Renault: al doilea automobil pe banii statului roman

Ilie Serbanescu 27.07.2007

De același autor

Concernul francez  Renault va construi un nou automobil pe bani romanesti. Inca unul, pentru ca primul a fost Logan, in cazul caruia finantarea a fost asigurata din multiplele si incredibilele facilitati pe care statul roman le-a acordat concernului francez la preluarea de catre acesta a uzinelor Dacia. Sumele de peste 1,5 miliarde de euro pe care Renault sustine ca le-a adus in uzina de la Pitesti pentru a construi Logan abia insa compenseaza (si doar in parte) contravaloarea facilitatilor respective care au operat ani de zile. Si ca sa fie clar despre ce vorbim, sa facem precizarea: respectivele investitii nu reprezinta cumva bani avansati de trustul Renault si apoi recuperati din succesul afacerii, ci sunt bani pe care, prin implicarea in afacerea cu pricina, Renault trebuia sa-i plateasca sub forma a diferite impozite si taxe statului roman si pe care, gratie facilitatilor acordate de statul roman, trustul francez nu a avut a le plati. Sa tot faci afaceri asa!

 Mai mult: afacerea a fost incheiata sub marca  Dacia, si nu Renault. Nu a fost vorba de vreun hatar sau de vreun cadou de prestigiu facut partii romane, ci de faptul ca, avand in vedere miza (anume proiectarea si construirea de la inceput a unui automobil de circa 5.000 de euro), un insucces ar fi fost trecut in contul Dacia si, dimpotriva, un succes ar fi fost confiscat in timp de catre Renault. Ceea ce s-a si intamplat! Cine considera cumva Logan o masina romaneasca delireaza! Ca aceasta masina va fi fabricata de-acum si in Iran sau Rusia nu este nici decizia uzinei Dacia si nici vreo expresie a noutatii ca Romania, care este mereu si mereu numai "globalizata" de catre altii, ar reusi si ea sa "globalizeze" pe cineva!

 Ca acum aproape un deceniu, la preluarea de catre  Renault, uzinele Dacia nu prea aveau alternativa si ca probabil Romania ca tara n-avea de ales este o cu totul alta problema! Nu este cazul insa de a confunda lucrurile: totul este ca afacerea sa nu fie prezentata ca un exemplu de "investitie straina" si cu atat mai putin ca Logan sa fie afisat ca un succes al industriei romanesti.

 Cu noul automobil, lucrurile sunt si mai rele! Cu mult mai rele, cu toate ca Romania nu se mai afla in starea economica de dezastru de acum un deceniu! Acceptarea unor conditii si mai ametitoare decat la privatizarea uzinelor  Dacia devine si mai jenanta. Renault va construi un nou automobil sub 3.000 de euro. Intreaga cercetare-dezvoltare va fi facuta intr-un centru din Romania. Vor lucra ingineri si alti angajati romani. Toti sefii vor fi, evident, din Franta, cei mai multi avand a face naveta saptamanal. Automobilul nu va fi fabricat in Romania, ci in India. Si acum, tineti-va bine! Finantarea o va face in cea mai mare parte statul roman! Hai ca-i tare! Statul roman, care gafaie sub povara responsabilitatilor multiple pe care le are in aceasta perioada - ocrotirea sanatatii, pensiile, infrastructura, protectia mediului etc. -, finanteaza trustul Renault! Care, saracul, n-are bani! Sa fim bine intelesi! Trustul Renault este implicat in Romania si poate dispune cum vrea de implantarile din Romania, care sunt proprietatea sa. Deci, poate dezvolta centre de productie, centre de cercetare, dupa cum le poate retrage, muta sau desfiinta, in conformitate cu interesele sale! Dar sa-si finanteze afacerile si ce sa mai vorbim de afacerile din alte tari, pe banii statului roman, este de fapt ceva inimaginabil! Fapt pentru care nu trustul francez este insa de vina, ci statul roman!

 De unde da statul roman banii?! S-a facut mult caz in jurul interzicerii de catre  UE a ajutoarelor de stat. De fapt, UE doar le-a limitat si mai ales le-a redirectionat: dinspre sprijinirea unor restructurari de companii spre sustinerea unor activitati sau sectoare precum cercetarea-dezvoltarea, promovarea intreprinderilor mici si mijlocii sau prezervarea mediului. Trustul Renault hop si el la banii UE! Vreasazica, fonduri destinate cercetarii-dezvoltarii romanesti sau intreprinderilor mici si mijlocii autohtone vor fi preluate de trustul Renault! Trebuie sa recunoastem ca este e nevoie de un obraz gros de tot! Nu mai spunem ca acest ajutor de stat a fost obtinut prin santaj deschis, Renault amenintand ca, in caz contrar, mai ales daca se renunta si la taxa de prima inmatriculare, isi retrage o treime din afacerile din Romania.

 D-l Stroe, care a condus zeci de ani uzinele  Dacia, dar care acum ocupa un post de vicepresedinte in cadrul Automobile Dacia, sucursala Renault de la Pitesti, vorbea in cazul proiectului de noul automobil de design romanesc la Renault! Nu stim cum poate vorbi de asa ceva un om serios! Intr-o structura internationala apartinand unor proprietari francezi, dezvoltarea unui autoturism, desfasurata cu ingineri romani in Romania pentru fabricarea acestuia in India, este un exemplu clasic de organizare a activitatii unei multinationale pe o baza globala. O interpretare altfel decat ceea ce reprezinta de fapt aceasta operatiune constituie ceva complet neserios. Nelalocul ei intr-o asemenea formula este doar finantarea operatiunii de catre statul roman!

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22