De același autor
Pentru femeile din Franța, Simone Veil (1927-2017) rămâne omul care s-a luptat pentru corpul lor, pentru sănătatea lor, propunând și reușind să facă să fie votată legea întreruperii voluntare a sarcinii.
Începând cu 1974, Simone Veil devine cea mai cunoscută femeie din Franța, cu o cotă de popularitate de aproximativ 80%. Un ultim sondaj, citat de revista Paris Match și realizat cu puțin timp înainte de dispariția sa (30 iunie 2017), o plasează ca a doua personalitate favorită a francezilor. Retrasă din viața publică în 2013, după moartea soțului, Simone Veil a rămas în conștiința colectivă ca model de moralitate și corectitudine. Lumea politică a fost un alt mediu în care a încercat să schimbe lumea, să o facă mai bună.
Când, în 1973, la 46 de ani, este numită în Consiliul Superior al Magistraturii, ziarul Le Monde o descrie astfel: „o persoană scundă, brunetă și șarmantă, rezervată și discretă“. Simone Veil, însă, are deja în spate o carieră de magistrat și câteva posturi importante, printre care șapte ani petrecuți la directoratul administrației penitenciarelor. Vizitează penitenciarele din Franța și denunță inumanitatea din sistem. „Nu avem voie să negăm demnitatea umană a individului încarcerat.“ Femeia care întocmește rapoarte și pledează pentru ameliorarea calității vieții deținuților de drept comun nu este doar un umanist, ci un supraviețuitor al celor mai sinistre închisori imaginate vreodată: Auschwitz și Bergen-Belsen.
A lucrat la reformarea Codului Civil Francez, în special la articolele care reglementează adopția: „Adopția se face în interesul copilului“ - este viziunea pragmatică pe care încearcă să o impună de la Direcția Afacerilor Civile, unde este angajată.
În 1974, Valéry Giscard d’Estaing devine președintele Franței, pentru un mandat de șapte ani. Printre promisiunile importante de campanie figura propunerea de promovare a femeilor în funcții publice importante. Își deleagă primul ministru – Jacques Chirac – să caute femei al căror profil de activitate ar putea interesa Executivul. Chirac face apel la consiliera sa – Marie-France Garaud – care imediat îi sugerează numirea lui Simone Veil în postul de ministru al Sănătății.
|
Simone Veil devine astfel prima femeie ministru a celei de-a V-a Republici. Până la ea, doar cinci femei mai ocupaseră funcții ministeriale, de la înființarea primei Republici franceze, în 1792. Sănătatea nu este însă un minister ușor. În anii ‘60 au început schimbări serioase în sânul societății, privitoare la condiția femeii. Grație Legii Neuwirth (1967), pilula contraceptivă este legalizată în Franța, cu implicarea și susținerea directă a generalului De Gaulle însuși. Cu toate acestea, la începutul anilor ‘70, cifrele indică faptul că în Franța au loc anual peste 300.000 de avorturi clandestine, multe dintre ele cu consecințe penale. Femeile din familii înstărite pleacă în străinătate (de preferință, Londra) pentru întreruperi de sarcini în plină siguranță, cu concursul medical necesar.
Legea pentru legalizarea avortului în Franța este deci o necesitate pentru îmbunătățirea condiției femeii și pentru modernizarea societății în general. Dar discuțiile pe marginea legii sunt teribile. Fiecare tabără se apără și atacă violent. Veil este comparată cu Hitler. Ea, care a cunoscut prețul vieții și al morții în două dintre cele mai temute lagăre de concentrare, este acuzată că dă gir unui șir de crime de aceeași natură, un alt fel de Soluție finală. De la tribună încearcă să îi convingă pe colegii deputați că avortul este și rămâne o dramă, o traumă, iar cele care recurg la acest procedeu nu o fac niciodată cu inima ușoară. Legea este votată la ora trei dimineața, în 17 ianuarie 1975: 284 de voturi pentru și 189 împotrivă. Dar ar fi trecut legea dacă persoana care ar fi propus-o ar fi fost bărbat? Ar fi găsit, un „el“, argumentele necesare și puterea de convingere? Ar fi înțeles importanța vitală a textului? Veil, mamă a trei copii, explică de la tribună că e timpul ca femeile să nu mai fie obligate să încalce legea și să se pună în pericol.
Simone Veil datorează mult bunătății femeilor pe care le-a întâlnit în momente cheie. Le datorează viața, supraviețuirea, cariera. Și tocmai această vulnerabilitate a femeilor – de a fi la mila aleatoare a unora sau altora – îi va da energia necesară de a se angaja pentru a le susține, pentru a schimba ceva, pentru a le oferi șansa de a putea dispune de viața lor și corpul lor astfel încât să-și poată îndeplini visele. Exemplele ei? Mama sa studiase chimia și visa să ajungă doctor. După căsătorie, se supune autorității soțului, care îi interzice să aibă o carieră. Va avea patru copii (Simone este mezina), trei fiind fete. Pe toate le educă și le împinge spre studii, spre o meserie. Simone însăși a trebuit să-și negocieze cariera cu soțul. Antoine este și el absolvent de științe politice (Sciences Po), iar destinul politic pare o carieră croită pentru el. Din 1946, tânăra familie frecventează toate cercurile puterii celei de-a IV-a Republici, iar în pregătirea admiterii la ENA (cea mai cunoscută instituție de învățământ academic care pregătește viitorii înalți funcționari și demnitari ai Franței), domnul Veil este numit consul al Franței la Wiesbaden. Douăzeci de ani mai târziu, Antoine Veil devine „Domnul Veil“, acceptând rolul politic al soției. Dar acceptarea evidenței n-a venit ușor.
Simone ar fi vrut să devină avocat. Soțul nu este de accord, pentru că nu este o carieră pentru o mamă cu trei copii. Tânăra nu cedează și cuplul ajunge la un compromis: nu avocat, ci magistrat. Va fi a cincea pe lista de admiși la concursul de magistratură. Familia cere sacrificii și, de fiecare dată când o poziție sau o funcție de responsabilitate îi cere prea mult timp și prea multă energie, trebuie să renunțe și să schimbe. Reîntoarcerea în prima linie o datorează mereu femeilor, care au văzut-o și au apreciat-o, care au propus-o din pozițiile lor de secretare și consiliere.
A înțeles repede că posedă o calitate greu de cuantificat, dar care o poate salva. Ajunsă la Auschwitz, împreună cu mama și sora ei cea mare – Madeleine –, este ajutată de o poloneză ajunsă kapo (gardian) în lagăr, care îi spune direct: „ești prea frumoasă ca să mori aici“. Nu i se taie părul și este mutată împreună cu familia la munci de terasare. Ani mai târziu, când ministru fiind, este invitată să pună prima piatră la temelia unui viitor spital, în taiorul ei Chanel, purtând perle și un coc clasic, se apleacă și ridică blocul de cărămidă. Bărbații din jur se grăbesc să o ajute, uimiți de gestul ei. Simone Veil așază piatra și spune că se pricepe, că aceasta a fost prima ei meserie. Avea 16 ani, dar declarase că are 18, cum i se suflase când convoiul de 1.480 de femei, bărbați și copii plecați din Nisa, în primăvara lui 1944, ajunge la Auschwitz. Un an mai târziu, doar 105 mai sunt în viață. Din toată familia, doar ea și Madeleine supraviețuiesc. De abia în 1980 află soarta tatălui și a fratelui, amândoi morți în lagăre similare din Țările Baltice.
De fiecare dată când a avut o funcție, a cerut ca garda de corp să fie femeie. A fost de două ori alesă în Parlamentul European și devine primul președinte al acestui nou for legislativ. A crezut mereu în reconcilierea franco-germană. Dar nu a uitat niciodată calvarul prin care a trecut. Datorită ei, discursul președintelui Chirac, cu ocazia comemorării victimelor pogromului de la Vél d’Hiv (iulie 1942), conține recunoașterea oficială a participării directe a francezilor și statului francez la crimele comise împotriva evreilor francezi.
În 2007, îi este publicată autobiografia, Une vie (O viață). Între paginile cărții, un ultim vis pe care-l avea: când ultima respirație care îi va fi rămas îi va umple plămânii pentru ultima dată, să mai aibă un dram de luciditate ca să poată să-și amintească și să retrăiască cele mai frumoase momente ale copilăriei, alături de mama sa, Yvonne.
Admisă în Academia Franceză în 2008, va ocupa fotoliul cu numărul 13, cel atribuit lui Racine, unul dintre autorii preferați ai tatălui. Pe sabia onorifică confecționată cu această ocazie și remisă în 2010, Simone Veil a cerut să fie inscripționat și numărul tatuat pe braț: 78651, Birkenau.
Printre ultimele dorințe, aceea de a i se citi Kaddish-ul la mormânt. Născută într-o familie de evrei laici, religia iudaică n-a făcut niciodată parte din anii ei formatori. Cu trecerea timpului însă, reconsiderându-și viața și făcând calculul tuturor dramelor care i-au punctat viața, „consider că mi-am câștigat acest drept, de a mi se citi Kaddish-ul peste mormânt“, se confesa Simone Veil cu ocazia unui documentar realizat în 2004, anul singurei reîntoarceri private, cu familia și nepoții, la Auschwitz.
Ca o ultimă demonstrație a continuării luptei de emancipare a femeii, o femeie rabin a fost invitată să participe activ la ceremonia de înmormântare.