De același autor
Scriu aceste rânduri la câteva ore doar de la trecerea în nefiinţă a Regelui Mihai şi, cu voia cititorului care va parcurge aceste gânduri, îmi permit să remarc faptul că dispariţia acestui adevărat european, dar şi adevărat român ne obligă cumva pe toţi, europeni în general, să terminăm acest an în vestminte de... înţelepţi. De toleranţi. Explicaţia este simplă: la nivelul întregii Europe, lecţia vieţii lui, o viaţă de sacrificiu, dar şi de umilinţă, a readus pe scena politică, dar şi analitică un vechi dicton biblic: „Pentru toate există o vreme şi orice lucru de sub ceruri îşi are timpul său: un timp pentru a te naşte şi un timp pentru a muri; un timp pentru a sădi şi un timp pentru a smulge...“.
2017 a fost un an temut de mulţi, la nivel european, ca an teribil, cu multe probleme, frământări, seisme politice cauzate de ascensiunea extremei drepte, căderi spectaculoase şi escaladări ale violenţei. Se spunea, la nivelul instituţiilor europene, că în acest 2017 singurele veşti bune sunt de fapt aniversările României şi Bulgariei, de 10 ani de la aderare. Privit acum, de departe, pe cât de obiectiv ne permite plecarea dintre noi a Regelui Mihai, s-ar putea spune, dacă ar fi să sintetizăm într-un singur paragraf, că timpul a avut răbdare cu Uniunea Europeană şi că i-a dat un răgaz de linişte. Un timp de analiză şi aşteptare propice pentru naşterea unei viziuni.
Un an vestitor
De aici şi titlul acestui articol retrospectiv. Există mai întâi anul european în sine. Complex, complet, dar interesant şi vizionar. Pentru cei care nu ştiu, titlul reprezintă motivul pentru care preşedintelui Franţei, Emmanuel Macron, i s-a acordat în 8 decembrie Premiul Charlemagne. Premiul european Charlemagne se acordă din anul 1950, practic cam de când există şi UE, şi răsplăteşte un angajament asumat în favoarea Europei. L-au luat, înaintea sa, Papa sau Angela Merkel.
A fost deci un an vestitor a ceva... diferit. El a demarat oarecum prin surpriza anunţului făcut de preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, la începutul lunii martie, referitor la Carta Albă a Uniunii Europene şi la cele cinci scenarii pentru UE 2025. Un anunţ urmat aproape simultan de dezbateri care se desfăşoară încă pe tot teritoriul Uniunii Europene. 2017 a fost şi anul comemorărilor legate de 60 de ani de la semnarea Tratatelor de la Roma, de împlinirea a 30 de ani de când există programele europene Erasmus, de lansarea Corpului European de Solidaritate. Un an dedicat acestor manifestări.
Politic, surprizele negative de care cu toţii ne temeam nu au mai avut loc: Frontul Naţional nu numai că nu a învins în Franţa, ci a prilejuit indirect, dar evident apariţia unui nou lider nu doar pentru Franţa, ci şi pentru Europa. Germania este în continuare un motor pentru Europa, iliberalismul nu a învins încă în Europa Centrală şi de Est, Moldova şi Ucraina îşi continuă drumul lent, dar sigur spre Uniune. Sigur, există în continuare problemele cu migranţii, cu teroriştii, cu spectrul unei Americi pe care uneori o înţelegem şi alteori nu. Orientul Mijlociu nu este încă o oază de pace, iar Turcia continuă să îngrijoreze. Însă ecuaţia Brexit primeşte soluţii care mai taie din aciditatea primelor temeri... româneşte spus, dracul nu a fost chiar atât de negru în 2017.
Repetând ceea ce sugeram la începutul acestui paragraf, dar şi în titlu, Carta Albă a preşedintelu Juncker, dar şi apariţia europeanului Macron, angajamentul său extrem de ferm şi de ambiţios nu pot decât: 1) să confirme luciditatea liderilor europeni în a aprecia necesitatea de a reforma Uniunea şi 2) să prevestească, cu darul de a linişti, capacitatea statelor membre de a genera noi lideri şi noi viziuni. Viziuni care par să fie cu mult mai aproape de ceea ce a însemnat Uniunea Europeană la începuturi. Se simt în aer mişcări populare care adie solidaritate, compasiune, toleranţă şi chiar mai multă capacitate şi dorinţă evidentă a instituţiilor şi politicilor europene de a oferi mai mult în egală măsură tuturor. De exemplu, gratuitatea roamingului în UE, dar şi intrarea în vigoare a mecanismului de finanţare special al UE pentru situaţii de dezastre naturale. Ca să nu mai vorbim de paşii făcuţi pentru crearea unei armate europene sau pentru condiţii mai propice pentru cercetătorii din toate statele membre.
România, eurofilă şi dornică de a asuma acest rol
Există apoi rolul aparte jucat de România în 2017. Aniversarea a 10 ani de la aderare a adus României nu celebrări peste măsură sau bucurii exagerate. Dimpotrivă, a fost un prilej de a analiza plusurile şi minusurile, de a analiza rolul jucat până acum în UE, posibilitatea şi capacitatea nu doar de a juca, ci de a asuma un alt rol, cu mult mai serios şi mai profund decât cel de stat membru nou venit. Probabil cel de participant, cu drepturi depline, date nu atât de experienţa încă tânără în UE, cât de entuziasmul românilor faţă de UE şi de valorile sale, de apartenenţa lor la familia europeană. De a construi acest viitor. Un prim pas a fost pus chiar de preşedintele Juncker, care anunţa în discursul său despre starea Uniunii, din septembrie, posibilitatea unui mare summit dedicat viitorului Uniunii Europene, Road2Sibiu, care va avea loc la Sibiu, în martie 2019. Acest anunţ urma unei primăveri şi veri interesante în semnale şi simboluri pentru România, un an în care România a fost vizitată de mai toţi comisarii europeni, în ritm de doi-trei pe lună, iar printre ei şi de preşedintele Jean-Claude Juncker, dar şi vicepreşedintele Frans Timmermans.
Bucureştiul şi-a luat foarte în serios şi rolul de viitor deţinător al preşedinţiei Consiliului UE, în prima jumătate a anului 2019. Primele decizii, dar şi stabilirea unei foi de drum, a organismelor care vor gira acest rol au fost deja luate şi implementate. Un rol deloc simplu, dar cu atât mai pasionant: în acea jumătate de an România are pe „musai list“ nu doar ieşirea de facto a Marii Britanii din UE, ci şi alegerile pentru Parlamentul European sau găzduirea Summit-ului pentru Parteneriatul Estic. Toate, aspecte care se pregătesc şi chiar se rezolvă, parţial, de acum.
România este prezentă şi în prima linie a statelor membre care au adoptat convenţia unui procuror european, dar şi a statelor care vor face parte activ din viitoarea armată europeană. În fine, Bucureştiul a acceptat anul acesta să primească acea cotă parte de refugiaţi care îi fusese repartizată de Bruxelles.
Creşterea economică de care se bucură România se înscrie într-un trend comun al Uniunii, care, pentru prima oară în istoria sa, afişează o creştere economică generală de 2,3%. Vocea economică a UE se aude inclusiv în litigii, succesul comisarului pentru concurenţă, Margrethe Vestager, în faţa uriaşului Facebook, după ce îngenunchease Apple, devenind deja jurisprudenţă. Pentru restul lumii, UE este în continuare primul partener comercial. La capitolul veşti bune putem adăuga şi munca de convingere dusă de întreaga Comisie Europeană pentru ca vizele să fie abandonate de către Canada şi pentru cetățenii români şi bulgari, din 1 decembrie.
Un an cu multe realizări pentru toţi..., dar şi cu multe decepţii, în special pentru români şi bulgari. Mecanismul de Cooperare şi Verificare este tot la locul lui, Bulgaria va prelua deci preşedinţia Consiliului UE, de la 1 ianuarie 2018, în aceste condiţii de supraveghere. La spaţiul Schengen România tot nu a aderat. Acestea sunt cele două ofuri ale românilor, după cum reiese dintr-un recent sondaj publicat de Reprezentanţa Comisiei Europene în octombrie 2017. Dedicat percepţiei românilor şi bulgarilor despre UE şi politicile ei la 10 ani de la aderare, el reliefează, dacă mai era nevoie, gradul de încredere foarte ridicat al românilor în instituţiile UE: 57%. În premieră, 54% dintre români consideră că vocea lor se aude în Uniune, faţă de doar 36% dintre bulgari, un barometru al „proactivităţii românilor“, potrivit Angelei Cristea, şeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România. Politicile de care românii se simt foarte apropiaţi sunt cele pe care le-au dat sau le dau comisarii care provin din România, respectiv politica de coeziune şi comisarul actual pentru politica regională, Corina Creţu, şi politica agricolă, de care fusese responsabil comisarul european Dacian Cioloş. Libera circulaţie, dragă românilor, ar fi o realizare legată cumva de multilingvism, comisarul Leonard Orban. Cu titlu de exemplu, un oraş din România, Alba Iulia, este citat mereu la nivel european precum capacitate şi modalitate smart de absorbţie a fondurilor europene! Iar românii rămân generoşi şi solidari cu vecinii lor: ei doresc şi consideră îndreptăţită aderarea Moldovei, Ucrainei şi chiar a Turciei la UE.
Anul care a trecut sună bine? Sună liniştit şi calm, pe plan european, şi sună optimist şi vizionar pentru 2018.
(Corespondenţă de la Paris)