De același autor
De ani întregi ne întrebăm care ar putea fi soluţia pentru mizeria deversată zilnic în casele noastre de pe ecranele televizoarelor. CNA-ul nu face faţă şi se pare că nici nu vrea. Câteva amenzi anemice pe ici, pe colo, la stadiul în care a ajuns infecţia, au exact acelaşi rezultat ca a te apăra cu o mătură în faţa unui uragan.
Luminiţa de la capătul tunelului a început să se vadă după o emisiune de „divertisment“ a Antenei 1, Acces Direct, care a bătut toate recordurile în materie de josnicie pe micul ecran (în condiţiile din România, în care decenţa TV este excepţia, e o adevărată performanţă). Moderatoarea Simona Gherghe a invitat o persoană cu vădite tulburări de comportament, ca să nu spunem mai mult, care a fost beştelită şi umilită fiindcă are ceară în urechi (beţişorul de curăţat urechea cu rezultatul igienizării a fost arătat în prim-plan), i-a fost filmată în detaliu mizeria dintre degetele de picioare, după care i s-a solicitat să ne arate şi lenjeria intimă, ca să ne convingem de stadiul curăţeniei acesteia (din fericire, această ultimă operaţiune nu a fost dusă până la capăt).
Petrişor Obae şi a sa Paginademedia.ro, după faza de oripilare generală, au înţeles, înaintea altora, un lucru. Şi anume că mentalitatea realizatorilor şi moderatorilor acestor emisiuni este similară cu a unei domnişoare de pe şoseaua de centură. Nu e figură de stil, ci realitatea pură. Discursurile moralizatoare nu ajută la nimic: chiar dacă dau din cap că au înţeles, eventual varsă şi câteva lacrimi de regret, ca Simona Gherghe a doua zi după scandal, revin de fiecare dată la vechea ocupaţie. Nici amenzile nu-i impresionează: ca fetiţele săltate de duba poliţiei, după sancţiunea de rigoare, a doua zi sunt tot pe trotuar. Ba chiar se afişează ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, cu mâinile în şold şi gura mare : „Şi care-i problema, dom’le, nu-ţi place, nu te uiţi! Să nu fim ipocriţi, asta-i natura umană, facem şi noi un ban. Ce, noi suntem de vină că vin clienţii la noi ?“. Etc.
Pagina de Media a venit cu o iniţiativă chiar unde doare mai tare: clienţii. Pe care nu i-ar mai trage inima să frecventeze o duduie după ce află că e infectată cu HIV sau are sifilis în fază avansată. Aşa că a publicat lista companiilor care au spoturi publicitare în emisiunea de pe Antena 1 şi îşi asociază astfel imaginea cu ea. Preluată pe bloguri şi sharuită pe Facebook, lista ruşinii a dat primul rezultat: compania de cosmetice Avon anunţă că îşi retrage spoturile din calupurile publicitare ale emisiunii Acces Direct. Mai sunt încă 16 companii pe listă, dar e un prim pas important.
Cum Consiliul Naţional al Audiovizualului nu face nimic pe banii noştri, se pare că e singura opţiune pe care societatea civilă o mai are în faţa valului de ticăloşie şi obscenitate TV. Avertismente pentru cei care finanţează prin publicitate asemenea orori: veţi fi percepuţi negativ, nu vă vom mai cumpăra produsele. Publicitatea negativă poate aduce beneficii unei starlete, dar nu unui produs sau unei companii.
Să sperăm că acest model se va extinde cu repeziciune către alte emisiuni şi televiziuni care batjocoresc zi de zi bunul-simţ. Dacă nu înţeleg limbajul raţiunii sau al ruşinii, îl vor pricepe, poate, măcar pe cel al sancţiunii financiare.
P. S. Moda se extinde. Pe retelele de socializare se fac deja liste cu companiile care-si fac publicitate in emisiunile Antenei 3.
P.P.S. Intre timp, a aparut prima petitie online referitoare la Antena 3 si boicotarea produselor care-si fac publicitate pe acest post. Ea poate fi semnata AICI.