De același autor
Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat că vrea să îi monitorizeze „atent“ pe procurori pentru ca „să respecte limitele de competenţă și să evite transformarea acţiunilor anticorupție într-un pericol pentru buna funcționare a democraţiei și pentru respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale“.
Dacă e să analizăm ad-litteram, asta înseamnă a urmări atent cum se fac anchetele în toate dosarele anticorupție. Ar însemna ca ministrului să i se raporteze când se începe urmărirea penală într-un dosar, împotriva cui se declanșează urmărirea penală (ca să poată el aprecia competența), când se dispun interceptări, rețineri, când se cer arestări, pentru ca ministrul să poată cântări și să poată lua măsuri pentru a evita transformarea acțiunilor anticorupție în „pericol“ pentru democrație. Dacă s-ar proceda așa, s-ar mai respecta independența procurorilor? Evident, nu! Și totuși, cum își poate exercita ministrul Justiției atributul constituțional de „autoritate“ asupra procurorilor?
Pentru a răspunde la întrebare trebuie să analizăm ce mijloace legale are ministrul Justiției pentru a ține sub control (a monitoriza atent) activitatea procurorilor.
Din organigrama Ministerului Justiției a dispărut Direcția Inspecție, prin care, în anii ’90, ministrul Justiției îi putea ancheta direct pe magistrați – procurori și judecători - și îi putea sancționa disciplinar. Acum, Inspecția Judiciară este o instituție care acționează independent, chiar dacă face parte din structura Consiliului Superior al Magistraturii. Însă, în organigramă, ministrul Justiției are un corp de control. Numai că această structură, dacă e să o raportăm la textul legii, nu poate controla profesionalismul procurorilor, ci poate evalua date statistice, rapoarte sau modul în care șefii parchetelor gestionează bugetele, baza materială și resursele umane.
Legea organică, de organizare judiciară (Legea 304/ 2004), spune că ministrul Justiției își poate exercita controlul asupra procurorilor prin procurori anume desemnați de procurorul general al României, de șefii DNA și DIICOT și de procurorii generali ai parchetelor curților de apel, în funcție de structura din care face parte cel supus controlului. Legea nu a prevăzut cum pot fi desemnați procurorii care trebuie să-i controleze pe însuși procurorul general al României și pe șeful DNA. Este o scăpare legislativă? Nu, pentru că numirea acestora, ca și demiterea lor, are procedură specială, în care ministrului Justiției îi revine doar atributul „propunerii“. Astfel, ministrul Justiției poate propune CSM demiterea lor (motivată!), care, la rându-i, o transmite președintelui țării, după ce o avizează. Numai președintele țării poate decide demiterea șefilor parchetelor.
Ministrului Justiției îi rămân doar două mijloace de monitorizare: fie direct, prin însărcinarea unor funcționari din cadrul corpului său de control, fie indirect, prin sesizarea Inspecției Judiciare. Cum poate monitoriza direct ministrul Justiției? El poate cere Parchetului sau DNA-ului informări periodice, pe care le poate analiza. De asemenea, poate urmări câte achitări dau instanțele de judecată în dosarele penale sau poate analiza cazuri punctuale sesizate de presă sau direct de cetățeni și apoi poate sesiza CSM.
În privința achitărilor pronunțate de instanțele de judecată, le poate lua în considerare doar pe acelea care se pot imputa direct procurorilor, deoarce mai există achitări pronunțate și din cauza modificărilor legislative, care, în penal, sunt valabile și pentru trecut, deoarece funcționează principiul legii mai favorabile pentru inculpați.
Dacă vor exista achitări într-un procent de până la 25% (media de achitări dată ca exemplu într-un studiu al Băncii Mondiale), ministrul nu are argumente să propună demiterea procurorului general și a șefei DNA. Doar dacă există achitări, să zicem, de peste 40%. Or, DNA înregistra în 2013 o rată de achitări de până în 10%. Acest procent a crescut anul trecut până la 10,5% fie în urma anulării unor probe (spre exemplu, anularea unor interceptări făcute cu sprijinul SRI, considerate neconstituționale de către CCR), fie prin redefinirea infracțiunii de „abuz în serviciu“, infracțiune limitată de aceeași Curte Constituțională doar la încălcarea legislației primare (lege, ordonanță simplă, ordonanță de urgență).
Pentru monitorizarea indirectă, prin sesizarea Inspecției Judiciare, ministrul trebuie să aibă cazuri concrete de abuzuri ale procurorilor, pe care să le circumscrie încălcării unor articole din statutul magistraților sau din codul deontologic al acestora. În caz contrar, Inspecția este obligată să claseze sesizarea.
Din analiza de mai înainte se observă că legiuitorul a protejat independența procurorilor de eventuale imixtiuni ale politicului, ce se pot exercita prin ministrul Justiției.
În finalul raportului său, ministrul Tudorel Toader a lansat amenințarea/avertismentul: „Rezultatele negative pe linia acestei raportări pot repune în discuție în viitor, în raport de faptele constatate, oportunitatea revocării conducătorilor instituțiilor vizate ori a altor măsuri instituționale, în conformitate cu Constituția și legea“. Numai că „rezultatele negative“ pe linia raportării sale, adică raportarea activității parchetelor la o decizie a CCR, acționează numai pentru viitor, așa cum singur a argumentat, deci nu este imputabilă șefilor parchetelor.