Strategii si strategi

Florin Gabrea 18.11.2004

De același autor

Odata campania electorala inceputa, televiziunile cu arie de cuprindere nationala isi fac datoria si se pun - atat cat le permit reglementarile CNA - la dispozitia celor care candideaza fie la Presedintie (10 "novici" si 2 "veterani"), fie la un loc confortabil in forul legislativ al tarii. Candidatii la Presedintie se straduiesc sa capteze atentia si, mai ales, benevolentia la urne a alegatorilor, abordand demersul cu barbatie si curaj. Mijloacele financiare, exorbitante sau modeste, conteaza mai putin, atata timp cat in staff-urile lor de campanie au fost cooptati profesionisti ai marketingului politic, ai oratoriei, ai economiei politice si ai politicii externe, ai istoriei, filozofiei si culturii. Si roadele n-au intarziat sa apara. De cand a plecat urechea la sfaturile pertinente si consistent remunerate ale politologului si filozofului Dan Pavel, candidatul PNG la Presedintie, Gigi Becali, unul dintre "novicii" anului 2004, si-a insusit deviza de pe frontispiciul templului din Delphi Cunoaste-te pe tine insuti si a devenit alt om. Constient de menirea, forta si particularitatea sa, Becali se jura, in spotul sau publicitar, cu mana pe Biblie, ca va face o Romanie ca soarele de pe cer, uitand sa puna insa la dispozitia utilizatorului interesat de oferta de-a dreptul cosmica si instructiunile manualului de folosinta a unei asemenea Romanii stelare. Drept martor si chezas al celor promise sta insusi Mihai Viteazul, care, bine infipt in saua calului de la Buftea, striga din rarunchi ca "Asta e pohta ce-am pohtit!". Luat pe sus de "pohta" voievodala, managerul imobiliar si fotbalistic Becali marturiseste ca va conduce tara cu o mana de fier, cu ajutorul a 30 de oameni (aluzie la clanul fratilor Buzesti?) pe care ii cunoaste el si pe care-i va plati, nu de la buget, ci din banii lui, pentru ca banii aceia sunt facuti din "sudoarea, sangele si lacrimile" familiei sale. In politica externa a Romaniei, pe langa Uniunea Europeana si America, Dumnezeu va fi, si el, in viziunea becaliana, pentru prima oara, inclus intre factorii de stabilitate si bunastare economica. Cu asemenea aliati de marca, contracandidatul si principalul sau rival electoral, Traian Basescu, ar trebui sa afle ca n-are nici o sansa in batalia pentru Cotroceniul inalt, intrucat "n-a facut nimic la Bucuresti si e un om draconic". Oare ce-o fi notat febril Dan Pavel in carnetel, la emisiunea lui Cristian Tabara, din 12 noiembrie, Romania, mai ales? Poate sa nu uite, cumva, sa-i pomeneasca patronului sau si de sentinta socratica Stiu ca nu stiu nimic? Nota 6. Cat despre formatul emisiunii mai sus amintite, de certa influenta transatlantica, cu o alocare de timp redusa, dar egal repartizata tuturor candidatilor, cu interdictia de a se adresa unul altuia, pentru a se evita derapajele, acesta a dus, in ciuda zambetelor fortat afabile si a politetei de circumstanta, la o impresie de monotonie si pe alocuri de plictis. Nota 7. Din acest punct de vedere, mult mai bine sta candidatul PSD, Adrian Nastase, si el tot "novice" in alegeri, care a apelat la un redutabil specialist in toate domeniile la un loc si in alte cateva in plus. Nu intamplator, acest specialist e chiar ocupantul fotoliului de Presedinte de la Cotroceni, a carui prodigioasa experienta, adunata pe parcursul a maximum trei mandate, din doua posibile, trebuie impartasita cui vrea si poate sa invete din tainele conducerii statale, dansand, la lumina zilei, pe langa Constitutia Republicii. Pentru un scop nobil nu mai conteaza mijloacele. Mai tanarul candidat are ce invata de la inaintasul sau: abilitate, dar si labilitate (azi spui una la Focsani, maine alta la Bruxelles), populism, ura muncitoreasca impotriva mosierilor, proprietatea privata ca moft, retrocedarea padurilor ca greseala istorica si multe altele. Aratand ca prinde repede cunostintele in materie, Adrian Nastase a varsat peste tara (in direct, de la sediul guvernului, dupa intreruperea emisiunilor in direct la TVR 1, Antena 1 si Realitatea TV, sub pretextul "unui comunicat important pentru tara", promptitudine si servilism pentru care sus-numitele televiziuni merita cu prisosinta Nota 5) Cornul (ce nume predestinat!) Abundentei populist-electorale, pentru patru obiective, in valoare totala de cel putin 400 de milioane de dolari, dintr-un buget pe anul 2005, in care sanatatea, invatamantul si cultura sunt doar trei din copiii famelici, imbracati in zdrente, ai vietii sociale din Romania. Nota 6. Din cand in cand, in focul bataliei electorale, se fac si afirmatii care au darul nu doar sa-l scoata din apatie pe alegatorul nehotarat, ci sa-l faca sa se si ascunda in pivnita casei, de teama unor eventuale naprasnice represalii. Ionel Blanculescu (PSD), voinicul "cel cu sabia in mana nascut", hotarat sa doboare la pamant balaurul cu sapte capete al coruptiei, pitit printre tarabele zarzavagiilor din pietele Capitalei, il anunta cu aplomb, in cuvantul de incheiere al dezbaterilor, pe insusi George W. Bush ca va trebui sa faca fata unei noi provocari beligerante si sa infrunte un nou dusman de temut: Traian Basescu, un fost matelot, baricadat pe timp de doua mandate in fortareata Primariei Generale a Bucurestiului. "Alianta D.A. a declarat razboi Europei si Americii. Traian Baseascu a jignit grav conducatorii acestor state". S-a intamplat la emisiunea Te votezi la PRO TV, moderata de Cristian Tabara, din 8 noiembrie 2004. Nota 6.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22