avant si de fler.

Eugen Nicolaescu - 7. Are meritul de a fi initiat o reforma curajoasa, dar îsi submineaza în mod regulat autoritatea prin greseli de parcurs si gafe monumentale. Spre deosebire de Blaga si Hardau, care au pactizat cu sistemul, cu cei din domeniile pe care trebuie sa le reformeze, Nicolaescu, ca si Macovei, a ales calea confruntarii, ostilizandu-si subordonatii. Ramane sa vedem care strategie este mai buna.

Adrian Iorgulescu - 8. A ferit cultura de scandalurile din timpul PSD. Pare un ministru cu raspundere limitata, mergand pe cateva directii si ignorand restul. Salariile din cultura raman mizerabile, iar ministrul Iorgulescu nu da semne ca se agita din acest motiv.

Zsolt Nagy - 7. Nu ma pricep. În rest, este o figura tonica si inteligenta.

Sulfina Barbu - 6. Este tipul de diletant energic, activ, care încurca prin bune intentii. Are o mare responsabilitate pentru haosul de pe Litoral.

Calin Popescu Tariceanu - 7. Nu a reusit sa-si creeze un stil politic propriu si nu da impresia ca poate sta în picioare singur, fara a fi sprijinit. A ales sa raspunda agresivitatii si tribalismului lui Basescu prin agresivitate si tribalism, lucru care nu corespunde asteptarilor de rol fata de persoana sa. Este tipul de politician a carui pregnanta este data de avantajul pozitional pe care îl are. Cand va parasi functia, nu vom mai auzi de el.

Traian Basescu - 7. Îi reprosez presedintelui Basescu în principal lipsa unei agende politice transparente, cinismul si imprevizibilitatea extrema. Nu prea mai stim cu ce se ocupa, încotro se îndreapta, ce doreste, care este proiectul sau politic. Daca proiectul sau exclusiv este ciomageala obscura cu Tariceanu si promovarea cu orice pret a PD, atunci nu ma intereseaza. Nu despre asa ceva era vorba în 2004.

 

BOGDAN TEODORESCU

Markó Béla - 9. Stie sa mentina UDMR ca factor constructiv in guvern si sa acopere, prin prestatia politica, inutilitatea functiei detinute.

Monica Macovei - 7. Continua cu fermitate reforma in justitie; la acest moment exista riscul directionarii politice a reformei in justitie, atat in lupta cu fostul partid de guvernamant, dar si, mai nou, cu structuri politice din coalitia de guvernare.

Sebastian Vladescu - 5. Pentru ca nu stie sa comunice pe marginea masurilor pe care ministerul le ia; de asemenea, asistam la prea multe schimbari ale diverselor decizii ale unui minister care, principial, ar fi trebuit sa asigure predictibilitate si stabilitate.

Gheorghe Barbu - 4. Pentru absenta cvasi-totala din spatiul public, intr-un moment in care investitia in politicile sociale e tot mai necesara; la aceasta se adauga si recentele sale greseli gramaticale din declaratiile de avere, care completeaza un tablou total defavorabil.

Anca Boagiu - 7. Stie foarte bine sa speculeze imagologic portofoliul pe care il detine; se disociaza insa tot mai mult de guvernul din care face parte.

Mihai-Razvan Ungureanu - 9. Continua traditia ministrilor de Externe postdecembristi, cu o implicare activa si discreta, la un minister esential pentru relatia cu statele care trebuie sa ratifice Tratatul de Aderare.

Vasile Blaga - 6. Desi eficient organizator, amana constant demararea unui amplu proces in administratie, domeniu care va avea uriase probleme in momentul aderarii; de asemenea, se implica in tot mai multe jocuri de culise si de marire politica.

Codrut Seres - 8. A reusit sa depaseasca toate crizele de imagine in care a fost implicat si se disociaza credibil de prestatia partidului din care face parte.

Teodor Atanasiu - 5. Nu a fost convingator in scandalul fregatelor; nu se remarca nici prin actiuni, nici prin imagine; in scandalul retragerii trupelor, a fost mai degraba confuz, contribuind la amplificarea unei stari de incertitudine si dand impresia de neprofesionalism.

Gheorghe Flutur - 6. Desi a avut o prestatie relativ buna la cele doua valuri de gripa aviara cu care s-a confruntat, nu a iesit prea bine din ele; de asemenea, are mult de munca la reforma din agricultura, un domeniu in care sunt inca mari probleme.

Gheorghe Dobre - 4. Lipsit de performanta, fara dinamism, cu proiecte blocate si fara initiativa; total diferit de profilul de ministru pe care democratii au vrut sa il impuna.

Mihail Hardau - 5. Ministru preocupat de pastrarea propriei functii; e dispus sa distruga relatiile dintre sindicate, profesori si minister pentru a politiza problemele din educatie.

Adrian Iorgulescu - 6. Absent, neimplicat; s-a remarcat doar in blocarea proiectului lui Videanu de reconfigurare a Pietei Revolutiei.

Eugen Nicolaescu - 4. A conflictualizat inutil implementarea reformei in sanatate; prin personalizare, a atras atentia asupra unor aspecte partiale ale reformei; nu pare sa aiba viziune legata de reforma sistemului, iar recent l-a convins prin prestatia sa si pe Traian Basescu sa il critice deschis.

Zsolt Nagy - 6. Discret, cel mai putin cunoscut membru al guvernului; a reusit sa se tina la distanta de scandaluri; prestatie specifica partidului din care provine.

Sulfina Barbu - 5. Desi ramasa in guvern, nu ofera motive pentru care sa fie respectata ca ministru; intr-un domeniu cu multe probleme, este relativ anonima.

Calin Popescu Tariceanu - 7. Desi considerat victima sigura, a reusit sa reziste; s-a constituit intr-un pol de putere, fapt benefic pentru echilibrul politic din Romania, chiar daca aceasta duce la o crestere a ineficientei actului executiv; nu reuseste sa iasa din capcana conflictului cu Basescu, fapt evidentiat la recenta disputa privind retragerea din Irak; in consecinta, transforma ramanerea la guvernare intr-un obiectiv politic in sine; ca atitudine, nu difera de Traian Basescu; ca imagine, e mult mai slab; ca performanta politica, ii este insa superior.

Traian Basescu - 7. Este omul forte al acestui moment; cel care face jocurile; obiectivele sale de imagine nu coincid insa cu cele ale populatiei; este un personaj care a impulsionat actiunile de reforma; perpetueaza insa modelul Iliescu, de a critica si de a nu oferi solutii; implicarea sa este limitata la nivelul definirii prioritatilor; macinat de dorinta de a-l schimba pe Tariceanu, pare un actor care mai mult incurca decat clarifica sensul guvernarii; in cazul retragerii trupelor din Irak, a oscilat intre reactii corecte si impulsuri emotionale.

 

IOSIF BODA

Markó Béla - 8. Daca e sa-l apreciez, asa cum solicita redactia revistei, anume ca ministru de stat pentru coordonarea activitatilor din domeniile culturii, invatamantului si integrarii europene, atunci as zice ca avem de a face cu o forma fara fond. In aceasta calitate, publicul, nici macar cel avizat, nu-l cunoaste. Dar, in ceea ce priveste atributiile politice ale acestei functii, d-l Markó este remarcabil. Este un om de echilibru, sobru, respectabil. Impune.

Monica Macovei - 8. In scadere de forma. Se bucura de increderea institutiilor europene, dar nu si de a multora din formatiunile parlamentare romanesti. Nu stie sa negocieze (arta la mare pret in politica), nu stie sa-si faca aliati, lasa impresia ca vrea sa faca totul singura. Acest lucru se intoarce adesea impotriva ei.

Sebastian Vladescu - 6,5. Nu are talent de comunicator si nici nu se bucura de o imagine publica prea favorabila. Codul Fiscal se naste greu. Ca nu s-a grabit e de bine, problema e cat de bun si durabil va fi acest Cod.

Gheorghe Barbu - 5,5. Pensiile le-a recorelat, dar asta a nemultumit vreo doua milioane de oameni. Scenele cu pensionarii protestand pe strada te infioara. Politicile sociale, de protectie sociala, candva parte forte a PD, au palit. Daca exista, ele nu se vad sau nu-si produc efectul.

Anca Boagiu - 7. Convinge. Mai bine in structurile comunitare decat, uneori, in tara, dar convinge. Inclusiv de necesitatea integrarii. Nu o prind posturile de "barbata" in razboaiele sale cu parlamentarii.

Mihai-Razvan Ungureanu - 7,5. Desi nu stie sa-si vanda intotdeauna marfa, nu stie sau nu vrea (inca) sa urce pe soclu (care e mereu pregatit la Externe), are o prestatie publica in evidenta crestere. Eleganta limbajului, comportamentul (cel public, nu stiu cum e cu colaboratorii) supercivilizat sunt si expresii ale unei culturi nu tocmai des intalnite la generatia lui.

Vasile Blaga - 9 (Asta numai pentru ca eu nu prea dau note mai mari de 9!). Sus, sus de tot, cum spunea despre el un amic. Eficient. Direct, fara inflorituri de prisos. Legile adoptate deja sau cele in curs de adoptare, inclusiv recentul proiect de descentralizare, sunt o parte dintr-o constructie europeana. Nici prietenii si nici adversarii nu prea au cum sa-l conteste.

Codrut Seres - 6,5. A mai reusit sa se distanteze nitel de seful sau de partid, dar, in continuare, se balbaie atunci cand ar trebui sa fie transant (vezi vanzarile de energie electrica). In alta parte ar face o treaba mai buna.

Teodor Atanasiu - 4. Cu rezerve. Mi-l pot imagine ca orice. Ca sef de piata la Obor sau Matache Macelaru, ca presedinte de Asociatie de fermieri, dar nu ca ministru al Apararii. Apara-ne, Doamne!

Gheorghe Flutur - 7,5. A vrut sa fie prea mult pe sticla televizoarelor, sa ia prea mult din caimac. Altfel, a gestionat bine criza gripei aviare. A mai si ingalbenit cateva din steguletele rosii de la agricultura. Este unul dintre ministrii buni ai guvernului Tariceanu.

Gheorghe Dobre - 3,5. Nu mai e, nu mai comentez, dar nici mai mult de 3,5 nu pot sa-i dau.

Mihail Hardau - 5. E modest din toate punctele de vedere. Cand ma gandesc ce personalitati au ocupat acest scaun (desigur, cu exceptia lui Marga si oarecum Miclea, nu e vorba de perioada postrevolutionara), ma cuprinde o tristete iremediabila.

Eugen Nicolaescu - 7,5. Stiu ca risc. Medici tineri si buni imi spun ca reforma lui are, totusi, continut. Ca a miscat ceva intr-un sistem mult prea anchilozat. Atata doar ca nu ar trebui sa se arate la fata si nici sa vorbeasca prea mult. Omul acesta atrage antipatia mai rau decat atrage un gogoloi de iarba verde trecuta prin burta cailor gazele. Si mai este si purtator de cuvant al liberalilor.

Nagy Zsolt - 6. Unii spun ca stie bine cu ce se mananca domeniul pe care-l pastoreste. Dar e un om pe care nu stiu cati il stiu dupa chip (nici eu) sau dupa nume. Nu stii nici de unde vine, nici incotro se duce.

Sulfina Barbu - 7. Sunt convins ca e mult mai usor sa comentezi deciziile decat sa le adopti. Chiar atunci cand le adopti in echipa. Impresia mea este ca d-na Barbu a facut destul din ceea ce poate sa faca in conditiile date (si nu cele dorite sau imaginate) ale Romaniei si in cazul inundatiilor pe Dunare, si in cazul gripei aviare.

Calin Popescu Tariceanu - 7. Un lucru este cert: nu este usor sa fii prim-ministru al Romaniei, atunci cand presedinte e Traian Basescu. Tariceanu este un incasator in politica, dar unul extrem de rezistent. Comunica greu cu populatia si chiar cu media. Nu e un charismatic. Se invarte, insa, lejer in cercurile internationale inalte. Nu e nici flecar, nici mistocar, nu stie nici sa injure. Imi este foarte greu sa cred ca se incapataneaza sa ramana in functie doar de dragul puterii. El isi va pune, oricum, semnatura pe documentele care vor confirma reintoarcerea institutionalizata a Romaniei in matca ei europeana. Cat va costa asta PNL ramane de vazut. Nu cred ca Tariceanu este sub media guvernului pe care-l cooordoneaza (e greu de spus ca-l si conduce).

Traian Basescu - 9. Ramane, cu toate conflictele care rasar dupa el ca ciupercile dupa ploaie, lider de piata. La ora actuala este de neinvins in arena politica.

 

27 iunie 2006

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22