De același autor
Îndârjirea cu care mare parte a presei, secondată de politicienii cu interese directe sau indirecte pe acest palier, a refuzat să-şi recunoască şi să-şi remedieze problemele, ani în şir, o aduce în postura de a fi ea însăşi vulnerabilă. Azi, la nivel de credibilitate. Mâine, s-ar putea, şi la nivel de funcţionalitate.
Dacă acum trei ani CSAT avertiza că unele derapaje din presă reprezentau o vulnerabilitate, adică era o chestiune strict internă, şi le includea în Strategia Naţională de Apărare (SNAp), iată că problema, lăsată de izbelişte, a escaladat spre risc, atrăgând atenţia instituţiilor europene. Din 2010 avem constant dovezi de linşaj mediatic. De atunci, presa tace. Asociaţiile profesionale tac. SNAp 2010 este blocată în parlament. Instituţii-pilon ale statului de drept sunt decredibilizate şi vulnerabilizate. În tot acest timp, gestionarii şi beneficiarii linşajelor mediatice au punctat.
Pericolul nu ar fi venit odată cu votarea SNAp 2010. Un pericol se întrevede acum. Când, din exterior, se confirmă îngrijorările fostului CSAT. Şi ni se atrage atenţia că „jocul“ a mers prea departe, punând în pericol instituţii ale statului de drept.
Deturnarea rolului presei
O parte a presei şi-a făcut, de câţiva ani buni, un modus operandi din fapte imorale şi, nu o dată, tangenţiale cu penalul: şantaj la şeful unei instituţii a statului, pentru a obţine informaţii cu care să fie şantajaţi alţi oficiali guvernamentali, şantaj pentru obţinere de publicitate, şantaj pentru a determina conducerea unei regii a statului să cedeze acţiuni unui magnat de presă, şantaj la oameni politici pentru a nu fi divulgate informaţii care le-ar putea periclita cariera, şantaj realizat de jurnalişti pentru ca patronatul să câştige licitaţii pentru resurse strategice, presiuni mediatice făcute asupra unor firme pentru a le „convinge“ să-şi facă publicitate, campanii de presă la comandă, presiuni exercitate asupra deciziei politice, în vederea obţinerii de avantaje.
În vara anului trecut, trustul Intact declanşase un linşaj mediatic la adresa unor judecători ai Curţii Constituţionale. A acelor judecători care s-au opus vocal puciului parlamentar. A urmat ANI, căreia mulţi şi de mult i-ar cânta prohodul. Ultima instituţie intrată în colimator este CSM. Oameni din CSM, care au apărat independenţa justiţiei, Cristi Danileţ, Oana Hăineală şi Alina Ghica, au devenit ţinte vii în campanii de instigare la ură şi dezbinare. Campanii care sunt dovada clară a indezirabilităţii unui CSM independent, care a atenţionat şi clasa politică, şi opinia publică asupra faptului că justiţia trebuie să fie independentă. Dar o justiţie necontrolată politic reprezintă un pericol pentru politicienii cu probleme penale...
După parlamentarele din decembrie 2012, OSCE – care ne-a monitorizat scrutinul din 9 decembrie – a venit cu încă o dovadă că o parte a presei ţinteşte, fără drept, deasupra poziţiei de a patra putere în stat: „Un exemplu clar de manipulare politică a presei este trustul Intact“. În acelaşi context era menţionat şi defunctul OTV, transformat în campanie „într-o adevărată platformă electorală“.
Câteva zile mai târziu, Raportul Comisiei Europene în cadrul MCV atrăgea atenţia asupra presiunilor exercitate de unele mijloace mass-media asupra sistemului judiciar.
Manipulare în sistem „bulgăre de zăpadă“
Problemele nu sunt noi, chiar dacă branşa, rar şi timid, a devoalat câte una. În 2010, ajunseseră şi în atenţia autorităţilor. În 23 iunie, CSAT trimitea parlamentului SNAp, iniţiată de Preşedinţie. Documentul înscria la capitolul Vulnerabilităţi: „fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora, şi presiunile exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice, în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului“.
Acest lucru a dus nu la o analiză a problemei în sine şi la identificarea unor soluţii pentru corijarea ei, ci doar la acuze caustice la adresa şefului statului. Însuşi modul în care a fost tratat subiectul de către majoritatea presei denotă o mostră de dezinformare, conştientă sau inconştientă. Prin aceste dezbateri, care au ţinut capul de afiş al presei scrise şi breaking news-urile presei video, atenţia publică a fost abătută, însă, de la aspecte mult mai importante.
Doi ani mai târziu, timp în care SNAp 2010 a rămas blocată în parlament, acest paragraf a fost pus pe lista motivelor pentru care 256 de parlamentari USL cereau, în iulie 2012, pe motiv de derapaj constituţional, suspendarea din funcţie a lui Traian Băsescu. „Evident deranjat de criticile presei la adresa sa şi a apropiaților săi, preşedintele s-a folosit de calitatea sa de şef al CSAT şi a inclus presa printre vulnerabilităţile ce ameninţă securitatea naţională, care au fost identificate în SNAp, urmând ca instituţiile statului să fie obligate, în urma adoptării acestui document, să acţioneze împotriva organismelor de presă şi pentru limitarea libertăţii de exprimare“, se arăta în motivaţia adusă în Solicitarea privind suspendarea din funcţie a preşedintelui Traian Băsescu. Parlamentarii care au redactat-o par să nici nu fi citit documentul original, ci să-şi fi bazat „rechizitoriul“ pe interpretarea dată acestuia de unele canale media. Această acuză nici nu a fost confirmată ca neconstituţională de către magistraţii CCR. Ca, de altfel, niciuna dintre cele incluse în sesizarea USL. Cu toate acestea, s-a dovedit, scena politică poate ajunge, şi în baza a unor realităţi mistificate cu bună-ştiinţă, victima unor seisme politice de proporţii, cum a fost tot ceea ce a precedat şi a succedat referendumului pentru suspendarea preşedintelui Băsescu.
Este, însă, justificată temerea în faţa repercusiunilor pe care le-ar putea implica SNAp 2010 în privinţa libertăţii presei, odată votată de parlament? Este justificată introducerea în SNAp 2010, pe lista de vulnerabilităţi, a unor derapaje ale mass-media?
Temeri nejustificate ale presei de bună-credinţă
În opinia mea, nu este justificată temerea în faţa repercusiunilor pe care le-ar putea implica SNAp 2010 în privinţa libertăţii presei, o dată votată de parlament.
În primul rând, nu vizează presa in integrum, ci practici imorale. Exprimarea în document e elocventă: „fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora, şi presiunile exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice, în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului“.
O dovadă în plus că cei care au redactat SNAp 2010 nu şi-au propus să inhibe presa de bună-credinţă o identific într-o altă prevedere, din subcapitolul 6.1., Riscuri şi ameninţări: „Spionajul şi alte acţiuni ostile ale unor servicii de informaţii, activităţile şi preocupările informative ale unor actori non-statali, orientate spre influenţarea actului decizional, inclusiv a deciziei politice, a mass-media sau a opiniei publice“. Aceasta îmi pare mai degrabă o încercare de protejare a presei în faţa unor factori ce i-ar putea altera mesajul.
În al doilea rând, o strategie naţională de apărare/securitate nu produce efecte juridice. După ce este discutată şi aprobată de parlament, instituţiile cu responsabilităţi în zona de apărare şi securitate naţională concep şi se implementează strategii sectoriale de acţiune. În plus, vulnerabilităţile sunt ameninţări potenţiale, structurale. Prin urmare, permit o abordare preventivă, care are rolul de a le minimiza efectele în momentul transformării lor în ameninţări propriu-zise.
Apoi, să nu uităm, presa din România se află sub protecţia unei legislaţii interne şi a unor tratate şi carte internaţionale ce îi conferă şi îi apără libertatea. În caz de neconcordanţă între pactele şi tratatele internaţionale privitoare la drepturile fundamentale ale omului şi legile interne, prioritate au reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile.
Derapajele din presă există
Introducerea în SNAp 2010 a unor derapaje ale mass-media este, însă, justificată. În primul rând, acuzele pe care le implică prevederile referitoare la presă sunt fondate. De altfel, nici nu s-a străduit cineva din breaslă să le infirme existenţa. E adevărat, în niciuna dintre strategiile statelor din fostul bloc comunist şi nici în Strategia de Securitate a UE nu există prevederi similare. Acest lucru nu înseamnă nici că SNAp 2010 a României trebuie să fie similară strategiilor celorlalte ţări – riscurile pot diferi de la stat la stat, la fel, abordarea lor –, nici că premiera înregistrată în SNAp 2010 camuflează un abuz, o încercare de cenzurare a presei. Semnalul de alarmă tras de CSAT este justificat. La nivelul unei instituţii responsabile de securitatea statului, campaniile de presă la comandă, concentrate pe instituţii, pot reprezenta un risc indirect, cu efecte pe termen lung.
În vara lui 2010, Traian Băsescu şi unii consilieri prezidenţiali au adus în atenţia opiniei publice, ca argumente, câteva cazuri, fără a da însă nume. A fost amintită campania de presă derulată în decursul lui 2009, mai cu seamă în timpul campaniei electorale, potrivit căreia familia preşedintelui ar fi fost implicată în trafic de armament pentru grupări teroriste şi ar fi vândut tancuri în Georgia. Apoi, afacerea cu echipamente de telecomunicaţii speciale – domeniu din sfera siguranţei naţionale –, afacere derulată de un jurnalist în timp ce scria articole favorabile propriei sale afaceri, pentru a o canaliza în direcţia dorită. Sau presiunile pe care un patron de presă le făcea, prin campanii media, asupra guvernului şi a unor miniştri, pentru a reuşi ulterior să-şi plaseze propriii oameni la conducerea unor agenţii de stat ce se ocupă de resurse strategice. După campania electorală, niciunul dintre canalele media sau dintre jurnaliştii care au abordat aceste teme nu au redeschis subiectele. Ceea ce spune multe...
Dacă preşedintele şi consilierii prezidenţiali nu au devoalat nume de jurnalişti şi trusturi media, au făcut-o jurnalişti de la revista 22 şi de la cotidianele Curentul şi Evenimentul Zilei. Modele clasice ale lipsei de deontologie profesională erau nominalizaţi Sorin Roşca Stănescu, devenit între timp senator, Dan Diaconescu, având şi el o ţintă similară, ratată însă, Bogdan Chirieac, Liviu Man, Ghiocel Asimionesei, dar şi reprezentanţi ai trustului Intact.
Era amintit şantajul pe care Roşca Stănescu şi Bogdan Chirieac l-ar fi făcut la adresa fostului director al ANI, Cătălin Macovei, pentru a-l determina să le ofere informaţii compromiţătoare despre unii miniştri. Ori şantajul pe care l-ar fi comis Roşca Stănescu, în perioada în care conducea Ziua, la adresa preşedintelui Societăţii Tutunul Românesc, Ioan Niculae, pentru a-i ceda acţiunile lui Sorin Ovidiu Vântu, pe atunci patronul Trustului Realitatea, dar şi pentru publicitate în Ziua şi Gardianul. De asemenea, se făcea trimitere la şantajul pe care l-ar fi comis, prin intermediul OTV, Dan Diaconescu la adresa unor oameni politici, pentru a-i determina să-şi cumpere liniştea. Sau la practicile din Intact, unde, potrivit declaraţiilor unui fost angajat, firmele care nu aveau contract de publicitate şi refuzau colaborarea riscau să ajungă ţinta unor anchete de presă. Şi tot din bucătăria internă a Intact a fost demascată implicarea unor angajaţi în stabilirea preţului petrolului. Afirmaţia lui Stelian Negrea, fost coordonator al Departamentului de Investigaţii Media Economice şi Politice a acestui trust, confirmă existenţa practicilor menţionate în SNAp 2010: „Codruţ Şereş m-a chemat la el şi mi-a spus: «Uite, m-am întâlnit cu directorul de la Gaz de France şi au o rugăminte la mine. Ştii că ei sunt într-o campanie de lobby la nivel guvernamental şi vor neapărat o majorare a preţului la gaze. Şi, uite, să faci un material, dar din care să nu se înţeleagă că noi, trustul Intact, dorim majorarea preţului la gaze, dar cei de la Gaz de France şi celălalt mare operator de gaze sunt nevoiţi, nu au altă şansă decât să majoreze preţul la gaze»“.
Majoritatea celor identificaţi ca făcându-se vinovaţi de astfel de practici continuă să profeseze. În cazul a doi dintre ei, Roşca Stănescu şi Bogdan Chirieac, CRP a anunţat că şi-au pierdut calitatea de ziarişti. Cu toate acestea, ambii au continuat să profeseze, unul scriind în mediul online, celălalt fiind frecvent invitat al unor canale TV, ca analist. Ceea ce dovedeşte că acel cod deontologic în baza căruia a acţionat CRP nu are valoare.
Aceste informaţii confirmă nu doar existenţa unor practici imorale în activitatea unora dintre jurnaliştii români, ci şi previziunile făcute încă din 2002 de către Dumitru Tinu, care avertiza în privinţa riscului pe care îl presupun concentrările de capital în domeniu: „Această situaţie [vidul legislativ în privinţa susţinerii presei sub aspect economic – n.m.] nu poate decât să ducă la disfuncţii sociale grave, cu consecinţe imprevizibile şi greu remediabile, libertatea presei fiind strivită sub impactul conflictelor dintre stat şi deţinătorii capitalului. Apare pericolul concentrărilor de capital în domeniul mass-media şi deturnarea rolului acesteia spre sprijinirea unor forţe obscure, care îi asigură mijloacele financiare“ (Carmen Monica Cercelescu, Regimul juridic al presei. Drepturile şi obligaţiile jurnaliştilor, Bucureşti, Ed. Teora, 2002, p. 15).
Faptul că minciunile, manipularea şi dezinformarea sunt folosite pentru a crea false concluzii este dovedit şi de modul în care a fost prezentată informaţia privind SNAp 2010. Pe multe canale media, informaţia a pornit de la un adevăr trunchiat ori de la un mix adevăr-minciună, fiind ulterior trecută prin filtrul interpretării sau al generalizării, practici clare de dezinformare.
În al doilea rând, deşi presa din România se află sub protecţia unei legislaţii interne şi a unor tratate internaţionale care îi conferă şi îi apără libertatea, există limite ale libertăţii de exprimare şi, implicit, ale libertăţii presei. Deşi CEDO tolerează un anumit tip de hiperbolizare din partea mass-media, îi cere jurnalistului să acţioneze de bună-credinţă. Ce înseamnă, însă, această „bună-credinţă“ nu se specifică, rămânând, probabil, la latitudinea corpurilor profesionale ale breslei.
În plus, trebuie acceptat şi rolul statului în exercitarea libertăţii de exprimare, căruia Declaraţia Universală a Drepturilor Omului îi conferă o clauză derogatorie la ingerinţele pe care le poate face. În art. 10 se face referire şi la modul în care poate fi exercitată libertatea de exprimare: „Exercitarea acestor libertăţi, ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi, poate fi supusă unor formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o societate democratică, pentru securitatea naţională (sublinierea mea – n.m.), integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti“.
De unde poate veni pericolul?
Din iunie 2010, de când SNAp a fost trimisă de Preşedinţie parlamentului, nimeni din presă ori din asociaţiile profesionale nu a redeschis subiectul şi nu a încercat să corijeze problemele. Autoreglementarea lipseşte în continuare. Iar codurile deontologice, în forma actuală, nu au nici putere de îndreptare a problemelor existente, nici de prevenire a altora. Lipsa iniţiativei breslei de a-şi autoimpune o autoreglementare derivă îndeosebi din concentrările de capital în domeniul mass-media, care au strivit libertatea presei sub impactul conflictelor, al politicului, al afacerilor cu statul şi, mai nou, al problemelor penale pe care le au cu justiţia. Cei ce deţin puterea în astfel de trusturi nu au niciun interes ca lucrurile să fie puse pe făgaşul normal, atât timp cât unele dintre aceste afaceri au fost gândite şi sunt finanţate tocmai pentru a întreprinde acţiuni care ar fi încadrabile în normativele de autoreglementare.
Îndârjirea cu care mare parte a presei, secondată de politicienii cu interese directe sau indirecte pe acest palier, a refuzat să-şi recunoască şi să-şi remedieze problemele, ani în şir, o aduce în postura de a fi ea însăşi vulnerabilă. Azi, la nivel de credibilitate. Mâine, s-ar putea, şi la nivel de funcţionalitate. Iar pericolul nu vine din faptul că derapajele au fost amintite în SNAp 2010, nici dacă documentul ar fi votat mâine. Pericolul vine în lipsa autoreglementării şi în contextul menţinerii cangrenei. Dacă presa nu va lua măsuri, le-ar putea lua puterea, la presiunea CE. În ultimul Raport pe justiţie, aceasta vorbeşte şi despre presiuni exercitate de unele mass-media asupra sistemului judiciar şi atrage atenţia asupra „necesităţii unei revizuiri a normelor existente pentru a garanta faptul că libertatea presei este însoţită de o protecţie corespunzătoare a instituţiilor şi a drepturilor fundamentale ale persoanelor, precum şi pentru a pune la dispoziţie măsuri reparatorii eficiente“. Să ne imaginăm cum ar arăta o lege a presei gândită de o majoritate parlamentară, de o putere, după chipul şi interesele actualelor. Care au dovedit că legea fundamentală poate fi materie opţională, instituţii ale statului – stavile în faţa interesului de grup, iar instituţiile europene – obiect de băşcălie.
Melania Cincea este jurnalist la Timpolis.